IT’S A WRAP! Och DÄR sprang vi i mål för 2023, ett riktigt PANG år som bjudit på både toppar och dalar. Mycket har hänt under årets gång, inte bara på Rule, utan runt om i världen och i vårt samhälle vilket har påverkat oss alla på olika sätt. Och nu har det blivit dags att vinka hejdå till 2023! Men innan vi stänger dörren helt, ska vi blicka tillbaka en stund och summera året som varit på Rule. Såhär har det sett ut:
Det här var Rule 2023:
Stark tillväxt med lönsamhet
Vi är otroligt ärade att få fortsätta vår tillväxtresa, både internt och i vår kundbas. I år har vi nått en milstolpe på över 2000 kunder, vilket är helt otroligt! Det ödmjukaste tack vill vi säga till er kunder som väljer oss som er leverantör och för att vi har ert förtroende. Vi står fast vid vår inkluderande filosofi där alla företag, oavsett bransch eller storlek (i omsättning och antal personer) är välkomna att använda Rule för att skapa framgångsrik digital kommunikation och öka sin tillväxt.
Många nya ansikten
Under 2023 har vi haft äran att få anställa flera nya kollegor i våra team. Vi har rekryterat väl och har nu:
- Tre nya säljare vilket innebär att vi har ett helt komplett Outbound Sales Team
- En ny Customer Success Manager och en ny Support Representant som hjälper våra kunder att utvecklas i vår plattform
- Flera nya i vårt Tech Team som jobbar för att utveckla vår plattform
- En ny PR & Press representant och en Brand Ambassador för Danmark
Med dessa tillskott på plats, har vi under året kunna utvecklas och växa i den raketfart som vi gjort. En riktig laginsats har det varit, GO TEAM RULE!
Internationell expansion
Vi utforskade ny mark i år och klev in i våra grannländer Danmark och Norge. Det var ett självklart nästa steg för oss att ta, då vi redan har en väl etablerad kundbas i Norden och har en plattform som tillgodoser många andra nordiska bolags behov. I samband med detta, har vi som ovan nämnt anställt en Brand Ambassador för Danmark och längre ner i inlägget berättar vi mer om vårt startskott för Norge.
Uppdateringar och förbättringar i plattformen
Ni som redan hunnit se våran Rule Wrapped, är medvetna om att vi gjort hela 286 releaser i Rule i år! Det går inte att säga annat än att vårt tech-team har jobbat i en rasande fart för att kunna möta kundernas förväntningar och önskemål i Rule. Vi trodde att förra året skulle bli svårt att bräcka i antal releaser, men ack så fel vi hade. Här är ett axplock av de största releaserna under året:
Rule Free
Årets första och en av de största lanseringarna för 2023, är vår gratisversion av plattformen där målet var att sänka barriärerna mellan företag och framgång. Rule Free är för alla företag, oavsett storlek eller kassaflöde, som vill ta sin digitala kommunikation till nästa nivå! Med Rule Free kan kunder ladda upp obegränsat med kunddata, enkelt skapa och hantera engagerande kampanjer, analysera och optimera strategier samt kommunicera med sin målgrupp på ett framgångsrikt sätt – helt gratis. Testa Rule Free här om du inte redan gjort det!
Brand Style
Nästa stora release detta år var när vi lanserade Brand Style i Rule plattformen, en revolutionerande funktion som gör det enkelt för våra kunder att skräddarsy sina mallar utefter sina varumärkesriktlinjer, helt automatiskt. Idén med Brand Style var att vi ville korta ner tiden från när ditt konto skapas upp, till när ditt första utskick går ut. Vi har exempel på kunder som varit igång på 5 minuter och gjort sitt första utskick. Det har hela tiden varit vår ambition och vårt mål!
Month in Review
Statistik, analys och uppföljning har varit ett högaktuellt ämne på Rule i år och för att göra det ännu enklare för våra kunder att tyda sina prestationer, började vi skicka månads-sammanfattningar, så kallade “Month in Review”. I denna sammanställning kan kunden se sina bäst presterande kampanjer för månaden, hur deras utskick presterat jämfört med föregående månad och få massvis av insikter om hur de kan optimera sin strategi.
