Halloween närmar sig snabbt, och det är en perfekt tid för företag att sticka ut och sprida glädje bland konsumenterna med kreativa och lekfulla kampanjer. Även om förra årets Halloween präglades av försiktighet på grund av den ekonomiska osäkerheten, har vi i år en mer stabil situation. Trots fortsatta utmaningar har vi vant oss vid det nya normala, och vi kan återigen fira och samlas med vänner och familj. Det skapar ett gyllene tillfälle för företag att engagera sina kunder och uppmuntra till festligheter och aktiviteter med både kreativitet och glädje.
Såhär lyckas du med din halloween e-postmarknadsföring
Varannan svensk uppgav föregående år att de tänkt fira halloween på något sätt och var tredje handlare att de tänkt genomföra någon form av halloweenkampanj. Tidigare års statistik visar på högtidens potential och möjligheter – därför vill vi såklart hjälpa dig på vägen med en guide till lyckad halloween e-postmarknadsföring.
Krydda till marknadsföringen lite extra
Om du inte säljer kostymer eller godis kanske man som handlare kan tänka att halloween inte är en relevant försäljningshögtid att satsa på. Men här bör man tänka om! Det finns kreativa sätt för företag verksamma i alla möjliga branscher, att ta till vara på högtiden och vara de kunderna till lags som vill ta del av halloween. I den här guiden belyser vi lite olika sätt att krydda till din e-postmarknadsföring med halloweenteman.
Ordlekar går hem hos Millennials
Ordlekar är en konst som orsaker delade meningar. Vissa älskar dem, andra rullar ögonen uppåt så fort de hör dem. Medelålderspappor är stereotypiskt förtjusta i så kallade ‘Dad jokes’, men nya studier visar att ordlekar är mest populära hos millennials. Oavsett toppdemografin för ditt företag, är lekfulla ordlekar ett signum för halloween. Det är ett hyfsat enkelt sätt att injektera lite värme och personlighet i din halloween e-postmarknadsföring!
Ge dina rabattkoder en halloweentwist
Halloween är en utmärkt tid att bemästra konsten; känslostyrd marknadsföring. Utnyttja kund entusiasmen som väcks till liv vid denna högtid och erbjud en festlig rabatt. Genom att lägga tid på att se till att även rabattkoden synkroniseras med det övriga halloweeninnehållet lyfter du din e-postmarknadsföring.
Multikanalsmarknadsföring för en lyckad Halloween-kampanj
För att maximera effekten av din Halloween-marknadsföring kan det vara fördelaktigt att kombinera e-post med andra kommunikationskanaler. Med Rule har du möjlighet att komplettera dina e-postkampanjer med både SMS och RCS (Rich Communication Services), vilket skapar en mer engagerande och interaktiv upplevelse för dina kunder. RCS låter dig skicka meddelanden som innehåller bilder, videor, interaktiva knappar – vilket öppnar upp för mer kreativitet och personalisering än traditionella SMS. Genom att dessutom integrera sociala medier och web push-meddelanden, kan du bygga en sömlös och engagerande kundresa över flera plattformar. Denna multikanalsstrategi ökar sannolikheten för att dina budskap når rätt målgrupp vid rätt tillfälle och skapar ett starkt engagemang inför Halloween-säsongen.
Väck nyfikenhet med hjälp av ett lager mystik
Även om det vanligtvis inte är den bästa idén och vi inte skulle rekommendera att du gör det svårare än vanligt för dina kunder att ta del av ett erbjudande, är halloween en tid då kunder är mer mottagliga för lekfulla tricks.
Vi rekommenderar:
Det finns massvis av kreativa sätt att skapa lite mystik på i dina halloweenkampanjer, där du inkluderar hemliga erbjudanden som kräver ett klick för att låsa upp. Det brukar i många fall resultera i högre engagemang och konvertering. Var bara försiktig kring hur du använder denna taktik så det inte uppfattas som vilseledande, för då kan istället konceptet fallera.
