I del 1 av vår bloggserie om hur du kan förbättra din e-postmarknadsföring, gav vi dig tips kring avsändaradressen, hur du ska tänka när det gäller användning av färg och typsnitt samt lite designinspiration. I detta inlägg kommer du att få ytterligare tips från oss gällande små åtgärder som kan göra riktigt stor skillnad för att förbättra dina resultat.
Var inte rädd för mycket "White space" i din e-postmarknadsföring
Strukturen på ett bra email måste innehålla mycket så kallat vitt utrymme. Detta för att mottagare snabbt ska kunna skanna informationen och ta in den på snabbast och bästa sätt. Håll paragraferna väldigt korta, använd underrubriker för att förstärka det viktigaste och använd punktlistor där det behövs. Att göra innehållet mindre klumpigt förbättrar mottagarens upplevelse när de läser ditt email.
Upprepa framgångsrecept
När du har skapat en kampanj eller utskick som har lett till framgång är chansen ganska stor att det kommer leda till framgång med nya prenumeranter. En smart sak här är då att skicka om utskicket till de som inte öppnat mailet första gången och använda denna möjlighet till att förbättra receptet ytterligare ett snäpp. Poängen är att få det mesta utav en kampanj eller utskick som redan smakat på framgång.
Ignorera inte ALT-fältet i din e-postmarknadsföring
Ibland renderas inte e-postbilder på rätt sätt. Detta är speciellt fallet på smala skärmar som mobil och padda. Med en ALT-text som kort beskriver varje bild kan du iallafall förmedla tanken bakom bilden till de som inte kan se bilden. En annan positiv attribut med att använda sig av ALT-text på bilder är att det ökar leveransbarheten, speciellt för Gmail. Det är helt klart värt att lägga lite extra tid på att fylla i detta fält när du jobbar med bilder i Rule content editor.
Berätta en historia
Vissa marknadsförare argumenterar att om du inte kan berätta en bra historia kommer du inte kunna sälja något. I e-postmarknadsförings-sammanhang kan man applicera det genom att exempelvis visa produkten i slutet och först bygga upp ett incitament till att göra ett visst köp. Att väcka mottagares känslor genom att berätta exempelvis varför ett viss köp är bra innan man berättar om produkten i fråga är ett effektivt sätt att sälja en produkt utan att uppfattas som ”säljande”.
Undvik att hamna i Gmail's erbjudanden flik
För några år sedan började Gmail sortera meddelanden i Primär respektive ”Erbjudanden” korgen. Om ett meddelande hamnar i denna korg är det lätt att missa mailet eller avfärda det på en gång. När Gmail filtrerar meddelanden tittar de på antal länkar, bilder och om du exempelvis använder dig av ”spammiga” fraser i ditt mail (Gratis! Vinnare! Superviktigt! etc) De tittar även på tidigare engagemang med dina mail. En åtgärd du kan göra för att minska sannolikheten är att addera en simpel mening i ditt välkomstmail där du uppmanar mottagare att lägga till din avsändare i sin adressbok.
Vi hoppas att du tycker att tipsen ovan samt i Del 1 av denna bloggserie varit värdefulla!
Vill du komma igång med e-postmarknadsföring Rule?
Testa vår plattform gratis och upptäck hur smidigt det är att komma igång med smart kommunikation.