Nu är det dags att börja hämta inspiration, planera och förbereda inför en lönsam e-postmarknadsföringsstrategi under Black Friday. Med detta inlägg vill vi hjälpa dig i dina Rule-förberedelser, så att du i god tid har ordnat upp det viktigaste i ditt konto, inför det största försäljningseventet i år. Är du redo? För det är vi!
Samla e-postadresser med ett inbyggt spamskydd, inför Black Friday
Du började säkert redan direkt efter fjolårets Black Friday, planera kring en ännu mer effektiv strategi för att utöka din kundbas inför årets Black Friday. Nu när det inte är så långt kvar till startskottet av högtiden, är det dags att lägga lite extra krut på att samla e-postadresser och annan värdefull kunddata, via din hemsida och andra kanaler. På så sätt låter du så många som möjligt ta del av ditt fantastiska Black Friday erbjudande, samtidigt som du kan maximera din försäljning. För att skydda mot spamattacker och från att icke-legitima adresser ska nässla sig in i din kundbas, genom dina formulär, har vi ett inbyggt skydd mot spam i vår formulärkod. Bra va?
Nedan listar vi viktiga förberedelser i Rule inför Black Friday.
Inför Black Friday är det viktigt att din kommunikation inte bara fångar kundernas uppmärksamhet, utan även stärker ditt varumärkes koppling till säsongen. Med ’Brand Style’ kan du enkelt anpassa dina kampanjer för att återspegla Black Friday-temat utan att kompromissa med din varumärkesidentitet. Det innebär att du på bara några klick kan byta ut färger, bilder och andra element i dina mallar för att skapa en skrämmande bra kampanj – samtidigt som du bibehåller en konsekvent och professionell känsla.Tack vare Rules Brand Style funktion och anpassningen automatiskt, med utgångspunkt från ditt varumärkes unika stil.
Du sparar tid och energi på att manuellt justera detaljer och kan istället fokusera på att skapa engagerande innehåll som verkligen träffar rätt. På så vis är du redo för BF på nolltid, med kampanjer som både speglar säsongen och stärker ditt varumärke. Så Rulers! Sätt upp er Black Friday Brand Style redan nu!
Vi på Rule tjatar mycket om vikten av att ställa in autentiseringsinställningar korrekt, så att dina mail faktiskt landar i önskade mottagares inbox. Med hjälp av SPF, DKIM och DMARC maximerar du leveransbarheten av dina mail.
- SPF (Sender Policy Framework) är ett enkelt och smart sätt att öka chansen att utskicket hamnar i mottagarens inbox istället för att direkt flaggas som spam. I korta drag, är det ett system för att öka säkerheten med e-post och för att förhindra att andra utger sig från att skicka e-post i ditt namn. Med SPF på plats, så bestämmer er domän vilka som har rätt att använda er domän som avsändare.
- En annan åtgärd för att förbättra leveransbarheten inför Black Friday är att ställa in DKIM. DKIM står för ”DomainKeys Identified Mail” och är en e-post autentiseringsteknik som verifierar att ett meddelande skickades från en legitim användare av en e-postadress. Den är utformad för att förhindra e-förfalskning eller spoofing (kommunikation skickad från en okänd källa som är förtäckt som en källa som är känd för mottagaren).
- DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance ) är ytterligare ett sätt att verifiera inkommande mail genom att autentisera avsändarens domän. DMARC är extra viktigt för mail som skickas till Outlook/Hotmail.
Psst! Observera att det är viktigt att upplysa supporten om att du ställt in DKIM och DMARC, så att vi kan aktivera det från vår sida!
Inför Black Friday är det en bra idé att säkerställa med företagets IT-avdelning/IT-ansvarige att det inte skett något tokigt med domäninställningarna. Det vore tråkigt att i efterhand upptäcka att de viktiga Black Friday kampanjerna hamnat i spamkorgen. Har du några frågor gällande leveransbarhet inför den viktiga högtiden? Vi finns här.
- Vi rekommenderar även att du testar dina mail innan du skickar dem. Genom att testa dina mail innan utskick får du information kring leveransbarheten av dina mail. En komponent som påverkar leveransbarheten av dina mail är innehållet. När du testar dina mail får du en rapport kring bilder, textratio och länkar bland annat, som kan påverka leveransbarheten negativt.
Att se till att viktiga autentiseringstekniker är på plats/fungerar som de ska en tid innan Black Friday är en viktig förberedelseåtgärd och något som vi starkt rekommenderar.
En countdown i utskicket skapar en brådskande känsla och har visat på ökad konvertering vid tidsbegränsade kampanjer. Vi har skapat upp 5 olika teman på countdown, helt utan extra kostnad, som är färdiga för dig att använda! Vi rekommenderar att countdown används tidigast 9 dagar innan Black Friday. Här följer en guide gällande hur du lägger till countdown och önskad stil av countdown i ditt utskick.
En bra idé inför Black Friday är att förbereda sina taggar och segment i Rule en tid innan. Om medlemmar ska importeras och segmenteras är ett tips att se till att ha detta klart innan Black Friday. Rule möjliggör datadriven marknadsföring och avancerad segmentering av kunder. Om ni behöver hjälp med att skapa upp ett särskilt segment efter en önskad segmentering av kunder, rekommenderar vi er att kontakta supporten i god tid. I samband med att du skapar upp segment kan du passa på att organisera dina taggar och segment i Rule. Det är bra att ha som vana att rensa upp i sitt konto och ta bort gamla segment som inte används och strukturera upp taggar, så att man inför Black Friday har en överblick över sin befintliga kundbas.
Kom igång med SMS och RCS kampanjer under Black Friday
En bra taktik för att sticka ut från sina konkurrenter, nå kunderna i exakt rätt ögonblick och få en garanterat hög öppningsgrad på kampanjer, är genom strategisk mobilmarknadsföring. I Rule kan du enkelt skapa upp automatiserade SMS och RCS kampanjer. Om man inte redan kommit igång med SMS eller RCS i Rule är Black Friday ett utmärkt tillfälle att utforska dess kraftfulla potential.
PS. RCS är faktiskt ett ännu bättre sätt att sticka ut med dina Black Friday-kampanjer. Med RCS kan du skapa mer interaktiva och engagerande meddelanden som tillåter rikare innehåll som bilder, videor, och knappar för direkta åtgärder. Om du verkligen vill fånga dina kunders uppmärksamhet och ge dem en bättre upplevelse, kan ett starkt förslag vara att använda RCS-meddelanden för att maximera effekten av dina kampanjer och verkligen skilja dig från konkurrenterna.
4 snabba fördelar med SMS och RCS
- Hög öppningsfrekvens
- 90 % av SMS meddelanden är lästa inom 3 minuter.
- 75 % av kunder vill att företag skickar SMS meddelanden med erbjudanden till dem efter godkännande.
- Mest konverterande kanalen
Boka in en workshop inför Black Friday
Boka in en Black Friday workshop för chansen att maximera resultat under årets största köpfest. Under en sådan går vi igenom följande:
- Hur ni bäst utnyttjar insamlad kunddata
- Segmentering: hur ni smidigt arbetar med segmentering i Rule
- Optimering av nuvarande Black Friday strategi
- Säkerställer leveransbarhet-inställningar
- Diskuterar SMS och nya RCS – funktionen
- Övrigt som ni önskar stöd/hjälp kring inför Black Friday
Kontakta CSM för mer information.
Behöver du hjälp med något särskilt inför kommande högtid? Tveka inte att kontakta oss (support@rule.se). Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis med Rule Free!