Black Friday är som känt, en av årets mest hektiska shopping-perioder och det kommer vara helt avgörande för din försäljning att din hemsida och kommunikation är redo för att hantera den ökade trafiken. Genom att använda automatisering (aka Marketing Automation), sparar du tid och resurser samtidigt som du levererar en personlig upplevelse för dina kunder. I denna artikel kommer vi att gå igenom 3 olika automationer vi rekommenderar att sätta upp inför Black Friday, vilket värde dessa fyller samt hur du sätter upp dem. Häng med!
Om du vill läsa mer om tips för hela din Black Friday strategi, kan du göra det här!
Unikt välkomstmail för nya prenumeranter under Black Friday
All digital kommunikation behöver ha en röd tråd under Black Friday. Redan på hemsidan kan man skapa en känsla av FOMO för potentiella kunder och uppmana dem att signa upp till ert nyhetsbrev för att få unika erbjudande under denna hektiska period. Förhoppningsvis kommer ni få en del nya kunder jämfört med “vanliga” dagar, därför är det viktigt att välkomna dessa för att skapa ett positivt första intryck.
Du kan använda detta tillfälle för att informera dem om dina kommande Black Friday-erbjudanden, öppettider och andra relevanta detaljer som kan hjälpa dem att planera sina köp. Det ger också möjlighet att besvara eventuella frågor eller bekymmer som de kan ha och erbjuda kundsupport på ett tidigt stadium.
I denna guide beskriver vi steg för steg hur ni sätter upp er välkomst automation
Fånga upp övergivna varukorgar med Cart abandonment mail
Cart abandonment, övergiven varukorg eller cart in progress, kärt barn har många namn. Enligt en studie lämnar upp till 70% av kunder år 2023 sina varukorgar. Detta är ett utmärkt tillfälle att fånga upp dessa, för att återvinna förlorade intäkter och öka konverteringsgraden.
Du kan anpassa meddelandet för en övergiven varukorg och inkludera information om Black Friday-erbjudanden, påminna om begränsad tillgänglighet eller erbjuda kundsupport om det behövs. Detta ökar chansen att fånga kundernas uppmärksamhet och övertyga dem om att återvända och genomföra köpet.
Under Black Friday rekommenderar vi att trigga iväg abandonment cart meddelanden relativt tätt inpå efter att en kund lämnat korgen. Dels för att det finns stor konkurrens under denna dag, samt att vi fortfarande vill att kunden sitter vid datorn eller telefonen.
I denna guide kan du läsa steg för steg hur du sätter upp övergiven varukorg
Dagens sista utskick: Sista chansen!
Under den sista timmen på kampanjdagen, kan du kommunicera med de kunder som tidigare har visat intresse för dina erbjudanden. Många kunder väntar till i sista stund för att fatta beslut om sina inköp. Genom att påminna dem om att det är deras sista chans att dra nytta av dina erbjudanden, ökar sannolikheten att de slutför sina köp. Genom att använda ord som ”sista chansen” och ”slutar snart” skapar du en känsla av brådska som kan öka konverteringsgraden. Människor känner sig ofta mer benägna att agera när de tror att de riskerar att förlora en möjlighet. Återigen, FOMO!
Tips: Segmentera bort de kunder som redan gjort ett köp under dagen.
Summan av kardemumman:
Med dessa tre automationer på plats, ökar du dina chanser att lyckas under Black Friday och maximera din försäljning. Genom att utnyttja möjligheterna som dessa tre utskick medför, kan du bygga starka kundrelationer, minska övergivna kundkorgar och skapa en atmosfär av brådska som hjälper dig att uppnå dina Black Friday-mål.
Behöver du hjälp med din strategi inför Black Friday? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett konto i Rule och vill komma igång med digital kommunikation och e-postmarknadsföring? Utforska vår nyhetsbrevstjänst kostnadsfritt, på obegränsad tid.
Inte fått nog och vill ha mer tips?
Läs våra övriga inlägg för att få inspiration till din Black Friday strategi: