Under tisdagen 21/2-17 så lyssnade vi till Carin Blom, detaljhandelsanalytiker, och Arne Andersson, e-handelsspecialist, från Postnord som presenterade utdrag från deras årliga sammanställning av svensk e-handels utveckling, e-barometern. Nedan väljer vi att presentera några punkter i sammandrag som är extra intressanta ur perspektivet för våra egna kunder.
Statistik
E-barometern presenterar bland annat att livsmedelsbranschen med alla matkassar m.m. ligger på en uppåtgående väg med +30% i tillväxt senaste året.
- Möbel/heminredning och byggvaror som sektor steg också kraftigt med 26-29% även om det branschområdet är brett summerat här och naturligt har utmaningar gällande logistiken. Men konsumenternas köpbeteende gör att man måste se över sin handels alla steg (betalningsflöde, leverans, kommunikation m.m.) även för dessa marknader.
- Sportartiklar fortsätter också ha en stadig tillväxtökning, +28%, vilket innebär att det säljs utrustning och närliggande varor som aldrig förr.
- En bransch som visat tillfällig mognad är skönhet som stigit 8% från föregående år. Det beror till stor del av större mognad i branschen var förklaringen från scenen och konkurrensen gör att det fokuseras extra mycket på paketeringen tillsammans med faktorer som snabb leverans bland annat för sammanfattad kundnöjdhet.
- Leksaker är också ett område som växer, +23%. Det är något enklare med just leksaker eftersom storlekar inte behöver tas i åtanke på samma sätt som med exempelvis kläder. Men även leksaksbutikerna får konkurrens från utländska aktörer när pris och kvalitet blir utmanat.
- Vilket också syns på elektronikområdet. Där ligger tillväxten på +11% vilket är högt men stabilt utifrån erfarenheterna från att var tidigt inne i e-handelsvärlden.
- Böcker fortsätter med +10% tillväxt även i år och har gjort så senaste åren. Trots appar och andra tjänster för digitalt material så fortsätter detta vara ett stort affärsområde för bokbranschen.
Begrepp
När det gäller e-handel så kommer det ofta med begrepp och fraser som kommer och går lika fort. Ni har säkert stött på både ”multikanaler”, ”omnichannel-tänk” och kanske det senaste utifrån samma idé; ”unified commerce”. Detta innebär alla en övergripande önskan om att både samla in och använda kunddata och samtidigt kommunicera/sälja sina varor och tjänster så sömlöst som möjligt med högsta relevans. Budskapen om detta kretslopp är många och ni arbetar säkert med strategier för det här på din arbetsplats idag. För hur vi kan hjälpa dig med byggstenarna för digitala kommunkationen så är du välkommen att kontakta oss för ett möte. Maila dina uppgifter till support@rule.se
Köpbeteenden
Ytterligare begrepp inom e-handeln är webrooming och showrooming. Där sk webrooming innebär de fall när kunden samlar varuinformation via skärmen hemma för att sedan göra köpet i butiken. Detta gällde 43% av kunderna. Det omvända är då showrooming när kunden istället provar och utvärderar i butiken för att sedan göra köpet hemifrån istället. Detta gällde 14% av kunderna. Hur agerar dina kunder? Hur mäter ni detta?
Internationalisering
Vi på Rule talar löpande om närhet i kund- och marknadskommunikationen. Du löser detta med anpassade mallar efter språk/marknad och du kan enkelt skapa egna segment för respektive land/språk för att bli mer relevant. Arne från Postnord summerade att nästan var femte kund handlar utomlands i dagsläget. Största länderna är förra året var USA, Tyskland, UK och Kina.
Marknadsföring
Ett brett begrepp kan tyckas, men vi ser en fortsatt stark trend redan från föregående år om att personalisera sina erbjudanden så mycket som möjligt med önskan om att nyttja kunddata och kundbeteenden. Hur detta används är väldigt blandat där det testas mycket olika kanaler idag som med influencers medan andra, som tex Mio, använder sig av sin fysiska katalog för att vara tillgänglig i hemmen. Vad fungerar bäst för er? Är ni överallt eller har ni valt enskilda kanaler? Kontakt oss för en workshop för att höja nivån på din datadrivna kommunikationen med hjälp av E-post och SMS. Skriv till support@rule.se så kontakter vi er om en träff med dig och ditt team.
Flexibilitet
I Rule får du bl.a. möjligheten att välja var du vill motta dina frakt- och orderbekräftelser. Du kan fritt välja mellan att skicka dem via SMS, E-post eller via Facebook Messenger.
Uttrycket flexibilitet går som en röd tråd när det handlar om e-handel. Eftersom morgonen presenterades av Postnord så fanns givetvis frågor om leveranser på schemat men med tvisten om framtidens leveranser genom att erbjuda val av leveranssätt, att leverera efter unika önskemål, användandet av drönare nämndes bland annat även om det inte visades några faktiska exempel eller användningsområden på plats.
Arne, Postnord, påpekade uppmuntrade värdet och betydelsen att vara på tå och att ha åtgärder för omdömen och kundintryck vilket är något alla bolag kan ta till sig. Att ge möjligheten till kunder att lämna omdömen är viktigt för utvecklingen i helhet vilket vi på Rule också skriver under på.
Läs även inlägget om att e-barometern 2018 visar på ökad näthandel.