Vad är framtiden inom emaildesign?
Vi har stigit in i ett nytt decennium av emaildesign och emailentustiaster letar alltid efter nya sätt att sticka ut i mailboxen. Förra årets email designtrender kantades av starka färgval, vågade typsnitt och “utanför ramarna” email-layout. Framtiden inom emaildesign präglas av teknisk utveckling och spännande interaktiva element. Vi listar de hetaste email designtrenderna just nu – så att du kan optimera ditt innehåll och öka din konvertering.
Dark mode design
De största ESPs- Apple, Gmail och Outlook rullade ut dark mode design förra året. I takt med att allt fler appar utvecklar dark mode kapacitet, börjar företag ha detta i åtanke när det kommer till emaildesign. Dark mode ändrar färgpaletten i email-gränssnittet så att innehållet presenteras som hög kontrast, mörk bakgrund med en ljus förgrund.
Dark mode tillåter mottagare att vila ögonen när de använder sina enheter, särskilt de som är ljuskänsliga. Denna inställning minskar även mängden blått ljus från skärmarna och bevarar batteritid. Design med fokus på tillgänglighet, mörkt innehåll med vit text, eller att ha klienters dark mode inställning i åtanke när du designar, är ett måste i år.
Överväg en mörkare design och utforska om öppningsgraden på dina utskick börjar stiga. För att uppdatera din befintliga mall med dark mode design eller för att beställa en dark mode mall, kontakta oss!
Fortsätt designa utanför ramarna
Självklart ska e-postinnehållet rätta sig efter rekommenderade dimensioner och baseras på blockdesign. Sedan långt bak i tiden har design utgått från ett-, två-, tre- och fyra-blockdesign för att innehållet ska renderas så bra som möjligt. En het email designtrend just nu är dock att skapa design som ger en känsla av att blocken är eliminerade och istället smälter samman.
Våga gå emot symmetri, presentera text i olika vinklar och använd andra kreativa effekter som får ditt mail att sticka ut. Väck mottagarens intresse och förmedla en känsla av att de inte scrollar igenom ett standard rutnäts-mail (även fast mallen är byggd på det sättet).
Inkludera interaktiva element i din design
Många marknadsförare har fått uppfattningen om att det inte är möjligt att inkludera interaktiva element, såsom ett formulär direkt i ett email. Men vi har goda nyheter – det går! Interaktiva formulär stöds av många populära e-postklienter och kan vara ett kraftfullt för att öka engagemang.
Den självklara fördelen med att inkludera interaktiva formulär direkt i mailet är att mottagaren slipper navigeras till en landningssida. Mottagaren kan istället fylla i formuläret direkt i mailet och skippa det onödiga steget däremellan. Du skulle exempelvis kunna samla in feedback kring en produkt eller be mottagaren klicka i ett kort frågeformulär där de utvärderar shoppingupplevelsen.
Användning av APNG istället för GIF ökar
GIF-bilder kommer att fortsätta vara populärt, men en het trend just nu är användning av högupplösta APNG i email. Några av fördelarna med animerad PNG är det breda stödet i e-postklienter, den mindre filstorleken och skarpheten i färger (bättre bildkvalité). Många designers väljer APNG över GIF bilder på grund av följande fördelar:
Tunga med enkla typsnitt
Till skillnad från förra året, där mjuka och handskrivna typsnitt var en stor trend är en designtrend i år tyngre och mer “skrikiga” typsnitt. Tyngre typsnitt skapar en bra och lekfull kontrast mot andra grafiska element i innehållet och funkar extra bra i de översta sektionerna. Att företag låter typsnittet ta stor plats och vara iögonfallande är något som kommer att märkas av i mottagarens inbox kommande tiden.
Innehåll som är lätt att absorbera
Minimalism är en fortsatt het email designtrend. Anledningen till detta är att minimalistiskt och avskalat innehåll är lätt för mottagare att absorbera. Minimalistisk design eliminerar onödigt brus och fokuserar direkt på den huvudsakliga poängen. Att generöst använda luftig och vit design är inte främmande för de flesta marknadsförare, men en aktuell designtrend är att ta minimalism till en ny nivå. Några sätt att göra det på är att använda sig av en vit CTA knapp (med endast en tunn kantlinje) eller att skapa ännu mer luft mellan produktbilderna.
Färggradienter och flytande former
Att inkludera färggradienter i emaildesign är ett utmärkt sätt att ge innehållet en uppfräschning, utan att behöva förändra allt för mycket. Användning av färggradienter i design har pendlat och trenden har gått upp och ned. Men i år är nedtonade och mjuka färggradienter en het designtrend. Du kan förvänta dig att se mycket färggradienter som bakgrund för att framhäva ett särskilt designelement eller produkt.
Den sista heta email designtrenden som är värt att nämna är flytande former och linjer. Den här trenden är inte för alla företag, men om stilen är i rätt riktning för ditt varumärke, eller om du letar efter ett snyggt sätt att fylla ut designinnehållet med något modernt på, så är användning av flytande former en bra idé!
För att summera:
I en marknad fylld av konkurrens är det avgörande att ligga ett steg före och sticka ut med riktigt bra emaildesign. Lägg ned den där extra tiden på att skapa högkvalitativt innehåll som är modernt och reflekterar de senaste designtrenderna. Det är självklart viktigt att ha befintlig varumärkesprofil i åtanke vid design, så alla de ovannämnda trenderna kanske inte passar just ert varumärke, men det är alltid en bra idé att hänga med i email designutvecklingen och att våga variera sitt innehåll emellanåt. Detta för att lära sig mer om sina mottagare och förbättra konvertering på nyhetsbrev och Marketing Automation.
Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.