Avregistreringar på mailutskick, vad beror de egentligen på? Vi får in mycket frågor från kunder som tycker att antalet avregistreringar på deras utskick är för många och de undrar varför prenumeranter avregistrerat sig. Svaret är att anledningarna kan vara många. Det finns några saker som du kan göra rent tekniskt i vår plattform för att minska dina avregistreringar och sedan finns det också tips och råd att följa för att förhindra avregistreringar. De kommer här:
Segmentera din kontaktlista
Vi börjar med det viktigaste av allt. Du måste segmentera dina kunder. Med det menas att du måste separera dem och dela in dem i olika segment, baserat på deras intressen och tillhörigheter. Du kan segmentera dina kunder på i princip vad som helst, deras senaste köp, vilken stad de bor i, hur mycket de brukar handla för och så vidare. Baserat på dessa insikter kan du sen placera dem i olika taggar och filter inne i Rule.
Genom att använda funktionen för segmentering i Rule säkerställer du att rätt person ingår i rätt kundsegment och utifrån det kan du rikta rätt kommunikation till dina kunder. På så sätt undviker du att kunder får saker skickat till sig som de är totalt ointresserade av och förhindrar därmed att det avregistrerar sig.
Preferenser i e-post – låt kunden själv bestämma
För att få så högt engagemang som möjligt på din kommunikation, behöver det du kommunicerar ut vara otroligt träffsäkert och relevant för mottagaren. Med funktionen preferenser för e-post låter du kunden själv välja vad för typ av kommunikation den vill ta emot från dig genom att klicka i olika kategorier. De kan då välja att de endast vill ta emot kommunikation som handlar om exempelvis mat och resor. Genom att låta kunden själv bestämma vad för typ av kommunikation de vill få från dig, kommer både deras engagemang att öka och även chansen att de stannar som prenumerant hos dig.
A/B testa dina utskick
Vad som avgör om din kommunikation intresserar mottagaren eller inte kan vara väldigt hårfint. Kanske är ditt textinnehåll bra, men dina bilder alldeles för plåttriga. Det är svårt att veta exakt vad det är som gör att ett utskick går hem hos dina mottagare en gång och nästa kanske inte alls. Att använda sig av A/B-tester är ett utmärkt sätt att både mäta och utvärdera sitt kampanjarbete på. Innan du ska göra ditt utskick kan du testa att variera rubriken på det, bilderna, strukturen eller varför inte vilken kanal du skickar det via. Med hjälp av A/B testning kan du snabbt få reda på vilket innehåll som går bäst hem hos dina mottagare och hur du därmed minskar risken för avregistreringar.
Ingen risk för avregistreringar med hyper-personalisering
Det viktigaste när det kommer till digital kommunikation är att ditt budskap är relevant för mottagaren. Utskick som inte innehåller någon relevans, leder snabbt till avregistreringar. Ett uppmärksammat misstag som många e-handlare begår är att de skickar ut mail-bomber med budskap som inte alls matchar mottagarens preferenser. Då vi såg det här problemet hos många av våra kunder tidigt, började vi bygga på en lösning för detta.
I fjol lanserade vi vårt tillskott i Rule-plattformen, Journey Builder. Där kan du enkelt bygga sammansvetsade slingor av kommunikation där utskicken är dynamiska och baseras på vilken data du har på dina kunder. På så sätt kan du använda hyper-personalisering i din kommunikation och sända relevanta marknadsföringsbudskap till dina prenumeranter vilket ökar chansen till konvertering på dina utskick via Rule och övergripande ROI på din digitala kommunikation.
Vidarebefordra inte utskick direkt från din inkorg
Vi ser att många av våra kunder som skapar och skickar utskick också vidarebefordrar dem direkt från sin inkorg. När du vidarebefordrar ett utskick från din egen inkorg kan alla som mottar det från dig avregistrera dig från utskicket, då avregistreringslänken som ligger i utskicket är unik. Om du vill vidarebefordra ditt utskick utan att riskera att någon råkar avregistrera dig, kan du göra på två sätt. Antingen kan du ta bort avregistreringslänken från utskicket innan du vidarebefordrar det eller så kan du klicka på ögat inne i kampanjer i Rule och hämta länken därifrån. På så sätt undviker du att bli avregistrerad från kommande utskick.
Avregistreringar går att förhindra
Det går inte alltid att säga vad som leder till att en kund väljer att avregistrera sig från ett nyhetsbrev. Orsaken kan ju också vara så simpel som att mottagaren inte längre är intresserad av din kommunikation för att de exempelvis genomförde ett engångsköp hos er. Men säkerställer du att du gjort dessa saker som vi nämner här ovan, så kan du förhindra fler avregistreringar. Vill du få ännu fler tips? Läs även inlägget hur man hanterar stigande avregistreringar.