Black Friday, som efter köphelgens slut övergår till Cyber Monday, har blivit årets höjdpunkt för e-handlare. Trycket ökar från alla håll vilket sätter företag på prov på många sätt vad det gäller marknadsföring, distribution, IT etc. Vi har tidigare delat med oss av förberedelser inför Back Friday, en guide för lyckad e-postmarknadsföring, och de avgörande Black Friday automationerna. I detta inlägg går vi igenom våra samlat, bästa tips på hur man lägger upp en bra strategi inför Black Friday i form av en checklista på vad du bör se till att ha på plats innan anstormningen den 24/11. Hur många av punkterna kan du checka av?
Mätbara mål & KPI:er
När man ska lägga upp en kampanjstrategi för perioder som Black Friday och Cyber Monday, börjar man med att specificera sina mål för kampanjperioden. Vad vill vi som bolag uppnå? Vad är det egentligen vi vill åstadkomma? Det är viktigt att ha en eller fler tydliga KPI:er, alltså mätbara mål på plats, för att efter kampanjslut kunna utvärdera om det var en lyckad kampanjperiod eller inte.
Samla dina kontakter i ditt konto
Driv in så många kontakter som möjligt till ditt konto innan Black Week och Cyber Monday. Du kan samla in kontaktuppgifter på din hemsida via formulär för nyhetsbrev och sign up. Ett annat bra sätt att samla in medlemmar till ditt nyhetsbrev på är att samla in signups via Facebook Lead Ads. I Rule finns en färdig koppling som automatiskt samlar in dina leads så att du direkt kan bearbeta dem via Marketing Automation och Nyhetsbrev. Ju mer kontakter du har i ditt konto, desto fler kan du nå med dina erbjudanden.
Marknadsför över fler kanaler med omnikanal
Genom att kommunicera med kunden där den befinner sig, ökar chanserna till köp markant och det viktigaste är att dina kanaler synkar med varandra. Med det menar vi att när du lanserar en kampanj i din webshop så bör du se till att den i samma stund dyker upp i övriga kanaler och baseras på i vilken kanal kunden befinner sig. Med en omnikanalstrategi på plats upplevs ditt företag inte bara mer professionellt, utan du skapar även en sömlös köpupplevelse för kunden.
Nå genom bruset med SMS
Att SMS-kanalen är effektiv är ingen nyhet. Om du vill nå en person med något brådskande, skickar du då ett mail eller ett SMS? Jag antar att du svarade SMS. Inom loppet av bara några minuter har nästintill 100 % av dem som mottagit ditt SMS läst det. SMS utför underverk när det kommer till att skapa en brådskande känsla som leder till försäljning, speciellt under kampanjperioder som Black Friday. Se därför till att du planerar in SMS marknadsföring i din Black Friday strategi.
PS. Har du inte kommit igång med SMS än? Börja SMSa redan idag för att uppleva den magiska effekten själv! Koppla på SMS i ditt befintliga Rule konto eller kom igång med SMS i Rules fristående SMS-tjänst, även om du använder en annan plattform för övrig kommunikation.
Se till att ha dina automationer på plats
För att skapa en så friktionsfri och samtidigt personaliserad köpupplevelse som möjligt för kunderna, är det viktigt att se till att dina automationer är uppdaterade och på plats. Under stressiga köpperioder som Black Friday då kunder ofta beställer på flera hemsidor samtidigt, är det extra viktigt att kommunikationen mellan företag och kund flyter på.
Det ska gå snabbt för kunden att få sin orderbekräftelse, sina digitala kvitton, lagerstatus uppdateringar och påminnelser om övergivna varukorgar. Med Rules Marketing Automation verktyg kan du automatisera din kommunikation längs hela kundresan. Det kommer att öka både kundnöjdheten och köpgraden.
Använd din data för personalisering
För att öka köpviljan och engagemanget lite extra under Black Friday och Cyber Monday, rekommenderar vi att du använder dig av personalisering i din kommunikation. Du kan exempelvis driva merförsäljning via produktrekommendationer baserat på data som visar tidigare köp. Skräddarsy din marknadsföring baserat på vad kunden tidigare har visat intresse för och bygg kundlojalitet som kommer resultera i återkommande kunder.
Ha en lojalitetsplan på plats
Att ha en lojalitetsplan på plats är viktigt av många anledningar. Både för att veta hur ni ska behandla era befintliga och lojala kunder, men också de nya kunderna som kommer in under kampanjperioden. Under Black Friday kan man nästan räkna med att de kommer bli ett stort tryck i flera delar av processerna, vilket kan komma att påverka köpupplevelsen. Se därför till att få dina kunder att känna sig viktiga även under Black Friday, genom att exempelvis bjuda in dina mest lojala kunder till “förtur” till rean och avsluta kampanjperioden med att ge dom en unik “extra rabatt” på rean.
