Nyckeln till framgångsrik e-postmarknadsföring är en hög öppningsfrekvens. Om ingen öppnar dina e-postkampanjer och nyhetsbrev går det inte att generera intäkter via e-postkanalen. I det här inlägget kommer vi svara på frågan, vad är en bra email öppningsfrekvens? Vi redovisar resultat från olika industrier och länder baserat på statistik, för att hjälpa dig uppnå positiva resultat med vårt nyhetsbrevsprogram. Vi börjar med det grundläggande – vad menas med öppningsfrekvens?
Vad är en email öppningsfrekvens?
Öppningsfrekvens på nyhetsbrev är andelen e-postmeddelanden som faktiskt har öppnats av dina mottagare efter att du sänt iväg ett utskick. Det är är en intressant siffra att analysera och ta del av när du kollar statistik på ditt nyhetsbrev. Det är en intressant siffra att analysera och ta del av när du kollar statistik på ditt nyhetsbrev. Denna procentsats beräknas enkelt genom att dividera antalet öppnande mail med antalet levererade mail till mottagarens inbox.
Öppningsfrekvensen beräknas på följande sätt: Antalet mottagare som har öppnat ditt mail delat på antalet mail skickade som inte har studsat (mail som inte nått mottagaren). Om du exempelvis skickar 100 mail och 10 av dessa studsar, är det 90 mail som har levererats. Av dessa 90 mail kanske det är 10 som betraktas som öppnade. Det innebär att öppningsgraden på din e-postkampanj är 11%. E-post som inte når mottagaren kan inte öppnas, därför räknas inte det in i procenten för öppningsgrad.
Vad är en bra öppningsfrekvens på nyhetsbrev?
Det är viktigt att skilja på öppningsfrekvensen av dina transaktionsmail (orderbekräftelse, lösenordsåterställning etc..) och marknadsföringsmail (nyhetsbrev, kampanjer etc..).
Konsumenter lägger större vikt vid transaktionsmail eftersom de till exempel tillåter oss att omedelbart återställa lösenord eller få den där bekräftelsen med information som vi väntat på. Detta förklarar varför transaktionsmail generellt sätt har högre öppningsfrekvens. Medan det såklart är viktigt att övervaka transaktionsmail och se till att inget utöver det vanliga inträffar, är det viktigare att vara uppmärksam på öppningsfrekvensen av dina marknadsföringsmail.
Vilka faktorer påverkar din öppningsfrekvens på nyhetsbrev?
Öppningsfrekvensen av marknadsföringsmail beror på flera faktorer: storleken på din kontaktlista, hur ofta du skickar meddelanden, branschen du arbetar i och så vidare.
I genomsnitt är en bra öppningsfrekvens på nyhetsbrev mellan 20 och 25%. Sektorer som är kända för att ha hög öppningsfrekvens (över 25%) inkluderar myndigheter bland annat. De som kommer in lägre (mindre än 20%) inkluderar konsult, spel och e-handelsföretag. Du hittar 2022 branschindex för öppningsfrekvens här.
Det här är bara allmänna riktlinjer. Det är viktigt att inte bara förstå var du rankar bland dina konkurrenter, utan också förstå hur du rankar mot dina egna kampanjer förra veckan eller förra månaden. Detta visar inte bara en positiv tillväxt för dig och ditt team, men ISP (Internet service providers) kommer också att känna igen denna tillväxt och belöna ditt domännamn.
Medel öppningsfrekvens
Hur mäter din öppningsfrekvens jämfört med dina konkurrenter? Vi har sammanställt statistik kring öppningsfrekvenser baserat på land och sektor. Nedan finner du 2019 års riktmärken för e-postmarknadsföring så att du kan se hur du mäter upp jämfört med aktörer i liknande sektor.
Land:
Medel öppningsfrekvensen är 21.33%. Kanada, Australien och Nya Zeeland överträffar andra marknader. Kanada har den högsta e-post öppningsfrekvensen i världen och Europa ligger på stabila 21.75%.
Om du har en medel öppningsfrekvens på över 23% gör du ett superjobb! Om inte, oroa dig inte. Du känner dina mottagare bättre än någon annan. Om du exempelvis har en öppningsfrekvens som ligger på 15%, vilket är under medel, men dina kampanjer levererar bra resultat är det uppenbart att du inte underlevererar oavsett vad statistiken säger.
