Du har nog hört talas om TikTok vid det här laget. Den revolutionerade plattformen som konkurrerar hårt med de stora sociala medie-jättarna Instagram, Youtube, Tumblr och Facebook. Och inte minst med sökmotorer som Google! Men vad är TikTok egentligen och hur fungerar marknadsföring på TikTok? Om du är redo att ta din marknadsföring till nästa nivå, stanna då kvar!
Vad är TikTok?
Vi börjar med att gå igenom vad TikTok är och hur appen fungerar. TikTok är en plattform där kreatörer får möjlighet att skapa underhållning i rörligt format. På TikTok hittar man allt från pranks och mat, till danser och videobloggar som är 15 sekunder till 10 minuter långa. Idag har appen över en miljard användare och många av dessa, använder appen varje månad.
Precis som andra sociala medier plattformar, så fungerar TikTok på så sätt att man följer användare vars innehåll man tycker om. Det som utmärker TikTok är att appen har två olika flöden. Ett flöde där man endast exponeras för de kreatörer vars innehåll man valt att följa, och ett där man får se innehåll som är anpassat för dig, baserat på vad man tidigare har visat intresse för och de digitala fotspår man lämnat efter sig. Detta flöde kallas “for you page”.
Flera sätt att marknadsföra sig på
Idag finns det många olika sätt att marknadsföra sig på inne i TikToks app. Några av dem är:
- TikTok annonsering
- Influencer marketing
- Organiska videos
Det finns studier som visar att användare på TikTok är mer mottagliga för annonser på Tiktok, än på andra kanaler. Nedan så kommer vi att gå igenom hur man kan använda sig utav de olika sätten, att marknadsföra sig på TikTok.
Vad är Tiktok marknadsföring?
TikTok började som en app där användare producerade olika komedisketcher, virala utmaningar och danser som sedan blev trender. Idag har TikTok utvecklats till att bli en de största plattformarna för marknadsföring och reklam, då man snabbt kan nå ut till miljontals människor.
För att annonsera på TikTok, behöver man ett konto i TikTok Ads Manager och det är där man planerar och skapar sina annonser. Man kan välja hur man vill styra sina annonser beroende på vad man har för mål med sin marknadsföring. Annonserna på TikTok kan prestera olika beroende på vad man sätter för budget, målgrupp och vilken annonsplacering man väljer. Liksom på andra plattformar, är annonseringen baserad på en budgivningsstrategi, där högst bud vinner annonsplatsen.
Målsättningar med TikTok marknadsföring
Beroende på vad man vill åstadkomma med sin annonsering, kan man styra sina annonser mot olika typer av kampanjmål. TikTok har i dagsläget sju olika kampanjmål för sina annonser, som är uppdelade i 3 kategorier. Dessa är:
- Medvetenhet. Det passar utmärkt om målet med kampanjen är att skapa varumärkeskännedom. Med denna målsättning, går det att optimera sina kampanjer för att nå en större räckvidd. Det innebär att annonsen visas för så många personer som möjligt.
- Övervägande. Här önskar man att annonsen ska ge ökad trafik och många visningar. Målen i den här kategorien fokuserar på att ligga top of mind hos företag och att användare ska vilja söka efter ytterligare information om er. Om man väljer “trafik” som mål, kommer kampanjen istället driva så många användare som möjligt till en specifik landningssida, exempelvis ert företags. Har man istället “videovisningar” som mål, kommer TikTok ads manager optimera annonsen för att ge maximalt antal möjliga visningar.
- Konvertering. Här kan du styra kampanjen så att annonsen visas för de människor som mest sannolikt är intresserade och kommer att köpa produkter, eller signa upp sig för exempelvis ditt nyhetsbrev.
Svaret är nej. Vill du marknadsföra dig på TikTok, men inte vill köpa annonserer, finns det sätt att göra det organiskt. I praktiken så kan du posta en video på TikTok och ändå visas för miljoner användare, helt gratis. Men för att göra det, måste din video gå viral och det är svårt att påverka det. Det finns dock en del riktlinjer som kan hjälpa dig för att gå viralt.
Några av dessa rekommendationer är:
- Använd TikToks egna verktyg när du redigerar dina videos
- Använd TikToks egna ljud som du hittar i verktyget – de är optimerade för tiktok videos!
- Posta inget olämpligt – Det vill säga undvik droger, sexsim och rasism i dina poster
- Visningstiden är viktigast av allt – så håll din första video kort, eftersom att det ökar sannolikheten att fler användare tittar klart
Influencer Marketing på TikTok
Att använda sig av kreatörer på TikTok som redan har en stor följarskara och vet hur man producerar kreativt innehåll, kan vara din guldbiljett till ett högt antal konverteringar. Det finns många exempel på när kreatörer och influencers har sålt slut på produkter åt företag – antingen för andras, eller sina egna företag.
Samla in viktig förstaparts data
Genom att använda TikTok som en marknadsföringskanal, kan du samla in viktig första parts data från användare. Det ger dig en unik möjlighet att fortsätta kommunicera med dem, efter deras första interaktion med din video.
Kim Kardashian's TikTok-succé
Ett exempel på en Tiktok succé är Kim Kardashians varumärke, Skims. Tack vare den hype som skapades på Tik Tok om en av deras klänningar, säljs den nu världen över och är ofta är slut i lager. Det har gett Skims en möjlighet att samla in e-postadresser från personer som vill veta när klänningen är tillbaka i lager. Det gör Skims genom att annonsera på Tik Tok med en CTA där det står “signa upp här för att få en notis när klänningen är tillbaka i lager”.
Som ni säkert förstår, har detta bidragit till att Skims nu har fått tillgång till mängder av mailadresser från användare och potentiella kunder, som de fortsättningsvis kan marknadsföra sig mot. Det har också bidragit till ännu fler konverteringar till deras hemsida och för att inte tala om den ökade försäljningen detta har lett till.
Regler för företag på TikTok
När man som företag ska annonsera på TikTok, finns det regler att förhålla sig till. En viktig regel att ta hänsyn till är att man som företag inte har rätten att använda all musik som finns på appen. Därav är det viktigt att se till att man endast använder den musik som finns att välja bland inne i ditt företagskonto på TikTok. Det är på grund av upphovsrättsliga skäl. Det är heller inte tillåtet att publicera innehåll av sexisitsk, pronografisk eller rasisktkäraktär, men det gäller självklart alla. Fler generella regler som gäller på TikTok hittar du här.
Därför bör ditt företag finnas på TikTok
Som du hör, är möjligheterna oändliga när det kommer till Tiktok och ditt företag kan gå viralt över en natt. Vi hoppas att du med den här artikeln, känner att du har fått en bra överblick av hur marknadsföring på Tiktok fungerar. Det finns väldigt många olika vägar att gå på TikTok, baserat på vad du har för mål med din annonsering. Så oavsett om det är att öka din konvertering, varumärkeskännedom eller samla in flera mailadresser, så är TikTok appen du kan lyckas med detta på.