För återförsäljare är Black Friday ett av de, om inte det största försäljningseventet under året. Det finns möjlighet att gottgöra för förlorade intäkter som många blivit drabbade av pågrund av de rådande ekonomiska läget. I det här inlägget delar vi med oss av ett beprövat framgångsrecept inom e-postmarknadsföring, som lett till enorm succé i form av massintäkter under denna enorma högtid.
Ökad försäljning globalt under Black Friday
Black Friday började som ett en-dags-event främst i USA och har nu vuxit till att bli ett globalt shoppingmaraton som håller igång flera dagar. Statistik visar att mestadels av försäljningen genereras på fredagen och att intresset är högst mellan onsdagen och lördagen.
I år kommer Black Friday officiellt att ta plats den 29 november men startskottet för Black Friday förväntas starta igång mycket tidigare. I början av november kommer konsumenter att börja motta information, ”hype” och exklusiva innan-BF-erbjudanden, som en uppvärmning inför Black Friday.
Tidigare Black Friday data har visat att den genomsnittliga svensken under Black Friday köper 4:a produkter. Den visade även global statistik på framgång; en ökning i Storbritannien på 1708 % i försäljning, I Sydafrika; 1952 % ökning och i Tyskland en 2418 % ökning i försäljning under Black Friday. Men i år kan läget vara förändrat, med tanke på det ekonomiska läget idag, så är det extra viktigt att sticka ut med sina erbjudanden om man vill nå ut till sina kunder och öka försäljningen. Men ora er inte, i detta inlägget kommer vi att gå igenom hur ni kan gå tillväga för att nå fram till era kunder genom hela Black Friday perioden.
Lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday
E-handlare är medvetna om de enorma försäljningsmöjligheterna som Black Friday medför. Men utmaningen kan ligga i att lägga upp en lyckad strategi för att bygga upp suspens inför den viktiga helgen och fortsättningen efter Black Friday. Nedan delar vi med oss av en beprövad och lyckad e-postmarknadsföringsstrategi – så att du kan finjustera och optimera din nuvarande.
Rensa och värm upp
Inför Black Friday behöver du rensa bland och värma upp din kundbas. E-postmarknadsföring har utvecklats och är inte som den en gång var. Även om det fortfarande finns potential att driva försäljning genom en ”orensad” mottagarbas, rekommenderar vi inte att du skickar ut ostrategiska massutskick till adresser som inte kommer att uppskatta din kommunikation.
Innan du börjar med dina Black Friday relaterade utskick och kampanjer är det alltså en bra idé att ha rensat i din mottagarbas. Exempelvis tagit bort inaktiva medlemmar och ogiltiga e-postadresser. Genom att ha en “ren” mottagarbas ökar du din leveransbarhet och ser till att dina erbjudanden når önskade mottagare. Läs mer om hur du kan förberda ditt Rule konto i detta inlägg – Förberedelser i Rule inför Black Friday !
Innan Black Friday är det en bra strategi att bygga tillit och skicka värdefullt innehåll i uppbyggnad till det stora eventet. Exempel på att bygga tillit är att visa hur hög kundnöjdhet ditt varumärke har, besvara vanliga kundservicefrågor en tid före Black Friday och skicka konsekvent värdefullt innehåll som du vet att dina kunder uppskattar, en tid innan.
Skapa ett oemotståndligt erbjudande
Ditt Black Friday erbjudande ska vara det allra bästa ni erbjuder under året. Det måste vara en win/win för båda parter.
- Erbjudandet måste vara något som dina kunder anser är oemotståndligt.
- Erbjudandet måste vara vinstdrivande för företaget.
Ett exempel på ett oemotståndligt erbjudande som använts under Black Friday är från ett företag som använde ämnesraden ’Få ett presentkort värt 6000kr’. Vem som helst hade blivit frestad att klicka för att öppna det mailet. Självklart delade inte företaget ut presentkort hursomhelst, utan det var en del av en större lojalitetsstrategi, där summan kunder handlat för styrde summan på presentkorten som delades ut.
En serie med mail
Den genomsnittliga e-postinkorgen, under Black Friday helgen framförallt, är proppad med mail från företag som erbjuder massa olika spännande erbjudanden och innehåll. Det går inte att under Black Friday endast skicka ETT mail och tro att det gör susen. Du måste skicka ett mail minst varje dag runt Black Friday (några dagar innan och under hela helgen, samt gärna någon dag efter) för att hålla dig högst upp i inboxen. Du skulle kunna ha den bästa ämnesraden någonsin skapats, men om du är längst ned i inboxen kommer få att öppna ditt mail.
