Om du befinner dig i det digitala marknadsföringslandskapet, har du förmodligen hört talas om CDP, Customer Data Platform. Vill du lära dig mer om vad det är, eller hur det kan skapa värde för ditt företag, kan den här guiden vara till din hjälp. Vi går först och främst igenom vad CDP är och hur det fungerar. Sedan går vi in på varför det är viktigt för marknadsförare som bryr sig om sin datastrategi, att använda en CDP samt hur du kan implementera din strategi i Rule, med exempelvis statistik, automatiserade flöden och kundklubbar. Häng med!
Varför du behöver en CDP
All typ av kunddata kan användas för att förbättra kommunikationen med nya och befintliga kunder. En CDP analyserar data från alla olika typer av källor och med hjälp utav dessa insikter och rekommendationer, kan du sätta en strategi som inkluderar olika sätt att effektivisera dina processer. Det skulle exempelvis kunna vara med hjälp av Marketing Automation, kundlojalitet, skräddarsydda kundupplevelser och kunddatahantering.
Customer Data Platforms blir allt viktigare för företag inom alla olika branscher, tack vare att allt fler företag jobbar med omnikanal som strategi för att förbättra sina kundupplevelser. En CDP tillåter marknadsförare att fånga upp information om sina kunder, över flertalet kanaler och enheter. De kan således skapa och skicka riktad kommunikation till dem, med rätt budskap, vid rätt tidpunkt.
CDP har tre huvudkomponenter:
- Kundprofil – Ett register av alla interaktioner som har hänt mellan dig och dina kunder (online eller offline) samlas i din CDP. Det inkluderar demografiska uppgifter som ålder, kön, postnummer samt transaktionsinformation som genomförda köp per månad/år. Man kan även förstå sina kunders beteendemönster, exempelvis hur ofta en person köper online kontra offline? Vilka produkter köper den här personen oftast? etc.
- Kundresa – En kartläggning sker baserat på hur dina kunder interagerar med ditt varumärke; hur rör sig kunderna på er hemsida? Och vad för val gör dem, baserat på det?
- CRM-integration – Du som användare får enkelt och smidigt åtkomst till alla dina befintliga system och plattformar. På så sätt kan du utnyttja all din viktiga kunddata till att öka engagemang och digital tillväxt – och dessutom har du den samlad på ett och samma ställe i Rule.
Fördelar med CDP
Att använda en CDP hjälper dig att:
- Förstå dina kunder
- Förstå dina konkurrenter
- Förstå din marknadsföringsprestation
- Förstå dina försäljningsresultat
- Förstå din produktkapacitet
- Förstå din kundtjänstprestation
En CDP är ett utmärkt verktyg att använda för att skapa riktade, innehållsrika upplevelser till kunder, vid rätt tid och plats. Det ger dig möjlighet att mäta och optimera dina kampanjer baserat på realtidsprestation, så att du kan fokusera på att optimera det som fungerar bäst för ditt varumärke. Din CDP är det centrala verktyget för all din kunddata – från nya kunder, hela vägen till bibehållande och vidare.
Genom att använda en CDP får du värdefulla insikter och en bättre helhetsbild av kunders beteendemönster över tid, både individuella personer och bredare målgrupper. Ökad kundförståelse, är lika med effektivare marknadsföring. Du kommer veta exakt hur du bäst engagerar kunderna genom olika kanaler, så som e-post och SMS.
Vad är skillnaden mellan en CDP, DMP och CRM plattform?
CDP är det bästa av två världar. Det är inte bara en Data Management Platform, och det är inte bara en Customer Relationship Management plattform. Den kombinerar dessa två till en helhetslösning som låter dig fånga data över plattformar, och använda den för att skicka personliga meddelande och kampanjer i stor skala. Det är det som gör CDP så kraftfullt: Medans andra lösningar endast fokuserar på en aspekt av automatiserad marknadsföring, låter istället en CDP dig integrera alla dina marknadsföringsverktyg under ett och samma tak.
Få ut det mesta av din data. Använd en CDP.
- Använd data för att skapa en bättre kundupplevelse.
- Använd data för att förbättra din marknadsföring.
- Använd data för att förbättra försäljningen.
- Använd data för att öka kundlojaliteten.
- Använd data för att förbättra kundrelationer.
Alla företag samlar dagligen in mängder med data. Problemet är att denna data lagras i separata system som inte är integrerade med varandra. Det innebär att mycket av denna data endast lagras, men inte utnyttjas. Det är en stor förlust för företag, då kunder idag ställer höga krav och efterfrågar personliga upplevelser med ditt varumärke. Rule erbjuder ett brett utbud av integrationer. I vår kunskapsbank finns dokumentation om varje integration och med ett enkelt knapptryck kan du smidigt kan synkronisera dina olika system och därmed samla (och utnyttja) all din data i en och samma plattform.
Så växer du med Rule som CDP
Med Rule som utgångspunkt för din digitala kommunikation, kan du kommunicera vid alla viktiga kontaktpunkter med dina kunder. Genom att integrera dina befintliga system med Rule, får du bättre inblick i hur dina kunder väljer att interagera med ditt varumärke. Både på en personspecifik nivå, men även för att analysera mönster för olika kundgrupper och skapa så träffsäker marknadsföring som möjligt mot de olika grupperna, baserat på deras beteende.
Om du vill veta om just dina nuvarande system redan går att integrera med Rule, kan du ta reda på det här!
Kom igång med Rule som CDP
Vi hoppas att du nu har bättre koll på vad en CDP är och hur det kan skapa värde för ditt företag. Behöver du hjälp med att komma igång med en Customer Data Platform och är du redo att ta klivet och börja växa med Rule? Boka en demo, så visar vi dig plattformen och hur du kan maximera din digitala strategi med Rule.