fbpx

När vet vi om vi behöver Marketing Automation som stöd?

Skulle det inte vara trevligt att bara ta det lugnt och låta marknadsföringen skötas automatiskt – lösningen är Marketing Automation! Vi har nog alla upplevt arbetsdagar som varit fullspäckade med möten och en to-do-lista som bara tycks växa. Du behöver slutföra uppgifter som exempelvis skicka ut e-postkampanjer till heta leads och samtidigt skriva fräscha, spännande blogginlägg. Dagar som dessa kan det kännas som att du skulle behöva klona dig och du får ingenting gjort..

Vi söker en automatisk lösning

Det är i tider som dessa en brukar fråga sig om det inte finns en lösning som kan göra en del av arbetet automatiskt, på samma gång som marknadsföringen och kommunikationen blir mer effektiv?

Det vi söker efter är inte en robot som ser ut att just ha anlänt från Cyberland. Nej, det vi suktar efter – är helt enkelt ett Marketing Automation verktyg.

marketing automation kommunikation

Hur vet du om Marketing Automation är rätt medicin?

Och vad är Marketing Automation egentligen? För att verkligen bli övertygad om att automatiserad marknadsföring är den lösning du behöver, kan du genomföra ett snabbtest för att ta reda på hur er organisation kan dra nytta av en smart lösning som detta.

Börja med att besvara följande frågor så ärligt som möjligt:

  • Kan du identifiera, följa och adressera enskilda kunder online?
  • Har du tillgång till en lista över kunder där du kan prioritera dem efter styrka och sannolikhet att de ska göra nya inköp?
  • Filtrerar du dina leads efter engagemang och intresse?
  • Vem kan  avgöra hur mycket var och en av dina marknadsföringskampanjer bidrar med?
  • Kan du hantera alla dessa fyra punkter utan att behöva slita ditt hår varje gång du försöker göra dem?

Om du inte har koll på punkterna ovan och inte heller kan genomföra dem på ett enkelt och smidigt sätt, så är du i stort behov av fungerande marknadsautomatisering.

Lika viktigt för marknadsförare som för säljavdelningen

Först och främst: Det finns många myter om Marketing Automation som måste elimineras en gång för alla. Till att börja med är det inte ett verktyg som skickar ut skräppost eller ersätter ditt marknadsföringsteam. En plattform för marknadsautomation ger ditt team bättre förutsättningar i ert arbete genom att göra det mer effektivt. Marketing Automation tänker inte ut en kampanj åt dig, men tekniken gör att du kan skala upp dina marknadsföringsaktiviteter på ett hållbart sätt.

För det andra: Marketing Automation är inte bara e-post; det täcker alla kanaler, från sociala medier till direktsändning. E-post är dock en ack så betydande del av MA. Inte minst i samverkan med SMS-utskick och möjlighet att bygga automationsflöden. Och just här är Rule suveränt!

En stor missuppfattning om marknadsautomatisering, är att den bara är till för marknadsföringsteamet. Ja, självklart kommer de att använda programvaran, men det har också enorma fördelar för din försäljningsavdelning: med Marketing Automation som stöd kommer även arbetet för säljarna bli enklare och mer effektivt.

Använd kunddatan på ett relevant sätt i din marknadsföring

Till skillnad från automatiserande tillverkningsprocesser, gör ett automatiseringssystem som Rule erbjuder, inte ditt jobb irrelevant. Det kommer bara att göra dig mer effektiv. Det kommer att frigöra stora delar av din tid, utan att äventyra äktheten i innehållet du producerar. Och det hjälper dig att nå dina mål snabbare.

Grunden till att använda Rule på rätt sätt, är att kunddatan är relevant. Det är för att undvika att råka skicka fel, eller oönskade budskap till fel personer. Att missbruka irrelevant data kan leda till att du:

  1. Slösar bort din värdefulla tid, pengar och marknadsföring på någon som kanske inte är intresserad av vad du delar
  2. Riskerar att bränna din lista (det vill säga irriterar dina kontakter och får dem att hoppa från fartyget som lämnar dig utan möjlighet att marknadsföra dig mot dem i framtiden)

marketing automation segmentering

Arbetsflöde med Marketing Automation

Genom rätt användning av Rule, kan du däremot uppfostra dina leads och leverera riktade, personliga meddelanden som tar sig igenom deras specifika hinder för att agera. Så här kan ett grundläggande automatiserat budskaps-arbetsflöde se ut:

Första steget : Du skickar ett meddelande med ett erbjudande till en riktad tagg (kontaktlista) i Rule

Andra steget: Du skickar ett tackmeddelande till alla personer som har öppnat erbjudandet (meddelandet)

Tredje steget: Ett par dagar senare skickar du ett uppföljningsmeddelande till listan av personer som agerat positivt på erbjudandet och presenterar en uppföljning

Fjärde steget: När någon av dina kontakter har agerat, så kommer ditt säljteam att få en anmälan för att kunna följa upp intresset (de här personerna är nu mycket mer kvalificerade än tidigare och är sannolikt längre fram i beslutsprocessen än de var före Steg 1)

Lägg nu en stund på att tänka dig in i situationen. Om det var du som fick flödet ovan. Skulle du inte föredra att få personliga meddelanden? Något som känns skräddarsytt för dig baserat på hur du interagerar med avsändaren. Det gör dig mycket mer benägen att lita på det företaget. Och i slutänden, gör dig till en mer trolig kund. 

Marketing Automation - integration

Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
bekräftelse mail

Skapa och skriv bekräftelsemail för dina nyhetsbrev

Ett bekräftelsemail är en viktig del av din kommunikationsstrategi som stärker relationen till dina kunder. Här går vi igenom vad bekräftelsemail är, varför de är ...
Read More
NKI undersökning

NKI – Nöjd Kund Index

För att skapa en stark och lojal kundbas behöver företag förstå sina kunders upplevelser och behov. Här är NKI (Nöjd Kund Index) ett ovärderligt verktyg. ...
Read More
black friday trender

Black Friday 2024: De hetaste trenderna och 8 tips för att maxa din försäljning med Rule

Black Friday är årets största försäljningsperiod, och med de senaste trenderna inom digital marknadsföring finns det många sätt att maximera effekten av dina kampanjer på. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.