Detta är ett gästinlägg av Niclas Sjölander, Digital Marketing Specialist på Triggerbee.
Det finns bara en kanal som används av ALLA dina kunder. (Nej, det är inte facebook, linkedin, eller instagram…) Med över 4 miljarder användare är den inte bara större än alla sociala nätverk, utan den har en högre konverteringsgrad också. Vilken kanal pratar vi om? E-post, såklart! Och en av de viktigaste mailen du kan skicka är ett välkomstmail. På riktigt.
Så lönsamt är ett bra välkomstmail
Ett välkomstmail har 84% högre öppningsgrad än löpande kampanjutskick eller nyhetsbrev, och det är 42% fler som läser ALLT innehåll i välkomstmailet. Så, man tycker att det borde vara en självklarhet att ha ett bra välkomstmail… eller? Sanningen är att endast 48% av alla E-handlare i sverige faktiskt skickar ut ett välkomstmail. Och ännu färre personaliserar dess innehåll (bara 16,3% personaliserar ämnesraden som exempel).
Statistik från Personaliseringsindex 2020
Välkomstmail exempel – så viktigt är det
Vi vet, det är ingen som kommer att spara ett välkomstmail för att läsa som kvällslektyr — det är inte målet heller — men ett varmt välkomnande kan fortfarande göra stor skillnad. Det är trots allt det första intrycket från ditt företags “personliga” sida. Kolla själv. Jämför detta välkomstmail:
Med detta:
Vilket skulle du själv vilja få? Troligtvis håller du med om att det andra mailet är mer välkomnande (även om du inte aktivt tänker på det). Här nedan kommer lite tips om hur du bäst kan utforma ett välkomstmail som både välkomnar och engagerar. Och som du snart kommer upptäcka är välkomstmailet nyckeln till att få dina kampanjmail att hamna i den mytomspunna prioriterade inboxen (istället för under “promotions”-fliken, bland alla dina konkurrenter)…
1. Fånga in e-postadresser (På rätt sätt)
Allting börjar på din hemsida. Oavsett om du fångar in nya e-postadresser via en popup eller i kassan i samband med ett köp, så är det viktigt att du sätter rätt förväntningar redan vid anmälan.
Här kommer lite tips för hur du strukturerar ditt första erbjudande:
- Rubrik: Din rubrik måste vara slagkraftig och uppmana till handling. Istället för “Prenumerera på nyhetsbrevet”, testa att kombinera det med ett erbjudande. Eller infoga lite socialt bevis och nämn hur många prenumeranter du redan har, så här: “Gör som 42,577 andra — prenumerera på nyhetsbrevet för fantastiska erbjudanden!”
- Erbjudande: Var tydlig med vad ditt erbjudande innebär. Om du har fantastiska erbjudanden, vad innebär det? Rabatter? Förhandstittar? Förtur till rea? Sammanfatta detaljerat!
- CTA: Din CTA (knapp) bör säga vad man som användare vill uppnå. Om du erbjuder en rabattkod, skriv “Lås upp rabattkod” på knappen istället för “Prenumerera”. De flesta som ser ditt erbjudande kommer hellre vilja ha rabatten än nyhetsbrevet — så fokusera knapptexten på den mest åtråvärda delen av ditt erbjudande.
- NBA (Next Best Action): Om det är någonting människor ogillar så är det otydlighet. Därför behöver du berätta vad som kommer hända härnäst, efter en användare har klickat på knappen. Var kommer rabattkoden dyka upp? Behöver de göra någonting innan de får tillgång till rabattkoden?
2. Välkomna, upprepa, och guida vidare
Ditt välkomstmail är det mail som läses av flest personer. Det är knappt jämförbart med antalet som läser dina löpande kampanjmail.
Välkomstmailet är även din första “riktiga” kontakt med en ny prenumerant. Därför är det definitivt värt att lägga lite extra tid på utformningen.
Från den första paragrafen till den sista ska det tydligt visa upp vem du är och varför du skickar ut ditt nyhetsbrev.
Läs även ”Hur du optimerar steg 2 i sign up processen”.