Brandtesta mail, hemsida och webbshop
Black Friday testar inte bara företags marknadsföringskapacitet, det är en även en stor utmaning för IT-infrastrukturen att se till att den håller – från besök till färdigt köp, i både mobil och dator. För att undvika att ens hemsida kraschar kan man börja med att testa prestandan. Titta på hur statistiken såg ut föregående år och använd de insikterna för uppskatta trafikmängden ni kan tänkas få i år och andra scenarier. Testa även att dina mailservrar presterar som dom ska och är väl förberedda för högt tryck för att skapa en sömlös köpupplevelse från start till slut.
Förbered och schemalägg i god tid
Förbered utkast och schemalägg allt som går att schemalägga. Det är redan hektiskt som det är runt Black Friday och genom att schemalägga en del kampanjer redan nu, skapar du utrymme för att kunna agera på oförutsedda händelser. Du säkerställer även att din marknadsföring skickas ut som den ska, när det är dags.
Bygg upp förväntan för ökat engagemang
Värm upp kunderna inför Black Friday. Bygg upp förväntan genom att sätta upp en serie av mail för att “stay top of mind” hos dem. På så sätt har du chans att sticka ut i kundernas inbox redan innan den blir överfylld av andra erbjudanden. Testa att inkludera Rules count down funktion i dina mailutskick för att skapa en brådskande känsla. Under Black Friday säsongen ska man inte heller vara rädd för att skicka lite mer kommunikation än vanligt. Det viktigaste är att ditt budskap skapar ett värde för mottagaren.
Här nedan ser du ett exempel på hur du skulle kunna lägga upp dina mail innan och under Black Friday och Cyber Monday.
- Kl. 18.00 7 dagar innan – Black Friday teaser
- Kl. 07.00 3 dagar innan – Nedräkning till Black Friday
- Kl. 07.00 26 november – Gå live med Black Friday-erbjudandet
- Kl. 12.00 Black Friday – Black Friday påminnelse
- Kl. 18.00 Black Friday – Black Friday slutspurt
- Kl. 10.00 Dagen efter Black Friday – Black Friday uppföljning + Cyber Monday teaser
- Kl. 07.00 Cyber Monday – Introduktion Cyber Monday-erbjudande
- Kl. 12.00 Cyber Monday – Påminnelse Cyber Monday
- Kl. 18.00 Cyber Monday – Slutspurt Cyber Monday
- Kl. 07.00 Dagen efter Cyber Monday – Uppföljning Cyber Monday + Teaser inför jul
A/B testa och experimentera med rubrikerna
Hur når man genom bruset i mottagarens inbox under årets största köpfest då konkurrensen är som störst? Det finns olika sätt att sticka ut lite extra på. Testa att leka lite med rubrikerna i dina mail. Jobba med emojis och använd ord som skapar en känsla av FOMO hos mottagaren. Vi rekommenderar alltid våra kunder att A/B-testa sina utskick för att veta vilket innehåll som går bäst hem hos ens kunder. Och extra viktigt är det att göra det under stora shoppinghelger som Black Friday och Cyber Monday då det kan vara helt avgörande för försäljningen.
Här kan du se lite exempel på rubriker:
- NU börjar Black Friday!
- MISSA INTE – var redo för Black Friday-rea!
- Black Friday: Du får 25% på ALLT!
- Unikt Black Friday-erbjudande redan nu!
- Black Friday startar om: tre, två, ett..
- Sista chansen! Rabatt á la Black Friday
- Bättre än såhär blir det inte!
- Häng med – Ditt Cyber Monday-erbjudande är redo!
- Tick tack! Cyber Monday-erbjudandet är snart slut.
- Sista chansen nu: Din Cyber Monday-rabatt väntar på dig
Så undviker du spamfiltret
Nu när du har säkerställt att allt ovan är på plats så återstår det egentligen bara att börja kommunicera. Då vore det ju synd om dina utskick skulle fallera på något så snopet som att de fastnar i mottagarens spamfilter, håller du inte med? Så för att undvika det, finns det några saker du kan göra för att säkerställa att leveransen av dina utskick går som planerat och når fram till mottagaren.
- Se till att dina medlemslistor är uppdaterade och rensade från felaktiga och spammiga mejladresser. Var även noga med att endast skicka kommunikation till de som gett sitt samtycke till det.
- Kontrollera att du har satt upp rätt inställningar för SPF, DKIM & DMARC på din domän. Med de inställningarna på plats talar du om för mottagarens servrar att ditt nyhetsbrev skickas från Rules mailservrar vilket direkt minskar risken för att dina nyhetsbrev ska flaggas som skräppost.
Är du en Rule-användare som inte satt upp dessa inställningar än, så kan du göra det här.
Klara, färdiga, gå!
Vi hoppas att du nu känner dig på banan inför Black Friday och har koll på vad som behöver vara på plats inför den stora anstormningen den 24/11 (och även innan det för er som kör igång med Black week). Är du inte redan kund i Rule men vill börja med digital marknadsföring? Boka in en demo för att lära dig mer om Rule och hur du kan maximera försäljning under stora köpfester med automatiserad och personaliserad kommunikation.