Personalisering i digital marknadsföring har utvecklats. Konstanta förbättringar görs för att förstärka och optimera personalisering. De senaste åren har nästa våg av personalisering artat sig i form av “hyper-personalisering”.
Oavsett om du är intresserad av att ta din personaliseringstrategi till en ny och högre nivå eller endast är nyfiken på vad hyper-personalisering är, så delar det här inlägget med sig av insikter som kan appliceras på din nuvarande digitala strategi. Så låt oss dyka in i nästa våg av personalisering.
Hyper-personalisering är processen att engagera sig med individuella användare med hjälp av avancerade kundinsikter, från beteende och realtid-data. I simpel term, så tar det personaliseringstekniker och strategier ytterligare ett steg framåt.
De flesta företag är idag medvetna om kraften av att använda sig av personalisering. Kunder idag uppmärksammar företagskommunikation om den är personligt adresserad med exempelvis deras namn eller födelsedag. Men det är där personalisering begränsas. För att kunna engagera sig med kunder på en djupare nivå behöver företag börja skapa och leverera hyper-personaliserade marknadskampanjer.
Personalisering vs. hyper-personalisering
Hyper-personalisering innebär att företag är mer involverade i kundbeteenden, tekniken är mer komplex och mer effektiv än personalisering. Det finns en markant skillnad mellan personalisering och hyper-personalisering:
Personalisering är begränsat till att exempelvis adressera kunder med deras förnamn i en push-notifikation eller i ämnesraden av en e-postkampanj. Medan hyper-personalisering utnyttjar användarspecifik data för att gå ett steg längre i pricksäker-kommunikation. Detta möjliggör mer kontextuell kommunikation och ökar chansen till högre konvertering. Baserat på användares interaktion med dessa kampanjer, kan företag identifiera subtila detaljer om kunden som traditionell personalisering och kundprofilering missar att fånga upp.
Hyper-personalisering hjälper dig att leverera högst-relevant och personaliserade budskap såsom personanpassade produkter/tjänster, rabatter, erbjudanden och strategiskt innehåll. Budskapen är levererade till rätt kund, vid rätt tillfälle, med rätt innehåll, genom rätt kanal.
Exempel på hyper-personalisering
Varumärken som Amazon, Starbucks och Spotify använder sig av prediktiv personalisering, med AI och maskininlärning som grund för deras individuella rekommendationsmotorer som oftast jobbar automatiskt via ett Marketing Automation verktyg. Lås oss titta lite på hur de enskilda varumärkena använder sig av hyper-personalisering.
Amazon
Över 35% av Amazon’s konvertering kommer ifrån deras utvecklade rekommendationsmotor. Amazon skapar en unik, hyper-personaliserad upplevelse för varje kund. Mailet nedan skickades till en användare som sökt efter ‘Olive green running shoes’, men sedan avbrutit sökningen utan att köpa:
Medan många “vanliga” personaliserade email inkluderar mottagarens namn, tar detta mail personalisering ett steg längre. Amazon har tillgång till en stor mängd datapunkter som inkluderar (men är inte begränsade till) följande:
- Sökningar
- Tid spenderad vid sökning
- Tidigare köphistoria
- Kategorier som surfats
- Genomsnittlig spenderingssumma
Genom att använda sig av viktig information kan Amazon skapa användarprofiler och skapa högst-relevanta email som i det här fallet betonar ‘Olive green Puma shoes’ (Denna kund hade tidigare köpt Puma-skor.)
Starbucks
Starbucks har utvecklat sin personaliseringstrategi med användandet av AI och realtid-data för att skicka hundratals varianter av hyper-personaliserade meddelanden. Varje erbjudande är unikt för den specifika användarens preferenser, baserat på tidigare uppvisad aktivitet i appen.
Starbucks engagerar även sina lojalitetsmedlemmar med personaliserade spel i e-post och mobil. De informerar mobil appanvändare om närliggande affärer som accepterar mobil beställ-och betala möjligheten. Resultat från kampanjen inkluderar bland annat att 24% av totala transaktioner kommer från mobilappen.
Spotify
Spotify implementerar hyper-personalisering i deras marknadsstrategi genom ‘Discover weekly’ funktionen. Funktionen tar hänsyn till individuella musikval, analyserar uppvisade preferenser från användare som lyssnar på samma låtar och skapar upp en högt-personaliserad musiklista för varje användare.
Spotify har även en Live-konsert funktion, som skickar mail om live events tillsammans med möjligheten att köpa biljetter. Funktionen är personaliserad baserat på individuella musikpreferenser.
Därför är hyper-personalisering en vinnande strategi
- Flera nyare undersökningar visar att en majoritet anser att det är okej för varumärken att använda deras data för att anpassa erbjudanden, så länge det är relevant.
- Komplexa algoritmer kan analysera all data för att skapa en bättre inblick i kunden och därefter anpassa erbjudanden. Jämfört med massmarknadsföring har ett skräddarsytt erbjudande mycket större chans att leda till köp.
- Många företag använder idag algoritmer som baseras på kundens tidigare beteenden som grund för personaliserad kommunikation. Nästa naturliga steg för marknadsförare är att utveckla den nuvarande personaliseringstrategin.
Övergång från personalisering till hyper-personalisering
Hyper-personalisering är nästa stora fas i evolutionen av digital marknadsföring. Kunder förväntar sig allmer skräddarsydda upplevelser och högt kontextuella erbjudanden. Det finns ingen bestämd definition av hyper-personalisering utan det varierar från varumärke till varumärke. Analysera nuvarande personaliseringskampanjer, lägg märke till den data som inte fångas upp och uppmärksamma möjligheterna förenade med att samla in den datan. Detta kan möjliggöra hyper-personaliserade kundupplevelser i kanaler som SMS, nyhetsbrev och i din e-postmarknadsföring, vilket är nästa våg av personalisering och nästa stora satsning för Rule.
Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med datadriven marknadsföring?