Riktlinjer för ditt välkomstmail:
Avsändarnamn: Använd ditt företagsnamn eller namnet på en person i ditt företag. Se till att avsändaren är någonting som dina prenumeranter kan relatera till och känna igen längre fram.
Välkomnande: Introducera ditt företag lite snabbt, välkomna din nya prenumerant och berätta vad huvudsyftet med ditt nyhetsbrev är. Upprepa ditt erbjudande från sajten, och vilken typ av innehåll din nya prenumerant kan förvänta sig att få.
Överträffa förväntningarna: Det BÄSTA du kan göra i ditt välkomstmail är att överträffa vad som förväntas. Erbjuder du 10% rabatt på första köpet? Överraska med 5% extra! Eller varför inte ge en rabattcheck på 150kr som gäller under en begränsad tid framöver.
Guida vidare: Avsluta alltid mailet med instruktioner om hur din nya prenumerant kan fördjupa sin relation med dig. Länka till dina sociala medier, gratistjänster, populära resurser, eller verktyg.
Bonus: Uppmana dina prenumeranter att svara på ditt välkomstmail, och berätta om varför de vill prenumerera. Din avsändaradress kommer att få ett bättre “rykte” och dina mail kommer att klassificeras som “viktiga” i de flesta inkorgar. Detta ger dig ett övertag eftersom du har en större chans att hamna i den viktiga inkorgen istället för under en kategoriflik som “Promotions” (där de allra flesta hamnar).
Hur du sätter förväntningar i ett välkomstmail
Ditt välkomstmail ska utstråla att det är du som finns för dem och inte tvärtom. Du ska på bästa sätt visa att du kommer vara uppmärksam och lyhörd. Prata inte om dig själv eller ditt företag. Ersätt alla “jag, vi, vårt, våra, oss” med “du, ditt, dig”. Desto mer du pratar om dig själv och ditt företag, desto mindre speciell känner dina prenumeranter sig.
Det är viktigt att sätta en personlig prägel på dina mail tidigt, så att dina prenumeranter snabbt känner igen varje kommande utskick. Sätt stor vikt i att visa värdet som dina läsare kan förvänta sig och hur ofta de kan förvänta sig att höra från dig, och självklart se till att detta är riktlinjer du faktiskt håller.
Locka till engagemang
För att göra ditt välkomstmail fulländat, använd en “engagemangsmagnet”, någonting som lockar till att dina prenumeranter engagerar sig lite extra. Det kan innebära att du ger ett erbjudande, en gåva, eller några användbara tips. För att även ge mailet ett ytterligare lyft eller twista till det kan du även ställa en fråga som väcker nyfikenhet.
Be nya prenumeranter att svara på ditt mail
Det bästa du kan göra i ditt välkomstmail är att be dina prenumeranter att svara på en fråga — via mail. Varför? Alla spamfilter registrerar vilka mail som öppnas, flaggas, sparas, flyttas, eller svaras på. De mail som du bara öppnar ibland, filtreras till slut bort, eller placeras i en separat flik som i Gmail (vanligast är “promotions”). Men, om du kan få dina prenumeranter att svara på ditt välkomstmail, så kommer din avsändaradress automatiskt att hamna i den prioriterade inboxen. Och desto fler som svarar… ja, desto bättre e-postrykte får du av Gmail, Apple och Hotmail.
Det är nästan INGEN som tänker på att uppmana en prenumerant att svara på mail. Om du så behöver ge bort en extra rabatt (ex öka välkomstrabatten från 10% till 15%) bara för att få nya prenumeranter att svara så kan det vara värt det. För din leveransbarhet och öppningsfrekvens kommer att gå upp, upp, upp…
Var en källa till inspiration
Glöm inte att det är du som är källan till din läsares inspiration. Som e-handlare är detta en självklarhet. Använd dig av det som skulle inspirera dina läsare. Du kan exempelvis använda citat från influencers, nämna dina prisbelönta produkter, eller hjälpa dina kunder att åstadkomma något. Glöm inte att hela tiden erbjuda dig att hjälpa till. Det är lätt att glömma när du har en digital affärsmodell. Och något du troligtvis redan har listat ut vid detta laget…
…skicka ett välkomstmail direkt när din nya prenumerant registrerar sig.