Google Analytics (GA) är ett mycket användbart verktyg som används av företag för att spåra och analysera användarbeteenden på sina webbplatser. I september 2020 lanserade Google GA4, som är den senaste versionen av Google Analytics och ersätter den tidigare versionen, Google Universal Analytics. I denna artikel kommer vi att diskutera skillnaderna mellan GA4 och Universal Analytics men framförallt hur man kan använda GA4 inom e-postmarknadsföring.
Skillnader mellan GA4 och Universal Analytics
GA4 och Universal Analytics skiljer sig åt i flera avseenden. En av de största skillnaderna är hur data samlas in och bearbetas. I Universal Analytics används cookies för att spåra användarbeteenden, medan GA4 använder en annan teknik som kallas för ”enhetsidentifierare” (device identifier). GA4 har också en annan datastruktur än Universal Analytics, vilket innebär att rapporterna ser annorlunda ut och ger en annan typ av information om användarbeteenden.
Till exempel kan GA4 spåra händelser som användare utför på din webbplats eller i din mobil applikation på ett mer granulärt sätt än vad som var möjligt i Universal Analytics. GA4 kan också samla in data från olika enheter och plattformar, inklusive mobilappar, webbplatser och offline-källor, och sedan kombinera den här informationen för att skapa en mer sammanhängande bild av användarbeteenden. Detta gör att du kan få en mer holistisk förståelse för dina användare och deras interaktion med ditt företag, vilket kan hjälpa dig att skapa mer effektiva marknadsföringskampanjer och förbättra användarupplevelsen.
Bättre insikt i användarvändar upplevelsen
En annan viktig skillnad mellan GA4 och Universal Analytics är fokus på användarcentrerad analys. GA4 är utformat för att lättare kunna identifiera och följa enskilda användares beteenden över flera enheter och plattformar. Detta ger bättre insikt i användarupplevelsen och möjlighet att skapa en mer personlig upplevelse för användarna.
Hejdå Bounce Rate!
Den största skillnaden för alla som är vana vid universal analytics, är att vi inte längre kan se eller använda bounce rate som en del av vår analys. Oh nej, tänker ni. Hur ska man då veta om mitt innehåll var tillräckligt värdefullt för besökarna, hur länge dem stannade på sidan, lämnade dem verkligen sidan eller bytte de bara flik eller app? Ja, frågorna är många.
Istället har GA4 infört ett annat mått, nämligen engagement rate, som spårar användares interaktion med en webbplats, till exempel om de stannar på sidan i mer än 10 sekunder, tittar på flera sidor eller slutför en konverterings händelse. Man kan säga att Bounce rate är motsatsen till engagement rate, då bounce rate mätte oengagerade sessioner, medans engagement rate är mäter antalet engagerade sessioner. Även om detta mått kan verka annorlunda, finns den nödvändiga informationen fortfarande tillgänglig i GA4 – bara på en annan plats. Istället för att leta efter avvisningsfrekvensen i rapporterna, kan man istället titta på engagemang graden som är synlig i flera av GA4:s rapporter. Du kan läsa mer om det i Googles egna guide!
Hur kan man arbeta med GA4 inom e-postmarknadsföring?
Att använda GA4 inom e-postmarknadsföring kan ge värdefull information om hur användare interagerar med dina mail och din webbplats. Det finns det tre viktiga rapporter som kan ge värdefull information för att uppnå dina mål: Event, Trafikanskaffnings och Engagemangs-rapporten.
Event-rapporten gör det möjligt att följa viktiga händelser som är relevanta för ditt företag, till exempel nya kontakter eller konverteringar. I rapporten kan du även ta del av hur människor når dessa händelser.
Engagemangs-rapporten är användbar för e-postmarknadsföring och gör det möjligt att sortera efter email, och få insikter om hur dina e-postkampanjer presterar och hur länge besökarna engagerar sig med innehållet.
Trafikanskaffnings-rapporten visar hur besökare hittade din webbplats.
Dessa rapporter ger en mängd data för att spåra prestanda för e-postkampanjer i GA4. Med GA4 är möjligheterna oändliga!
Det här kan använda insikterna du får av GA4s rapporter till
Mätbarhet: Med Google Analytics kan man enkelt mäta och analysera prestanda för sina e-postkampanjer, såsom öppningsfrekvens, klickfrekvens och konverteringsfrekvens. Dessa mätvärden kan sedan användas för att förbättra kommande e-postkampanjer och maximera deras effektivitet.
Bättre förståelse av kundernas beteenden: Genom att spåra användaraktivitet på webbplatsen efter att ha klickat på en länk i e-posten, kan man få en bättre förståelse för kundernas beteenden och deras intressen. Detta kan hjälpa dig att skräddarsy e-postkampanjer och skapa relevant innehåll för dina kunder.
För att ta del av de rapporterna måste du ställa in mål och händelser inne i ditt analytics konto, mer om det och hur du hittar de olika rapporterna som du vill ta del av, kan du läsa om i här!
GA4 och Rule integration:
Genom att integrera Google Analytics med Rule, får du möjlighet att analysera hela kundens beteende och upplevelse på din hemsida. Du får tillgång till värdefulla kundinsikter som kan hjälpa dig att förbättra din verksamhet på flera sätt. Som, till Exempel med Rules verktyg kan du A/B testa dina kampanjer, med hjälp av GA kan du sedan ta reda på vilket innehåll som fungerade bäst hos dina prenumeranter och därmed skapa smartare kampanjer i framtiden.
Ställ in spårning av dina kampanjer inne i Rule
För att spåra hur användare interagerar med dina email-kampanjer kan du använda dig av UTM-parametrar. UTM-parametrar är en kod som du kan lägga till i länkar som leder till din webbplats. Genom att använda UTM-parametrar kan du spåra vilken kampanj som genererar mest trafik till din webbplats och vilka användarbeteenden som följde. I Rules kampanj byggare kan du enkelt lägga till dina egna UTM – kampanjer och sökord för att sedan kunna spåra dina kampanjer inne i GA4.
Safety first - Alltid med Rule
När du arbetar med GA4 inom epost-marknadsföring är det dessutom viktigt att följa GDPR och andra dataskyddsföreskrifter. Se till att användarna ger sitt samtycke till spårning och att du bara samlar in den information som du behöver för att förbättra användarupplevelsen. Rules verktyg för e-postmarknadsföring är helt GDPR säkert och mer om det kan du läsa i vårt personuppgiftsbiträdesavtal.
För att knyta ihop säcken
GA4 är den senaste versionen av Google Analytics och erbjuder en rad nya funktioner som kan hjälpa dig att förbättra användarupplevelsen och öka effektiviteten i din marknadsföring. Genom att använda GA4 inom e-postmarknadsföring kan du skapa mer riktade och personliga kampanjer som ökar chansen att användarna interagerar med ditt företag. Att använda UTM-parametrar för att spåra dina email-kampanjer kan också ge värdefull information om vad som fungerar, och inte fungerar i din marknadsföring. Med rätt teknik och strategi kan du ta din epost-marknadsföring till nästa nivå tillsammans med Rule och GA4. Har du inte kommit igång med Rule än? Boka en demo idag!