Rule Analytics
Vi har länge jobbat med att förenkla och förbättra hur kunder kan jobba med sin egen data och vill att våra kunder snabbt och enkelt ska kunna se trender, men lika effektivt kunna segmentera på vissa grupper av användare, för att nå bättre resultat. Därför utvecklade vi Rules nya statistikfunktion Rule Analytics, som är utformad för att kunder ska få en ökad förståelse för hur sina kampanjer presterar, engagerar mottagarna och vilka resultat de genererar.
Flerspråkig kommunikation
Vi har tagit ytterligare ett steg i år för att bli bäst i klassen, genom att kommunicera på fler språk, både i våra utskick och i sociala medier. I Rule kommer du att nås av kampanjer på det språk som du har inställt i ditt konto och Rules LinkedIn finns nu på engelska också. Det innebär att vår kommunikation är ännu mer relevant för varje enskild mottagare och lättillgänglig för alla våra kunder, oavsett demografisk position.
Rule formulär 2.0
En av våra senaste releaser för i år är anmälningsformulär som vi utvecklat och släppt i den nya designen i Rule. Syftet med den uppdaterade funktionen är ett nytt mer intuitivt utseende och en mer sömlös upplevelse, sen tillkommer även en sprillans ny knapp för enkel/dubbel opt-in. Denna uppdatering tar användarupplevelsen till en ny nivå och ger er en mycket bredare flexibilitet i hur ni kan bygga upp er prenumerantlista.
Bildbanken 2.0 i nya Rule
En relativt liten men ack så omtyckt funktion i klassiska Rule, vi pratar om bildbanken. Vi har nu utvecklat bildbanken och implementerat den uppdaterade versionen inne i nya Rule. I nya bildbanken kan du jobba med mappar och enkelt navigera dig bland det innehåll som du tidigare laddat upp i Rule. Ännu en funktion som ser till att det du behöver för att snabbt och enkelt skapa värdefullt innehåll, är lättillgängligt.
Design, branding & visuell identitet
2023 har bjudit på många coola uppdateringar i Rules design och gränssnitt. Majoriteten av de beslut vi tagit, grundar sig på mängder av research och önskemål från både kunder och partners. Vi har inte bara förenklat befintliga funktioner, utan också utvecklat nya som ska hjälpa våra kunder att enklare navigera i vår plattform.
Rule .no
Vi har gitt vår hjemmeside en norsk makeover! Nå kan du nyte innholdet på ditt eget språk – vi snakker norsk! Exakt så, det stämmer. I samband med vårt intåg i Norden har vi också översatt vår hemsida så att den även finns på norska, du når den på www.rule.no. Förutom att norska kan vara ett av de härligaste språken som finns, så översatte vi vår hemsida för att göra det enklare för våra norska kunder att navigera sig på vår hemsida och bland våra funktioner. Så nu finns alltså Rules hemsida på svenska, norska och engelska.
Nytt gränssnitt – nya Rule
Allt har sin tid, även klassiska Rule. Vi har under året jobbat hårt för att våra kunder ska kunna jobba i ett så intuitivt och användarvänligt gränssnitt som möjligt och för att göra den upplevelsen komplett, kommer vi att börja stänga ner ”gamla” klassiska Rule. I nya Rule finns alla funktioner som finns i klassiska Rule och ännu fler. Den markanta skillnaden för dig som användare, är att du kommer att jobba i ett helt nytt, användarvänligt och sömlöst gränssnitt med fler, innovativa funktioner som kommer hjälpa dig att ta din kommunikation till nästa nivå.
Föreläsning på IHM
Under november var Rules Customer Success Team inbjudna till att under en heldag föreläsa på IHM Business School för klassen som utbildar sig till Custom Experience Specialister. Det var en dag fylld med många lärdomar, insikter och spännande frågor från hungriga studenter som snart är redo att ta sig an arbetsmarknaden. Återigen, tack IHM för att vi fick komma och lycka till framöver alla studenter! Vi ser fram emot att snart få komma och föreläsa hos er igen.
Partnerskap och integrationer
2023 har bjudit på många nya samarbeten med partners, något vi både värdesätter otroligt högt och tycker är riktigt kul. Stort fokus i år har legat på att utveckla standardiserade metoder för våra kopplingar till Rule, så att våra kunder smidigt och effektivt kan utnyttja kraften av sina plattformar i sitt dagliga arbete. Många av våra nya partnerskap och integrationer har gett oss möjligheten att nå kunder och företag inom nya branscher, vilket är otroligt kul.
