Vad innebär medlemsvärvning?
Medlemsvärvning är ett återkommande ämne inom handeln. Man säljer som bekant både mer och lättare till en redan övertygad kundskara, varma kunder, än ansträngningen det tar att söka upp och sälja till nya kalla kunder. För att förädla kundernas samlade värde är det effektivt att skapa en kundklubb och fördelarna med kundklubben är många. Bland annat känner de dig redan, står bakom ditt varumärkes värderingar och förhoppningsvis så skapar ni en relation så att dem löpande återkommer till dig. För att nyttja vinsterna från kundklubben kan du med hjälp av Rule kan anpassa kommunikationen som erbjudanden, tonalitet, rabattkoder m.m. efter kundens handlingsmönster och köpbeteende.
SMS ger dig ytterligare dimensioner
Babyshop som är en internationellt framgångsrik modebutik inom barnkläder är ett ledande exempel när det gäller digital kommunikation. Babyshop är sedan tidigare en avancerad användare av datadrivna funktioner som kommunicerar till kunderna. Genom att använda sig av SMS utskick så får man ytterligare en dimension i sitt kundklubbsarbete.
- Istället för att ha blanketter på plats i butikerna som ska fyllas i och sedan skrivas i ett externt CRM-program eller kalkylblad så kan kunderna registrera sig direkt med hjälp av sin mobiltelefon. Snabbt och enkelt registrerar sig kunderna enklare genom att skicka ett SMS till Babyshop med butiksnamnet, t.ex. ”Babyshop Sturegallerian”. Kunden kopplas då direkt till det filter som är unikt för denna butik som t.ex. innebär VIP-inbjudningar, kampanjer och andra lokala erbjudanden. Processen innebär att kunden automatiskt segmenteras efter förinställda filtret och framöver får rätt budskap vid rätt tidpunkt.
- Ytterligare exempel på användande av SMS vid kundrekrytering kan vara vid mässor när nykundsbearbetningen kan effektiviseras betydligt. Genom att direkt på plats i din monter får besökarna ange specifika nyckelord i SMS-meddelandet vilket gör att kunderna skapas direkt i Rule och samtidigt kläs på med unik kunddata som angetts i meddelandet, t.ex. ”Besökare Berlin” eller ”Utställare Berlin” vilket separeras i olika taggar för att underlätta den efterföljande kommunikationen när ni är tillbaka hemma på kontoret. Givetvis kan man koppla automatiserade utskick med skräddarsydd information, se exemplen nedan.
- Notera att redan registrerade kunder kläs på med ny data/information som anges. Rule känner igen om det är ett redan registrerat mobilnummer och lägger sedan till övrig information på kunden som exempelvis butiksnamn m.m. På så sätt adderas ny kunddata smidigt till tidigare information som finns på kunden och man kan då ha färdigställda automatiska flöden skapade som i exemplet ovan som skickas ut på angiven tidpunkt när kunden matchar önskade kriterier.
För mer detaljer om automation och arbetet med SMS se vår FAQ eller sök via frågetecknet i nedre högra hörnet när du är inloggad.
Behöver du hjälp med lojalitetsprogram i Rule? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.