fbpx

NoA Ignite om varumärkesupplevelser

I första delen av vår serie Brand Style & Identity fick vi lära oss varför det är viktigt att ha en stark varumärkesidentitet och vilka grundpelare man bör ha med.  I detta inlägg avslöjar Simon Andersson på NOA Ignite, de mest brännande frågorna om varumärkesbyggande. Varför är det så viktigt att vara medveten om hur ens varumärke uppfattas utåt? Och framför allt, vilken roll spelar en tydlig och identifierbar varumärkesupplevelse. Håll i dig när vi dyker ner i hur man skapar ett varumärke som inte bara imponerar, utan som också genomsyras av företagets själ.

Berätta om ert företag och vad ni arbetar med

Vi på NoA Ignite hjälper våra kunder att designa och bygga starka varumärkesbyggande användarupplevelser online, både inom e-handel, digitala produkter och tjänster. Vårt fokus är att bygga unika upplevelser som skapar igenkänning, användarglädje och engagemang genom att omsätta varumärkets syfte, vision och personlighet i estetiska, funktionella och emotionella attribut. Något som hjälper våra kunder att bygga tillväxt även på lång sikt.

Varför är det viktigt med en stark varumärkesupplevelse och vilka är de vanligaste utmaningar när man arbetar med att ta fram varumärkesupplevelser?

Välfungerande, effektiva e-handelsbutiker, digitala tjänster och produkter finns idag i överflöd. Så för att lyckas stå ut, oavsett segment, krävs att du lyckas bygga en stark relation med dina användare och kunder. Den relationen byggs inte bara utifrån bekvämlighet, smidighet och utbud, utan utifrån emotionella faktorer. Därför måste dagens varumärken hela tiden vara relevanta för kunderna, gå före och visa vägen. De måste bygga preferens för sitt varumärke genom att erbjuda mervärde utöver produkten/tjänsten.

5 faktorer och utmaningar som är avgörande för att våra kunders projekt blir lyckade:

  1. Att inte låta tekniken driva kundupplevelsen. Det kan vara lättare sagt än gjort, men för att få bästa förutsättningar behöver kraven som ställs på upplevelsen diktera villkoren för vilka tekniska vägval vi tar tillsammans med kunden. 
  2. Att lära känna slutanvändaren så pass bra att man hela tiden kan vara relevant och veta hur man kan överträffa deras förväntningar med nya innovativa lösningar som är relevanta för både kunden och varumärket.
  3. Att kunna kombinera inkrementell förbättring med innovation. Att vara kreativ och skapa innovativa lösningar som sätter varumärket på kartan, men också att kunna optimera och förbättra dessa lösningar över tid med hjälp av data och nya kundinsikter.
  4. Att koka ner essensen i varumärkets syfte och vision och leverera en upplevelse som på ett tydligt sätt kommunicerar vad varumärket står för och som får kunden att känna sig inbjuden till att vara med på resan. Aspiration och inspiration.
  5. Att jobba med högt momentum i ett tight, tvärfunktionellt team tillsammans med kunden snarare än som byrå/kund. Då ökar vi träffsäkerheten mot både slutkundens och organisationens interna mål eftersom vi kan lära mer och snabbare från varandra.
varumärkesupplevelse

Hur gör ni för att fånga upp företagets unika värden & hur hjälper ni företag att differentiera sig från sina konkurrenter genom varumärkesupplevelser?

Vi inleder alltid våra projekt med att lära känna kunden, deras produkter, vision och organisation på djupet. Ofta genom gemensamma aktiviteter där vi själva får chans att testa produkterna eller tjänsten samt intervjua de som är med och skapar dessa. Allt för att vi på ett så bra sätt som möjligt ska kunna skapa en upplevelse som kommunicerar varumärkets personlighet, syfte och vision på ett tydligt sätt genom hela upplevelsen. Det handlar om att tillsammans med kunden sortera och förenkla det som ska kommuniceras och omsätta kundens primära brand stories i funktion, estetik och innehåll som blir unikt och engagerande för slutanvändaren.

Kan ni ge exempel på några tidigare varumärkesupplevelse ni har arbetat med

NOA Ignite har hjälpt flera av våra gemensamma kunder att designa, bygga och förbättra deras shopping och varumärkesupplevelse online. Däribland Cake och Our Legacy är exempel på dessa. Alla dessa varumärken har idag mycket starka varumärkesupplevelser som gör att deras kunder snabbt kan förknippa olika element med just deras varumärken. Igenkänning bidrar till många positiva fördelar, bland annat återkommande köp, förtroendebyggande och stark kundlojalitet. 

Vill du förbättra din varumärkesupplevelse? Se hit!

Vill du ha hjälp med detta eller befinner du dig i en situation där du håller på att starta upp ett varumärke eller vill du förbättra eller ändra er befintliga varumärkesupplevelse – tveka inte på att höra av dig till teamet på Noa Ignite!

Psst. I nästa del av vår serie kommer vi att presentera vår egen brand style och hur du kan skapa din egen varumärkesprofil inne i Rule plattformen. Grymt va? 

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
rule 2024

Det här var Rule 2024

När vi blickar tillbaka på året kan vi stolt säga att 2024 har varit ett år fyllt av framsteg, innovation och oförglömliga stunder. Häng med ...
Read More
jul med rule

Marknadsföringstips inför julen

Julen är en speciell och viktig högtid för både företag och konsumenter, världen över. En av de mest positiva aspekterna med julhögtiden är att kunder ...
Read More
epostmarknadsföring exempel

E-postmarknadsföring: Exempel och strategier

E-postmarknadsföring är ett av de mest effektiva verktygen för att bygga relationer med kunder, öka försäljningen och driva engagemang. Med rätt strategi kan du skapa ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.