Sektor:
Bil- och transportsektorn ligger före andra industrier när det kommer till öppningsfrekvens vid e-postmarknadsföring. Följt av försäkrings-, energi och miljöindustrin. Nedan listar vi medel öppningsfrekvens per industri.
Ha i åtanke att denna statistik endast är medeltal. När det kommer till industrier så kan öppningsfrekvenser variera kraftigt beroende på olika faktorer. Du kan använda dig av denna statistik som ett riktmärke gällande när e-postkampanjer överträffar konkurrenternas resultat och när du måste revidera och optimera dina kampanjer.
Vad kan du göra för att öka din öppningsfrekvens på nyhetsbrev?
De element som är synliga i inkorgen innan du öppnar ett mail är alltid de samma: avsändarens namn, ämnet för e-postmeddelandet och pre-header texten.
För att öka din öppningsfrekvens på nyhetsbrev bör du titta noggrant på dessa element för att uppmuntra dina mottagare att vidta åtgärder. Utforma en spännande rubrik, lägg till en engagerande uppföljning av rubriken i form av en fängslande pre-header och använd en tydlig identifierad avsändare för att skapa förtroende hos mottagaren. Ta även del av nyhetsbrev exempel från andra företag men också nyhetsbrev som du själv mottar och finner intressanta.
Här finns perfekta möjligheter att våga experimentera lite med elementen. Varför inte testa emojis i rubriken? personalisering i pre-header texten? eller en annan typ av avsändare? om man misstänker att avsändaren påverkar resultat. En viktig punkt här dock är att se till att de andra elementen är likadana om man exempelvis endast ska testa olika rubriker och jämföra statistik.
Leveransbarhet och öppningsfrekvens hänger ihop
Hur kan du se till att dina mail levereras till dina mottagare? Nedan delar vi med oss av lite tips gällande hur du kan öka leveransbarheten och i sin tur öppningsfrekvensen på dina utskick.
- Använd dubbel opt-in. Även om dubbel opt-in inte är ett GDPR krav så försäkrar du dig att användaren verkligen vill motta mail ifrån dig. Du vill inte skicka mail till mottagare som inte är intresserade av dina mail. Om du gör det kommer det endast resultera i att de inte läser dina mail eller spam-markerar dig. Detta kommer påverka din leveransbarhet och i sin tur din öppningsfrekvens.
- Be dina mottagare att lägga till dig i adressboken. Genom att be om ett enkelt “ Lägg till denna avsändare till kontaktlistan” så kan du öka leveransbarheten och i sin tur öppningsfrekvensen på din e-postmarknadsföring.
- Städa regelbundet. Om en mottagare in har öppnat ditt mail de senaste tre utskicken är chansen rätt så stor att denna mottagare har tappat intresset för ditt företag. Inboxleverantörer som Gmail är smarta nog att förstå detta, så om du fortsätter att skicka mail till dessa mottagare kommer Gmail vägleda dessa mail direkt till spamkorgen.
Övriga tips för ökad öppningsfrekvens
- Använd 6-10 ord i ämnesraden för en bra öppningsfrekvens.
- Skicka inte mail på helgen utan under veckodagar och se till att anpassa tiden efter vad som visat sig ge bäst resultat för din kundbas.
- Var superkreativ när det kommer till ämnesraden. Studier har visat att personanpassade och kreativa ämnesrader ökar öppningsfrekvensen.
- Avsändaren spelar stor roll. Använd endast en avsändare som mottagaren känner igen.
- Majoriten av e-post öppnas i mobila enheter. Så optimera innehållet därefter.
- Till sist det viktigaste: segmentera din kundbas. Genom att skicka relevanta mail till segmenterade mottagare kommer du snabbt att märka att öppningsgraden och konverteringen ökar.
Punkter att ta med sig:
- Jämför din öppningsfrekvens med de företag som arbetar i samma bransch som du, men försök att sikta på 20-25%.
- Ännu viktigare än att jämföra med dina konkurrenter är att jämföra med dina tidigare resultat. Leta alltid efter förbättringsmöjligheter.
- Du ska innan du skickar ett mail känna dig stolt över avsändaradressen, ämnesraden och pre-headern, och framför allt våga testa de olika elementen!
- Om du inte får ett positivt engagemang, tveka aldrig att rensa dina listor och radera oengagerade kontakter.
Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.