För de flesta e-handelsföretag är en av de största utmaningarna att tackla de kunder som lägger till produkter i varukorgen men sedan överger dem vid kassan.
Mer än 70% av dina kunder kommer att överge varukorgen vid kassan och det är tyvärr en procentsats som långsamt har ökat under de senaste åren. Med hjälp av Marketing Automation och en kreativ strategi för att konvertera övergivna varukorgar, kan du bekämpa detta fenomen och öka försäljningen.
Kvarglömd varukorg mail är uppföljningsmeddelanden som skickas till någon som har lagt till varor i sin varukorg och sedan lämnat webbplatsen utan att genomföra ett köp. Dessa meddelanden arbetar för att påminna kunder om produkter som de lämnat i kundvagnen, för att sedan locka tillbaka dem att köpa vad de redan var så nära på att köpa.
Vad är utmaningen med dessa mail?
Utmaningen med kvarglömd varukorg mail är att alla e-handelsföretag använder samma beprövade metoder och bästa praxis som vi har lärt oss för flera år sedan. I många fall används liknande, om inte exakt samma taktik och verktyg som dina konkurrenter. Det har blivit mycket svårare att sticka ut i kundens inbox helt enkelt.
Här är lite nya kreativa idéer som hjälper dig att sticka ut:
1. Visa tillit och trovärdighet i dina e-postmeddelanden
Konsumenter har blivit försiktigare och ”första gången besökare” på din webbplats kommer speciellt behöva lite mer övertygande innan de öppnar sina plånböcker, pga rädsla att bli lurade och inte få varan som är utlovad. En bra idé är därför att använda produktbetyg och recensioner så att dessa konsumenter kan se att andra människor (som dem själva) lyckligtvis har köpt från dig innan.
När 88% av konsumenter hävdar att betyg och recensioner påverkar köpbeslut, utgör detta en stor möjlighet för dig.
Här är två sätt att göra det på:
- Påminn dina kunder om att de lämnat högklassiga produkter i sin kundvagn. Du kan använda stjärnklassering (av den högst rankade produkten i vagnen) i din ämnesrad (något som ”Det finns ★★★★★ produkter i din vagn!”) För att även ge din öppningsfrekvens en bra ökning.
- Genom att inkludera antalet recensioner tillsammans med medelvärdet kan du göra dina produkter mer övertygande. Att se något som ”Rating: 4.64 / 5 (67 Reviews)” ger dig en känsla att du vill slutföra ditt köp omedelbart.
2. Rikta strålkastaren på en produkt istället för flera
Numera utövar många online-shoppare en digital version av fönsterhandel där de kommer att lägga till flera produkter i sin kundvagn för framtida överväganden. Använd denna möjlighet att marknadsföra en enda produkt (helst den som de mest sannolikt kommer att köpa) och inte 10 flyktiga olika produkter som kunden troligtvis inte tänkt köpa.
Här är tre sätt du kan göra detta på:
- Välj din bästsäljande/högst rankade produkt i vagnen och rikta strålkastaren på den.
- I stället för att använda generisk marknadsföringscopy som gäller ditt varumärke och den övergivna kundvagnen, kan du istället kommunicera USP (unique selling point) för produkten.
- Du kan också lägga till lite objektivitet genom att inkludera de senaste recensionerna av produkten. Kombinationen av dina och dina kunders egna ord kommer att ge din potentiella kund det fulla spektret av information för att hjälpa dem i sitt inköpsbeslut.
Här är en jämförelse mellan en grundläggande kvarglömd varukorg mail vänster) och resultaten av att använda strålkastareffekten (höger):
3. Gör det mesta av lojalitet
En av de mest framträdande strategierna för att vinna tillbaka övergivna varukorgar är för tillfället att inkludera en rabattkupong, men eftersom det här är en så populär taktik, har vi konditionerat många av våra kunder att nu förvänta sig detta. Ett annat alternativ är att göra detta på är att utnyttja ditt lojalitets- och belöningsprogram istället.
Du kan göra på följande sätt:
Skapa ett segment för alla belöningsmedlemmar som har kommit upp i ett visst poäng. Skicka sedan ett annat typ av mail till det här segmentet där du inte inkluderar en ny rabatt. I stället markerar du det faktum att de har lojalitetspoäng som de kan applicera för att genomföra de kvarglömda varukorg köpet.
Exempel på framgångsrika kvarglömd varukorg mail:
Det är inte svårt att komma igång med kvarglömda varukorg mail via Rule då vi har en färdig integration emot de flesta e-handelsplattformarna. Det enda ni måste göra är att börja skissa på en strategi och content för dessa mail och kontakta er e-handelsplattform för att kolla vad för orderdata som är möjlig att fånga upp och i vilket skede. Den mest relevanta orderdatan för kvarglömd varukorg mail är data för när en order är skapad. Denna data skickas sedan smidigt och automatiskt in till Rule och triggar dina meddelanden. Klart!
Behöver du hjälp att komma igång med uppsättning av kvarglömd varukorg mail? Kontakta oss så hjälper vi dig! Har du ännu inte ett Rule konto? Utforska Rule gratis i 30 dagar.