Nedan har vi skapat upp ett exempel på en genomtänkt struktur av e-postmarknadsföring under Black Friday och med hjälp av Marketing Automation kan du automatisera denna process.
1. Teasern
Skapa “hype” innan du lanserar dina officiella Black Friday erbjudanden genom att skicka så kallade “Teaser mail”.
2. Officiell start av erbjudandet
Skicka ett mail på morgonen som det officiella erbjudandet aktiveras för att upplysa dina kunder att erbjudandet är live!
3. Påminnelsemail
För att kunna överträffa förra årets Black Friday resultat måste du skicka flera mail under Black Friday helgen. Många e-handlare har även erbjudandet igång under måndagen (Cyber Monday).
Följ upp dagligen (eller varför inte två gånger dagligen) under Black week höjdpunkten. Påminn om ert oemotståndliga erbjudande och slutdatumet för det, för att skapa en brådskande känsla. Även om du kommunicerar samma erbjudande vill du att känslan, ämnesraden och innehållet ska vara olika i varje mail. Mottagare kommer annars att ignorera ditt mail då de tänker att de redan sett ditt mail – Få till en fullträff på detta moment och försäljning kommer att ramla in.
4. Avslutningsmail
Maila dina mottagare sista dagen av Black Friday erbjudandet och upplys dem om att de endast har ett dygn på sig att ta del av det fantastiska erbjudandet.
5. Sista chansen mail
Sista chansen mail är en av de mest värdefulla mail företag kan använda sig av vid e-postmarknadsföring. Några få timmar innan det exklusiva erbjudandet förväntas avslutas är det en bra strategi att skicka ett sista påminnelsemail. Genom att inkludera en text i ditt mail i stil med “avslutas om 3 timmar!” kan du generera en ordentlig FOMO känsla hos dina kunder. Fear-of-missing-out kan leda till en enorm konvertering på din e-postkampanj.
6. Förlängt erbjudande
Om erbjudandet visat på exceptionella resultat kan man förlänga sitt erbjudande en dag eller två, för att maximera försäljning. Ett förlängt-erbjudande-mail är det bäst att skicka på morgonen dagen efter.
Viktigt tips för en lyckad e-postmarknadsföring under Black Friday
Jobba lite hårdare på dina mail:
Du tävlar mot hundratals andra varumärken som försöker fånga konsumenters uppmärksamhet! En sista-minuten-kampanj kommer inte att hålla måttet. Ditt e-postinnehåll, både grafiskt och textmässigt måste vara toppklassigt med en tydlig call-to-action. Det är så du sticker ut från mängden i den största köpfesten under året.
Använd vår skräddarsydda Black Friday-mall i Rule
Ja, ni hörde rätt! I år har vi skapat upp en Black Friday mall som är gratis för alla våra kunder att ta del av och använda! Den här mallen är perfekt för företag att använda, som vill sticka ut med sitt Black Friday erbjudande lite extra. Mallen kan alla Rules kunder ta del av direkt i plattformen, du finner den i mallbiblioteket! Nedan kan ni se ett smakprov på hur ni kan använda mallen.
För att summera:
- Se till att du har rensat i din mottagarbas för ökad leveransbarhet.
- Ha en tydlig strategi kring vilka du ska kommunicera med och hur du ska kommunicera med dessa under Black Friday.
- Värm upp dina mottagare genom att förmedla värdefullt innehåll där du adresserar saker du kan tänka dig är av vikt för dina kunder inför Black Friday.
- Se till att du har ett oemotståndligt erbjudande!
- Var inte rädd för att kommunicera mycket under denna högtid.
Som du ser baserat på fjolårets globala Black Friday resultat är denna köpfest något att ta fullt tillvara på. Genom att lägga ned tid på att skapa upp en svårslagen e-postmarknadsföringsstrategi under Black Friday, kan du förvänta dig svårslagna försäljningssiffor.
Behöver du hjälp med strategin inför Black Friday? Tveka inte att kontakta oss. Har du ännu inte ett konto och vill komma igång med digital e-postmarknadsföring? Utforska vår nyhetsbrevstjänst på obegränsad tid.