Med mindre än två veckor kvar tills Black Week drar igång har redan många e-handlare börjat skicka ut förberedande kampanjer. Vad som nu har blivit en lika populär shoppingtid som vid jul och mellandagarna: Black Friday är nu en nyckelshoppingtid som medför enorma möjligheter för företag att uppnå rekordförsäljning. I del 1 tittade vi på förra årets resultat, del 2 gav dig en checklista för ett smidigt arbete i Rule och i detta inlägg fokuserar vi på Black Friday-tips utanför Rule.
Kontrollera teknisk stabilitet
Black Friday testar inte bara ett varumärkes marknadsföringskapacitet utan presenterar även en stor utmaning för IT-infrastrukturen. Utmaningen är främst inom två områden. Det första är hemsidans stabilitet när det kommer till stora trafikvågor. Vi har sett många stora e-handlare tidigare år drabbas av problem på hemsidan.
Att hemsidan exempelvis kraschar kan undvikas genom att testa prestandan. Man kan titta på trafiken från föregående år, vilket kan hjälpa till att fastslå förväntad trafikmängd och andra användarscenarier. Därifrån är det viktigt att göra vissa tester – som exempelvis ett så kallat “stress-test” – för att förstå kapacitetsbegränsningar och vidta vissa åtgärder.
Ett annat område som är av oro är den ökade mängd cyberattacker som brukar förekomma mellan oktober och december. Det är därför viktigt att e-handlare har förberedelser på plats så att misstänksamt beteende kan uppmärksammas och åtgärdas. Se till att kontrollera generell teknisk stabilitet inför Black Friday med IT-ansvarig.
Ge snabb återkoppling
Kunder tenderar att använda sociala medier och e-post-svarsadresser för att snabbt kommunicera problem de stöter på och ställa eventuella frågor. Se därför till att ni har tillräckligt med personal för att kunna hantera dessa ärenden och ge snabb återkoppling.
En smart idé är att exempelvis förbereda standardsvar ni kan förvänta er att folk kan ha eventuella frågor kring. Glöm inte heller att använda hashtags som #blackfriday och #deals när du jobbar med sociala medier. Detta kommer att expandera räckvidden på dina kampanjer du gör i samband med sociala medier.
Varukorg back up
Många e-handlare använder sig av kvarglömd varukorg mail. Här får kunder ett automatiserat mail när de lämnat varor i varukorgen, det vill säga inte fullföljt sitt köp. Vad sägs om att implementera en liknande process vid ett scenario som inte låter kunder fullfölja sitt köp omedelbart till följd av mycket trafik eller annan teknisk restriktion?
Här skulle man kunna skicka ett automatiserat mail till dem och upplysa om när kunden åter, på ett smidigt sätt, kan fullfölja sin order – naturligtvis med en direktlänk till deras varukorg.
Lite inspiration och ideér
1. Använd den begränsade tiden till att utnyttja nedräkningsfunktioner
Temporära erbjudanden är ett utmärkt tillfälle att använda sig av “påskyndningsmetoder” för att skapa ett element av nu-eller-aldrig. Varför inte använda sig av en kreativ countdown i sin e-postmarknadsföring?
2. Kreativa rubriker
E-mail-inboxar är särskilt belastade under högtider, så försök att komma på unika och intressanta e-postrubriker som sticker ut i mottagarens inbox.
3. En riktigt bra kundupplevelse är viktigare än priset
Det har blivit tydligt att hitta den bästa upplevelsen är viktigare för konsumenten än att hitta det bästa priset på en produkt. Det är företagets ansvar att erbjuda en riktigt bra kundupplevelse från start till slut och leverera det som utlovas. Speciellt under tider som Black Week där konkurrensen om att leverera den bästa kundupplevelsen i samband med sin försäljning är skyhög.
4. Mobil, mobil och mobil…(ja, det är ett himla tjat om det!)
Det har blivit sagt väldigt många gånger nu, men mobiloptimering är nyckeln. Mobil har varit fokus för e-handlare en längre tid nu då kunder kontinuerligt blir mer tekniskt kunniga och letar efter sömlösa upplevelser över flera olika kanaler. Tänk på att optimera dina e-postkampanjer för mobil och att leverera en lätt övergång från mailet in till sajten.
Vi hoppas att du har införskaffat riktigt bra ingredienser för ditt eget personliga Black Friday-framgångsrecept. Framför allt bör viktiga områden vara att fokusera på vad som är bäst för ditt företag. Planera långsiktigt, ta chansen men inte en risk och se till att dina kunder är kärnan i din verksamhet.