Att nyhetsbrev är en extremt effektiv marknadsföringskanal är ingen nyhet. Med Rules nyhetsbrevstjänst kan du upprätthålla en kontinuerlig kontakt med din målgrupp och på så sätt komma dem närmare. Sorgligt nog, så är det många nyhetsbrev som aldrig blir lästa och direkt hamnar i papperskorgen. Orsaken till det, kan bero på olika anledningar. I det här inlägget kommer vi lista 5 tips och knep på hur du undviker just det och hur du skapar snygga nyhetsbrev som når hela vägen fram till kunden inkorg.
1. Tumma inte på värdet, kom fram till det viktigaste först
Att en kund har tagit action och öppnat ditt nyhetsbrev är en vinst i sig, då en bra öppningsfrekvens ligger på mellan 18-23%. Därför är det viktigt att inte slösa bort läsarens tid och riskera att tappa den, innan den ens har fått ta del av värdet i ditt nyhetsbrev. Innan du skapar ditt nyhetsbrev, bör du sätta dig ner och tänka igenom vad målet med brevet är för dig som skickar det, men också vad det fyller för värde hos kunden som ska läsa det. När du kommit på det, se till att du kommer fram till saken snabbt i utskicket, när du ska skapa snygga nyhetsbrev.
När du kommit fram till vad syftet är med ditt nyhetsbrev, är det viktigt att det finns en röd tråd genom det. Dels för att skapa igenkänning, men också för att det ska integreras med resterande av din marknadsföring. Ett osammanhängande nyhetsbrev med spridda budskap kommer både förvirra och irritera läsaren, vilket i sin tur kan leda till att mottagaren väljer att avprenumerera. Se därför till att strukturera upp ditt nyhetsbrev ordentligt så att det upplevs som genomtänkt. Ett enkelt knep, är att redan innan bestämma ett tema för ditt nyhetsbrev eller kampanjutskick. När du sen ska skapa nyhetsbrev kommer det då vara lättare att veta vad för innehåll, både skriftligt och visuellt, som du kan ha med för att fläta samman allt.
3. Fånga läsaren med ämnesraden
Det är ett önsketänkande att alla som mottagit ditt nyhetsbrev också ska öppna det. Det som är helt avgörande för om mottagaren kommer välja att öppna det, är ämnesraden. En fängslande, lockande och intresserade ämnesrad kommer skapa nyfikenhet hos kunden vilket i sin tur kommer leda till att ditt nyhetsbrev öppnas. Du kan exempelvis använda dig av personalisering i din ämnesrad och skriva saker såsom “Så här såg ditt 2021 ut” eller “En gåva till dig”. Alla budskap som är skräddarsydda och personaliserade har oftast större inverkan på läsaren, då innehållet känns både mer relevant och viktigt för den.
4. Skapa nyhetsbrev och A/B testa dom
För att slippa chansa på vad du tror intresserar dina kunder mest, kan du faktiskt ta reda på det genom A/B-testning i Rules nyhetsbrevsverktyg. Det innebär att du skickar två olika varianter av din kampanj till en liten del av din målgrupp, för att se vilket av dom som engagerade mottagaren mest. Några saker du kan A/B testa är:
- Ämnesraden
- CTA knappar
- Bild innehåll
- Rubriker
- Klockslag/dag
- Textinnehåll
När du följer upp dina nyhetsbrev kommer du märka att vissa har presterat bättre än andra. En del kommer ha högre öppningsgrad medans andra en högre CTR. Den här statistiken bör man se till att ta vara på. Genom att analysera resultaten av dina tidigare nyhetsbrev, kan du faktiskt spara både tid och resurser på att återanvända material och koncept som tidigare uppskattats av kunder. På så sätt behöver du inte alltid tänka så det knakar, för att skapa unikt och träffsäkert content. Då har du istället facit i hand på vad dina kunder inspireras av och kan utgå från det när du ska skapa nyhetsbrev.
Håll regelbunden kontakt med kunderna
Det är en hårfin gräns mellan att skicka nyhetsbrev för sällan och då med risk för att glömmas bort, men också för ofta och då upplevas som spammig. Det finns heller inte någon generell regel för hur ofta du ska skapa och skicka nyhetsbrev, men man kan ha som tumregel att försöka ha någon slags kontinuitet. Exempelvis en gång i veckan, en gång i månaden etc. Då blir inte kunden störd av att se dina utskick i inkorgen i tid och otid, utan är istället då beredd på när dom kommer nås av din kommunikation. Sedan så hänger det självklart på vilken bransch du befinner dig och och framför allt, hur ofta du har något viktigt att säga dina kunder.