I vårt första blogginlägg om Livscykelmarknadsföring bröt vi ned vad det är och de olika stadierna som ingår i kundens livscykel och generella kundresor. I det här inlägget går vi igenom möjligheterna som finns i Rule, som tillåter dig att stödja hela kundresan och på så sätt optimera konvertering av dina utskick.
Strategin ska grunda sig i hur företaget kan se till att följa kunden hela vägen och alltid ligga ett steg före. Baserat på den stundande fasen som kunden befinner sig i, erbjuds relevant information, erbjudanden och dialog som kunden behöver.
Dela upp kommunikation i olika slingor
I Rule kan man effektivt dela upp sin kommunikation i olika slingor och sedan bygga flera mail i kategorier som representerar de olika faserna. Vi har skapat den ultimata guiden för hur du kan lägga upp dina kommunikations-slingor nedan, följt av ett tydligt exempel på hur det kan se ut i Rule:
1. Onboarding
Slinga 1. Onboarding– Denna slinga kan exempelvis bestå av 3 automatiserade mail där första är ett välkomstmail, andra ett komma igång mail och det tredje att gratismånaden snart kommer till ett slut, och hur kunden ska gå tillväga för att fortsätta med tjänsten.
2. Bibehållande
Slinga 2. Bibehållande- Här kan ni fokusera på att inte tappa kunden genom att skapa en serie med mail som skickas ut efter kunden har gjort till ex. två köp inom en viss tidsram. I dessa mail kan ni skapa personliga produktrekommendationer baserat på kundens senaste köp följt av exempelvis information om ert företag för att få kunden att lära känna och börja bygga en form av tillit gentemot er.
3. Email baserat på kundbeteenden
Slinga 3. Email baserat på kundbeteenden-Dessa mail kan ha fullt fokus på att försöka bygga en långsiktig relation genom att analysera kundbeteenden och anpassa kommunikationen därefter. Vilket leder till ökad tillit och en känsla av att ni känner kunden och vet vad hen tycker om. Exempel på mail i denna slinga kan vara baserade på vad kunderna har bläddrat på, dvs, ” Du kanske också gillar..” mail eller ”Vi ser att du varit kund hos oss i xx år.” I denna fas vore det även bra att försöka samla feedback från kunden. ” Vi behöver din feedback om hur vi kan förbättras.”
Slinga 4. Vinna tillbaka kunder som inte handlat på länge-Att bara släppa kunder utan att försöka vinna tillbaka, påminna och försöka charma dem är inte en del av en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. I denna slinga är det bra att skapa mail som triggas efter en viss tidsperiod och som innehåller en gåva/rabatt vid nästa köp. Även här kan man ta hjälp av att analysera tidigare kundbeteende för att kunna anpassa innehållet.
Kombinera email med SMS
Kombinera email med SMS. För att variera sin kommunikation och maximera öppningsfrekvenser, rekommenderar vi att kombinera email med SMS meddelanden. Vid aktivering/bekräftelser kan det vara en bra idé att använda sig av inkommande sms-svar ifrån mottagare där man enkelt ger kunden möjlighet att skriva upp sig.
Skapa automatiserade kundslingor
För att skapa automatiserade kundslingor i Rule gör du följande:
- Gå till Automation från menyn. Här väljer du att skapa ny Automation. Innan du börjar skapa innehållet för mailet så väljer du vad det ska triggas på, dvs väljer du tagg eller filter och bestämmer regler för utskicket. Här är det bra att kolla med sin e-handelsleverantör om data man önskar utnyttja har samlats upp och enkelt kan kopplas in i Rule.
- Sedan är det bara att skapa innehållet för mailet och aktivera automations. Nedan finner ni ett exempel på hur det kan se ut med automations-slingor i Rule:
All information om hur man skapar Automations och filter finner ni i vår kunskapsbank.
Behöver du hjälp att komma igång med automatiserade kommunikationsflöden i Rule? Kontakta oss!
Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.