Julen är en speciell och viktig högtid för både företag och konsumenter, världen över. En av de mest positiva aspekterna med julhögtiden är att kunder redan är förberedda på att göra inköp. Allt du behöver göra är att styra dem i rätt riktning. För att göra det finns många smarta verktyg du kan använda dig av, Marketing Automation är ett utav dem. Här nedan delar vi med oss av några framgångsrika marknadsföringstips inför julen som du kan använda dig av för att stärka relationen med dina kunder, under en av de mest lönsamma högtiderna på året.
Blicka bakåt för en stund
Vårt första marknadsföringstips inför julen handlar om att blicka bakåt. En bra start kan vara att analysera föregående års resultat. Vad gick bra och vad gick mindre bra? Vilka kampanjer under åren har varit mest lönsamma och vad gjorde ni som var speciellt just då? Kanske var det att ni använde er av en skräddarsydd mall i ett kampanjutskick, eller inkluderade ett exklusivt erbjudande för lojala medlemmar? Att analysera tidigare aktiviteter är en viktig pusselbit, som både ger dig insikter och lägger grund för hur ni på bästa sätt kan lyckas med en framgångsrik kampanj i år.
Ett riktat och personligt julutskick kommer få ett mycket högre engagemang, än ett typiskt massutskick. Att personalisera innebär att du använder kunddata för att skapa ett riktat meddelande. Istället för att tala till mottagaren som en generell kund, talar vi istället till den som en unik person. Genom att inkludera namn och personliga rekommendationer i mailet, kommer kunden genast känna en starkare koppling till ditt företag och upplevas som viktig för dig. Många studier tyder på att riktade meddelanden har hela 6x så hög öppningsgrad som vanliga massutskick.
Skicka en presentguide
Även fast man ofta tycks vara ute i god tid med att planera sina inköp av julklappar, händer det allt för ofta att man ändå väntar till sista minuten. Anledningen till att detta händer år efter år, är för att kunder inte är helt säkra på vad de ska köpa till sina nära och kära. Här kan kunderna behöva hjälp på traven med inspiration, så ge dem det! Skapa upp en presentguide med roliga och kreativa ideér på vad de kan köpa till familj och vänner. Dela upp guiderna i olika kategorier och använd dig av kundbetendedata för att få reda på vad dina kunder söker efter mest. Skicka till exempel en guide som har gåvor för under 100kr eller en med gåvor till mamma, kollegan osv. Glöm inte bort att direktlänka till produkterna i mailet, för att öka chansen för konvertering.
I år ger vi mer – erbjud fri frakt
I dessa tider är försäljningen verkligen viktig för företag, för att hålla sig liv. Av just denna anledning bör marknadsföringen av ditt varumärke ha ett centralt fokus i era e-post marknadsföringsinsatser. Ett smart sätt att få onlinebeställningarna att slå i taket, är genom att erbjuda fri frakt. Ofta så är fraktkostnader en huvudfaktor till övergivna varukorgar. Genom att erbjuda dina kunder gratis frakt på sin beställning, ger du även dem ett säkert och attraktivt alternativ till att besöka din fysiska butik.
Se Marketing Automation som ditt hemliga vapen. Att nå rätt personer, med rätt meddelande, vid rätt tidpunkt, är det bästa sättet att öka öppningsgraden och engagemanget på. Underlätta e-postkommunikationen med dina kunder under en av årets mest hektiska årstider. Sätt upp automatiserade flöden på repetitiva processer som inkluderar allt ifrån välkomstmeddelanden och övergivna varukorgar till erbjudanden och påminnelser. På så sätt kan du både öka konverteringar och höja avslutsfrekvensen.
Fronta med digitala presentkort
När konsumenter inte har en aning om vad de ska köpa till en viss person, är ett digitalt presentkort en perfekt gåva att ge. De är både supersmidiga att få tag på eftersom de inhandlas på nätet och ofta väldigt uppskattade att få. Det ger ditt företag en ypperlig chans att locka kunder till just er e-handel, genom att tydligt fronta med att ni har digitala presentkort tillgängliga hos er. Har ni inte kommit igång med digitala presentkort än? Kika då närmare på hur och varför ni borde komma igång med det och de slående fördelarna med dem.
Vikten av en träffsäker ämnesrad
Vårt sista marknadsföringstips inför julen handlar om några få ord. Vissa ord och meningar drar till sig mer uppmärksamhet än andra, dessa kraftfulla ord kallas power-words. Därför gäller det att ha en utstickande och träffsäker rubrik i dina e-postutskick. Det kommer vara helt avgörande för om mottagaren kommer öppna dem eller inte. Meningen med ämnesraden i ditt utskick är att kunden snabbt ska agera. Våga vara kreativ och kika i din egen inkorg på vilka ämnesrader som fångade din uppmärksamhet. Tips på några effektiva power-words är försäljningsdrivande ord som rabatt, kampanj och erbjudande samt tidspressade uppmaningar som missa inte, endast idag och sista chansen!cing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
För att knyta ihop (tomte)säcken
Se till att i tid lägga upp en strategi för dina marknadsföringsaktiviteter inför julhögtiden. Blicka tillbaka en sekund, analysera tidigare års resultat och lägg upp en ny, fräsch kampanjplan. Glöm inte att personalisera dina utskick och visa uppskattning gentemot dina kunder. I tider som dessa behövs extra omtanke, överväg därför att inkludera ett exklusivt erbjudande i dina utskick. Slipp julstressen och använd dig istället av verktyg som underlättar kommunikationen med dina kunder, som Marketing Automation. Och kanske det viktigaste av allt, sprid energi och glädje. Dessa två ingredienser kommer man långt på.
Behöver du hjälp med strategin inför julhögtiden? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule free idag och utforska alla våra fördelar.