Många av våra kunder har hört av sig till oss och undrat hur Gmails nya inkorg kommer att påverka deras e-postmarknadsföring. Vi tänkte därför lite snabbt reda ut vad som förändrats och hur man bäst tacklar problemet. Under de senaste månaderna har Gmail alltså rullat ut en uppdatering som automatiskt sorterar och organiserar inkorgens mail under tre flikar.
- Primär – Mail från andra personer.
- Socialt – Uppdateringar från sociala nätverk som Facebook, LinkedIn etc.
- Kampanjer – Nyhetsbrev och andra typer av marknadsföring.
Under vilken flik vill man hamna?
Det diskuteras flitigt hur man som marknadsförare ska förhålla sig till detta. Vissa menar att det är bra att mailen hamnar under fliken kampanjer så att mottagare i lugn och ro kan läsa nyhetsbrev osv. Andra menar att det vore bättre om deras mail hamnade direkt under den primära fliken. Det är ännu för tidigt att dra några större slutsatser men i slutändan kan ingen annan än du själv avgöra hur det faktiskt påverkar dina kampanjer och konverteringsgrader.
Gör så här för att dina mail ska landa under den primära fliken
Det finns det bara ett säkert sätt. Få dina mottagare att agera och lägga dem där själva. Uppmana dem med ett tydligt mail att göra detta. Passa på att göra det tillsammans med ett bra erbjudande eller någonting extra för att visa att dina mail faktiskt förtjänar sin plats under den primära fliken.
Om någon av dina prenumeranter som använder Gmail självmant flyttar ditt nyhetsbrev till den primära fliken, kommer de få en förfrågan om de önskar att alla dina mejl skall hamna där. Det är då viktigt att mottagaren svarar ja på frågan, så att det även gäller framtida mail.
Alternativ 1: Mottagaren drar och släpper mailet över den primära fliken.
Alternativ 2: Mottagaren högerklickar på mailet och flyttar det till den primära fliken.
Alternativ 3: Uppmana dina prenumeranter lägga till dig som kontakt. Då kommer ditt nyhetsbrev med största sannolikhet att hamna under den primära fliken, där du vill att dem ska hamna för att undvika att klassas som skräppost.
Har du frågor eller funderingar kring hur det påverkar just dina kampanjer? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid. .