Spöka till det lite i dina automationer
Automationer i Marketing Automation flöden är generellt betraktade som ”sätta-upp-en-gång-sen-låter-vi-det-vara” satsningar. Du skapar exempelvis upp kommunikation som cart abandonment mail, välkomstslingor och win back mail och sedan låter du dem rulla på, vilket är helt rätt. Men vad du kan testa är att uppdatera dina automationer löpande utefter säsongen.
Genom att lägga till lite uppseendeväckande grafiska halloween-element i några utvalda automationer (tex en emoji i ämnesraden) kommer du att sticka ut i mailboxen vilket kommer göra dina email ännu mer effektiva. Det ger dig även möjligheten att automatiskt marknadsföra dina halloweenkampanjer ytterligare.
Psst! Se bara till att lägga in en påminnelse i din e-postmarknadsföringskalender att ändra tillbaka innehållet igen i början på november.
Glöm inte det grundläggande
En effektiv halloween-marknadsföringskampanj kräver mer än säsongsbetonat innehåll – se till att du även skickar rätt innehåll, till rätt mottagare vid rätt tid.
Om du har skapat upp halloween e-postmarknadsföring tidigare, finns det data sparad i Rule kring vilka mottagare som engagerat sig med det innehållet. Man kan överväga att skapa segment som inkluderar kunder som tidigare har öppnat halloween-email och rikta erbjudanden till dessa. Du kan också segmentera baserat på erbjudanden kring specifika produkter där kunder som har köpt liknande produkter tidigare säkert är extra intresserade av ditt halloweenerbjudande.
En bra idé är att ha tid i åtanke när du planerar din halloweenkampanj. Om din e-handel inte säljer halloween specifika produkter och du helt enkelt bara vill komma i stämning, kan du redan nu schemalägga denna kommunikation till mitten av oktober fram till halloween.
Bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring
Halloween-högtiden har utnyttjats som möjlighet till extra intäkter under decennium. Ditt varumärke är unikt och högtiden erbjuder ett utmärkt tillfälle att visa upp varumärkespersonlighet, samtidigt som du driver försäljning. Här är lite bonustips för lyckad halloween e-postmarknadsföring:
- Tänk lite utanför ramarna och försök fånga intresset med mer än ‘Boo’. Inget emot spöken – men vi tror att du kan göra bättre än så! Om du behöver hjälp att trixa fram kreativa rubriker, försök ta hjälp av ordresurser för att hitta sätt att inte missbruka fraser som redan överanvänds.
- Kommande högtiderna halloween och jul är förknippade med ‘giveaways’ och är en tid för företag att visa uppskattning gentemot sina lojala kunder. Varför inte skicka med en branded godis giveaway, rabattkod och en härlig halloweenhälsning med beställningarna. Ett utmärkt sätt att utnyttja halloween till att bygga djupare relationer och uppmuntra till återköp!
- Använd referral marketing och dina lojala kunder till att få nya kunder. Genom att få dina kunder att rekommendera exklusiva halloweenerbjudanden till sina närmaste, bygger du din kundbas och ökar din försäljning.
Vi knyter ihop säcken såhär:
Halloween erbjuder handelsbolag en unik och rolig möjlighet till merförsäljning och att bygga djupare kundrelationer. Hemligheten till lyckad halloween e-postmarknadsföring är att omfamna den lekfulla högtiden, bli riktigt kreativ med marknadsinnehållet och skapa kampanjer i halloweentema som fortfarande är i ton med ditt varumärke.
Genom att segmentera dina kunder och anpassa halloween-kommunikationen därefter, blir din marknadsföring mer effektiv och du ökar engagemanget på dina utskick. Särskilda demografier kan vara mer entusiastiska gentemot halloween än andra; Gen Z är ett bra utgångsläge!
Vill du ta del av lite fler Halloween tips? Läs då inlägget ultimata guiden till Halloween e-postmarknadsföring. Vi önskar er en lyckad halloweenförsäljning och vi finns här för att bolla digitala strategier med dig.