Mässor, event och webinar
Det märks verkligen att människor är flockdjur och att vi är i behov av mänskliga och sociala interaktioner, för OJ vilket socialt år detta varit. Pandemin tog hårt på folk och nu vill man ta igen all tid som gått förlorad. Vi har inte bara varit på en massa event, mässor, AW:s, seminar och tillställningar– utan själv anordnat flera av dem. Här lyfter vi några höjdpunkter från Rules sociala år:
Sales & Marketing Expo 2023
Vi kickade igång mässåret på Kistamässan, där vi ställde ut på Sales & Marketing Expo 2023. Återigen la vi mycket fokus på att vår monter skulle sticka ut lite extra, och det gjorde den verkligen! Vi mötte som vanligt många trevliga kunder, prospekt och partners under dessa dagar och mässan i allmänhet blev en succé. Vi bjöd såklart också på världens godaste glass från Lejonet & Björnen!
D-Congress 2023
Traditioner är inte till för att brytas, därför tog vi återigen med oss våra Rule hoodies ner till bästkusten och ställde ut på D-Congress 2023 i Göteborg. Det var lika lyckat som alltid! Dessa två dagar bjöd på skönt häng och bra surr med partners och kunder, vi lyssnade på intressanta paneldiskussioner och avnjöt en trevlig avslutningsmiddag sista dagen tillsammans med gott sällskap. Vi ställer ut igen på D-Congress 2024, hoppas vi ses där!
100 gemensamma kunder med Centra
I april bjöd vi tillsammans med vår partner Centra in till kundevent för att fira 100 st gemensamma kunder! En milstolpe som vi alla har jobbat hårt för och är otroligt stolta över. Denna kväll och detta event var något utöver det vanliga. Förutom att vi hade över 100 fantastiska kunder på plats, delades en massa fina priser ut i vårt lotteri, vi åt god mat, hade en live-konstnär på plats som målade av folk på plats och dansade sedan in på småtimmarna. Tack Centra och våra kunder för att vi tillsammans gjorde detta möjligt!
Kick-Off i Amsterdam
Vi kickade igång hösten genom att ta med hela det svenska Rule-teamet till underbara Amsterdam! Det var minst sagt tre fartfyllda och fullspäckade dagar av spännande workshops, trevligt sällskap och teambuilding. Fullt fokus låg på att planera och sätta mål för årets sista kvartal och vi måste säga att det var riktigt bra mål vi satte, med tanke på vilken dunder höst vi haft!
Loyalty Day Oslo
I slutet av året tågade vi in i grannländerna Norge och Danmark, och ett startskott för det blev Loyalty Day i Oslo, där vi deltog som utställare. Loyalty Day är Norges viktigaste mötesplats för dig som jobbar med lojalitet, CRM och 1-1 kommunikation och anordnas av vår partner Oculos och ANFO. Det blev ett mycket lyckat event och vi ser redan fram emot nästa år!
Vad som komma skall..
Efter årsskiftet kommer vi så småningom att stänga ner klassiska Rule, då hela nya gränssnittet nu är på plats med alla funktioner i nya Rule. Vi är otroligt taggade på att få slussa in er i nya Rule och presentera en värld av innovativa funktioner och verktyg som kommer att hjälpa er att ta er digitala kommunikation till nästa nivå.
Det här kan du förbereda dig på och tänka på redan nu:
- Börja använda det nya gränssnittet och funktionerna som finns där
- Upptäck samma funktioner som i klassiska Rule, fast uppdaterade och mycket bättre i nya Rule
- Ta del av vårt utbildande och vägledande material i vår kunskapsbank
- Håll utkik efter notiser och uppdateringar i plattformen
- Är det första gången du loggar in i nya Rule, kommer du att bli guidad genom alla funktionerna med hjälp av en interaktiv onboardingassistent
Gå in och upptäck nya Rule här!
Avslutningsvis vill vi säga:
Vi vill runda av året med några väl valda ord. TACK kära kunder och partners för ett fantastiskt 2023, inget av detta hade varit möjligt utan er! Det här året känns det verkligen som att mycket har fallit på plats och det bästa kvittot på att vi gör någonting rätt, är att ni är så många som är med oss på denna resa. The sky’s the limit och det är dit vi är på väg tillsammans med er. Och med det sagt, avslutar vi kapitlet 2023 och välkomnar det nya året med öppna armar. 2024 – let’s go!
Vill du komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule helt kostnadsfritt hur länge du vill eller kontakta oss så berättar vi mer!