Öka försäljning med Cart Abandonment utskick
Mer än 70 % av alla varukorgar hos onlinebutiker blir övergivna. Med andra ord lämnar 67 av 100 potentiella kunder onlinebutiken utan att genomföra sitt köp. Det finns många tänkbara anledningar till att en varukorg överges – känslomässiga, praktiska eller slutsumma på köp. Men en sak är säker: övergivna varukorgar måste följas upp och det med hjälp av Marketing Automation och Cart Abandonment email.
Vad är Cart Abandonment Email?
Cart Abandonment – eller övergiven varukorg på svenska – är en term som är associerad med e-handel. Det syftar till när en kund har produkter eller tjänster i sin virtuella varukorg men inte genomför själva köpet. Alla e-handlares mål är självklart att varje kund ska genomföra sitt köp. Med våra funktioner i Rule kan du hinna fånga upp en övergiven varukorg och således öka avslutsfrekvensen.
Marketing Automation är det bästa sättet att nå kunden via, medan kunden har både besöket och produkten färskt i minnet. Att man har en tydlig strategi för att fånga upp en övergiven varukorg som en kund lämnat, är en viktig del av sin försäljningsstrategi. Genom att inkludera Cart Abandonment email i din Marketing Automation strategi, konverterar du övergivna varukorgar och ökar försäljning.
Exempel på Cart Abandonment Email:
Påminn om varan
Påminn helt enkelt konsumenten om att varan de tittade på, fortfarande finns i lagret. Bifoga bilder och pris så det tydligt framgår att konsumenten fortfarande kan köpa varan. Påminn om produkten som kunden övergivit, det är fullt möjligt att kunden helt enkelt behöver lite tid på sig för att besluta om köp.
Erbjud en rabatt
Många konsumenter räknar inte med överraskande påslag eller fraktkostnader när de handlar online. Därför är den främsta anledningen till övergiven varukorg, att konsumenten upplever att slutsumman är för dyr. Ett bra alternativ kan vara att erbjuda konsumenten en tidsbegränsad rabatt, som “fri frakt”.
Uppmana till avslut
Skicka ett meddelande till kunden där du berättar vad hen gått miste om. Lista upp de produkter som ligger i varukorgen och skicka en tydlig länk som för kunden tillbaka till onlinebutiken. Se till att kunden inte behöver registrera sig igen, utan endast behöver betala för att genomföra köpet. Gör det så enkelt som möjligt för kunden att återuppta ordern.
Marknadsför ytterligare
Använd innehållet i ditt Cart Abandonment email för att marknadsföra er ytterligare. En uppseendeväckande ämnesrad, bra innehåll och framförallt bra bilder är viktigt. Cart Abandonment email kan vara en bra kanal för ytterligare marknadsföring, passa därför på att utnyttja det när du ändå har kundens uppmärksamhet.
Reservera kundens varor
Uppmuntra kunden till köp genom att garantera att du reserverar varorna i varukorgen under en viss tid. Om kunden försäkras om att varorna är reserverade, kan det uppmuntra till att genomföra köpet. Det blir både betryggande för kunden att veta att varorna finns kvar och hen har tid på sig att addera saker till sin varukorg – samtidigt som det sätter lite tidspress.
Samla feedback med enkätmail
Om du vill ta reda på varför kunden inte genomför köpet, kan det vara angeläget att fråga kunden direkt. Genom att bifoga en länk med en snabb enkätundersökning kan du få värdefull feedback från dina kunder. På detta sätt kan du även visa att du är engagerad i att förstå kundbeteenden och samtidigt bygga förtroende hos kunden.
Erbjud kunden hög servicegrad genom att fråga om det var några problem i köpprocessen eller om det finns något ni kan hjälpa till med. Med Cart Abandonment kommunikation, har du kundupplevelsen i fokus. Bifoga kontaktuppgifter till er tillsammans med detaljer om den övergivna varukorgen som kunden lämnat efter sig.