E-post eller Sociala medier: vilket är bättre och är mest effektivt?
Med så många konsumenter på sociala medier dessa dagar kanske du undrar om e-postmarknadsföring fortfarande är effektivt. I det här inlägget delar vi statistik och prognoser för e-postmarknadsföring vs sociala medier. Det är uppenbart att sociala medier är värt att utnyttja. Faktum är att 83% av marknadsförare säger att sociala medier är viktiga för sin verksamhet. Marknadsförare har till och med börjat funderat på om sociala medier ska ersätta e-post? svaret är nej.
En liten översikt:
I diagrammet nedan har vi sammanfattat effektiviteten av e-postmarknadsföring Vs sociala medieplattformarna Facebook och Twitter. Det högsta resultatet för mätningarna är placerade i den gröna kolumnen till vänster.
E-post har inte bara den största användarbasen totalt, den har också den största användarbasen för olika åldersgrupper.
Slutsats: Majoriten av e-postprenumeranter är mellan 25-34 år, men e-post har flest användare av alla åldersgrupper.
Email vs Sociala Medieanvändning
Undersökningar rapporterar att majoriteten av konsumenter kollar sin mail-inbox det första dem gör innan något annat online.
“Email-first personer” är mer benägna att närma sig interaktioner på nätet med målet att hitta rabatterbjudanden, kampanjer eller ny produktinformation.
Dessa konsumenter anser att Sociala medier som Facebook och Twitter är mer lämpliga för underhållning och för att visa stöd för varumärken, medan e-post är mer lämpligt för erbjudanden och transaktionsmeddelanden.
Vad har störst räckvidd: E-post eller Sociala Medier?
E-post når 79% av de personer du skickar det till, dvs mottagare (Globala, genomsnittliga inkorgsplaceringsfrekvensen). Facebooks organiska räckvidd har sjunkit till cirka 1-6%, beroende på totala antalet fans. Det betyder att endast 1-6% av dina Facebook-fans faktiskt ser dina inlägg!
Varför är det så? Det har att göra med sociala medier algoritmer. Användare ser inte varje enskilt inlägg, tweet och pin från de personer och företag de följer, för det finns helt enkelt för många uppdateringar som passar på ett genomsnittligt nyhetsflöde. På Facebook, till exempel, kan du räkna med ca 6% av din “Fan base” ser vad du postar.
Underskatta inte sociala mediers kraft
Men man ska såklart inte underskatta sociala mediers kraft eller möjligheter när det kommer till exempelvis delningar. Om någon delar ditt innehåll, kommer ett visst antal av deras anhängare att se det också. Ibland kan det leda till mycket mer exponering än vad du skulle få via e-post. Men att ett inlägg ska bli “Social media viral” är inte lätt att göra, medans med e-post finns det självklart också möjligheten att dela och på så sätt nå en extremt stor publik. Det kombinerat med att man följer tips kring att undvika att ens mail hamnar i spam som vi samlat här.
E-postmarknadsföring ROI vs Social Media ROI
När man frågar sig vad som är det viktigaste mätvärdet för att mäta effektiviteten hos en viss kanal, kan de flesta marknadsförare komma överens om att den totala avkastningen på investeringen (Return on investment) är det viktigaste. En anledning till varför e-post har högre ROI och är bättre på att generera leads kan vara delvis på grund av att kunder som värvats via e-post har en högre livslängd än de som värvats via sociala medier.
I genomsnitt öppnas en av fem marknadsföringsmeddelanden med en klickfrekvens på 3,57%, medan du på Facebook kan förvänta dig en klickfrekvens på 0,07%. Median ROI för e-post är 122%. Sociala medier kommer in på en avlägsen andra plats, med en avkastning på 28%. Om du försöker marknadsföra så effektivt som möjligt, är e-post helt klart vägen att gå.
Sen är det detta gällande ägandeskap
Slutligen skulle inte någon diskussion rörande e-postmarknadsföring vs sociala medier vara fullständig utan att nämna den viktiga punkten: ägandeskap.
Med e-postmarknadsföring äger du helt din lista över kunder. Men med Facebook, Twitter eller någon plattform annan sociala medieplattform, kan din lista tas bort från dig när som helst. Om du läser användarvillkoren för Facebook och Twitter hittar du att ditt konto kan avslutas när som helst som de önskar det.
För att summera:
Just nu är både sociala medier marknadsföring och e-postmarknadsföring väl värt din tid och ansträngning. Om du är tvungen att välja en över den andra, skulle e-postmarknadsföring vara det bättre valet – det når fler människor, driver fler konverteringar och har högre ROI än marknadsföring av sociala medier.
(Men lyckligtvis behöver du inte välja mellan de två). Den bästa online marknadsföringsstrategin just nu är en väl avrundad strategi. Fokusera merparten av din energi på e-postmarknadsföring, men använd sociala medier och andra strategier för att komplettera dina ansträngningar, främja din varumärkesbild och öka din medlemsbas. Medlemsbasen som sedan används som grund i din e-postmarknadsföring.
Enkelt uttryckt bör du använda sociala medier för att driva besökare till din webbplats, där du kan konvertera besökarna till prenumeranter.
Getaresponse.com, State of email marketing (2016), Exact target: The digital morning.
Behöver du hjälp med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss. Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.