Ge kunden en anledning att komma tillbaka
Bara för att en kund inte har handlat eller visat intresse för ditt företag på ett tag, betyder det inte att kunden är förlorad. Den tidigare kunden kan fortfarande vilja köpa din produkt eller tjänst, det handlar bara om att ge kunden en anledning att komma tillbaka. Med hjälp av anpassade Win back emails som en del av din Marketing Automation strategi, kan du göra just det. Istället för att ta bort dessa inaktiva prenumeranter eller kunder från din kundbas, är en serie med Win back kampanj-email en bra strategi att använda som ett sista försök att åter engagera kunder.
Varför skicka Win-back email?
Behåll kunderna
Det är lättare att sälja till existerande kunder än till nya. Detta är på grund av att företaget redan etablerat en grund med kunden. Att då övertyga kunden om att köpa på nytt, kräver inte så mycket arbete.
Kostnadseffektivt
Det är billigare. Det kostar 4-10 gånger mer att skaffa nya kunder, än att behålla existerande. Företag tjänar därför mer på att lägga upp en bra Win-back strategi för att inte förlora hårt införskaffade kunder
Hjälper försäljningen
Genom att vinna tillbaka kunder du trott är förlorade, kan du öka din försäljning. Strategisk Win-back marknadsföring ökar chanserna att locka tillbaka ett intresse hos kunden.
Tips för effektiva Win back Emails:
Använd segmentering
Dina kunder kommer att uppskatta dina email betydligt mer, om de är direkt relaterade till dem. Du kan smidigt segmentera genom att skapa underkategorier. Dessa skulle kunna inkludera:
- Hur länge sedan deras senaste köp var
- Lågt, medium eller högt-värderade kunder (baserat på genomsnittliga inköpsvärdet)
- Kunder som har haft negativa upplevelser
- Antal köp per år
Förse kunden med en lösning
Det finns många anledningar till varför kunden inte har handlat något på ett tag. Istället för att försöka gissa dig till vad anledningen är, kan du fråga kunden efter svaret direkt. Förse kunden med möjligheten att själv bestämma vad för typ av email de vill ha och hur ofta. Skicka med ett feedback-formulär för att samla in värdefulla insikter, som sedan kan användas för att anpassa den framtida kommunikationen med kunden.
Vinn tillbaka dina kunder genom att belysa värdet och fördelarna med din produkt. Om företaget exempelvis erbjuder en mjukvarutjänst där du kan ladda upp bilder och kunden inte har laddat upp några bilder än, kan du belysa fördelarna med att använda just din tjänst till att förvara bilder. Eller om företaget erbjuder en produkt som har särskilda tydliga fördelar, jämfört med konkurrenter på marknaden, kan du i ditt Win back email trycka på dessa fördelar.
Använd personalisering
Personalisering är ett måste vid e-postmarknadsföring. Det förbättrar engagemang som klick och även konvertering. Kunder kommer att uppskatta att du använder deras namn i ett utskick till dem, istället för “Hej du”. Det skapar ett personligare band med kunden.
Personalisera genom att:
- Tilltala kunden med namn
- Visa inköpshistorik
- Använda personliga produktrekommendationer
Skicka mer än ett mail
Det finns inget magiskt mail som kan engagera varje oengagerad kund. Därför bör du inte skicka endast ett mail, utan skapa upp en serie av flera mail. Skicka flera olika mail över en viss tidsperiod, för att försöka åter engagera kunder. Skapa upp ett win back flöde med hjälp av avancerad Marketing Automation i Rule.
Tidsbegränsat erbjudande
Erbjud dessa kunder som inte handlat på ett tag, bra rabatterbjudanden som är tidsbegränsade. Eller varför inte ge en gåva? En bra taktik är att göra rabatten tydlig, genom att specificera den i ämnesraden. Använd rabatten som ett sista steg i din Win back strategi, då vissa kunder kan tänka sig återaktiveras även utan en rabatt. När du ska förmedla ett tidsbegränsat erbjudande är SMS en utmärkt kanal att göra det via.