I det här inlägget vill vi presentera några av dem vanligaste frågorna som vi får till vår supportavdelning. Det finns som känt inga dumma frågor och vår mening är inte att hänga ut eller dumförklara– helt tvärtom! Vi vill utbilda och förenkla. Genom att belysa dessa frågor så hoppas vi att kanske några frågetecken rätas ut och att man som användare tidigare kan rikta fokus på mer vinstskapande funktioner för kampanjarbetet. Så häng med!
Lite kort bakgrund
Som en kort bakgrund för er nya läsare så är Rule en egenutvecklad CRM-tjänst för digital kommunikation via SMS & E-mail. Våra kunder är framgångsrika bolag inom bl.a. e-handel med kundklubbar och övriga är kända och mindre kända varumärken. Branscherna är blandade men behovet är ofta detsamma; att ge så bra erbjudanden som möjligt till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt.
Våra vanligaste frågor:
Nedan har vi samlat, utan någon rangordning, några av våra vanligaste frågor som kommer till vår supportavdelning. Tanken är som sagt för att assistera och förhoppningsvis underlätta för både nya och gamla användare.
Fråga: Hur lägger jag in bilder i vårt nyhetsbrev?
-Svar: Grundidén är att du som användare endast ska behöva fokusera på innehållet; text, bild och länkar. Ramverket gör vi i ordning i er mall. Att lägga in bilder är väldigt enkelt och du drar-och-släpper direkt från din dator eller webbläsaren så anpassas bilden automatiskt till formatet för nyhetsbrevet.
Fråga: Kan man skicka SMS-kampanjer och hur gör man?
-Svar: Ja, det kan man givetvis. Båda möjligheterna att skicka SMS och E-post ingår i Rule.
För att skicka en kampanj via SMS, gör följande:
- Gå till Kampanjer.
- Klicka på Nytt SMS.
- Ange avsändare, mottagare och själva meddelandet i angivna rutorna. (Notera antal tillåtna tecken i meddelandet)
- För att skicka och/eller schemalägga din SMS-kampanj klicka på Sammanfattning & Schemaläggning.
- Kontrollera för din egen skull antal mottagare, avsändaren m.m.
- Klicka därefter på Direkt nu, följt av Skicka nu.
Fråga: Hur gör jag för att spärra/ta bort en mottagare från att inte få våra utskick?
-Svar: För att spärra medlem/medlemmar, gör följande:
- Gå till Medlemmar.
- Sök på aktuell medlem i Sök-fältet
- Klicka Spärra i kundkortet.
Fråga: Hur återför jag en kund/medlem som tidigare har avregistrerat sig men vill få våra nyhetsbrev på nytt?
-Svar: För att minimera risken för att kunder som aktivt valt att avskriva sig nyhetsbrev inte ska översköljas med post (som sk spam) så administrerar vi på Rule återförandet av era kunder/medlemmar till ert register. Kontakta oss på support@rule.se så får du snabbt hjälp.
Fråga: Är det möjligt att ha med video i nyhetsbrevet?
-Svar: Nej det är det tyvärr inte, eftersom e-post som format inte stödjer uppspelning av video. Men GIF-filer fungerar och man kan såklart länka videon. Man kan exempelvis lägga in första bilden från videon i brevet med en länk till videon i exempelvis Youtube. Läs mer om hantering av video i nyhetsbrev på vår blogg.
Fråga: Kommer dubbletter av kunder som jag har importerat att få flera utskick?
-Svar: Nej, Rule sorterar automatiskt bort dubbletter. Men notera att en person dock kan vara registrerad med fler e-postadresser.
Fråga: Hur länkar jag text och/eller bild?
-Svar: Du hanterar bilderna enkelt direkt i e-postbyggaren där du skapar innehållet i ditt nyhetsbrev.
- Markera bilden och/eller texten som du vill länka. När den är markerad är den grön.
- Klicka sen på länk-ikonen eller CMD/Ctrl+L
- Skriv in adresslänken som du vill använda i fältet för URL.
Behöver du hjälp att komma igång i vår plattform? Kontakta oss. Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.