När en kund fyller år är det ett ypperligt tillfälle att visa dem lite extra uppskattning, genom att skicka ett födelsedag meddelande. Att komma ihåg en årlig återkommande händelse bevisar att ditt företag bryr sig om sina kunder, genom att ni personaliserar er kommunikation mot dem. Det kommer i sin tur leda till både ökat förtroendet och lojalitet gentemot ditt varumärke.
Födelsedags meddelanden är dessutom en utmärkt marknadsföringsteknik, som ger dig en perfekt möjlighet för ytterligare en beröringspunkt. Genom att skicka födelsedagshälsningar till kunder i form av olika unika erbjudanden eller gåvor, har du chans att driva fler transaktioner och bygga lojalitet för ditt varumärke.
Födelsedags påminnelser
I Rules nyhetsbrevsprogram kan du enkelt sätta upp din födelsedags kampanj som en automation med hjälp av vårt Marketing Automation verktyg. Du kan även välja att schemalägga den, vilket innebär att nästa gång en kund fyller år så triggas automationen (i detta fall på kunddata i form av datum) och skickas automatiskt iväg till kunden när den har sin födelsedag. Du kan smidigt följa upp dina födelsedags meddelanden i realtid och se vilka som öppnat utskicken samt om någon har klickat på exempelvis länkar och CTA’s.
Skicka födelsedagshälsning SMS
Om du ska hälsa en vän grattis på födelsedagen, hur gör du då? Med största sannolikhet så ringer du upp den, skickar ett SMS eller skriver ett inlägg på dennes FB-sida. Mobilen har vi nästan alltid inom en armlängds avstånd och det är sällan vi skulle gå några längre sträckor utan vår mobil nära till hands. Därför är just kanalen SMS ett utmärkt sätt att omedelbart nå kunden på med ditt grattis meddelande. Genom att ställa in en SMS automation, ser du också till att meddelandet levereras vid rätt tillfälle.
Tips på olika födelsedagshälsningar
Just födelsedagshälsningar har en hög konverteringsgrad, då dessa erbjudanden eller gåvor ofta ses som unika, personliga och “tidspressade”. Det finns olika sätt att visa sina kunder uppskattning på, på deras födelsedag och ett födelsedag meddelande kan se ut på massa olika vis. Det är bara fantasin sätter stopp för din kreativitet. Här delar vi med oss av några exempel på olika födelsedagshälsningar:
- Det mest klassiska är att skicka en födelsedagshälsning i form av en unik rabattkod. Oftast brukar dessa typer av rabattkoder ha en giltighetstid på 48h, så kunden både har tid på sig att förbruka den, men också har lite tidspress på sig. Ett sådant erbjudande kan vara i form av ”15% på ett helt köp” eller ”20% på valfri vara”. Ett erbjudande som detta, går att inkludera både i ett SMS och i din e-postmarknadsföring.
- En annan version är att ge kunden en check att handla för, såsom ”få 100kr att handla för” och så kan man exempelvis addera i det finstilta ”när du handlar för över 300 kr”. Det är ett smart sätt att höja merförsäljningen på, men också att få kunden att kanske köpa en dyrare vara om den inte väljer att köpa fler än en.
- En del företag som vill vara lite extra generösa, kanske till och med ger bort en gåva när en kund fyller år. För att öka chanserna till försäljning i samband med in-lösandet av gåvan, kan man twista till det genom att skriva att den ”löses in/hämtas ut i valfri butik”. Då måste kunden ta sig till den fysiska butiken och kanske kommer på något annat hen vill ha när den väl är där. Man kan också få med i det finstilta, att hen får en gåva på köpet vid köp av ett mindre symboliskt belopp, exempelvis ”handla för 100 kr och få den här gåvan på köpet”.
Låt kreativiteten flöda i ditt födelsedag meddelande
När du jobbar med kanalen e-postmarknadsföring, har du fria händer till att smycka ut ditt födelsedags meddelande och låta kreativiteten flöda. Ögat drar sig till färg, former och rörligt material, därför är det inte helt fel att kanske addera en GIF till ditt födelsedags mail. Något du också bör se över, är vad för typ av nyhetsbrevsmall du använder. I Rule kan du antingen använda någon av våra färdiga gratis mallar som är avsedda för födelsedags meddelanden, eller beställa en helt skräddarsydd mall.
Behöver du hjälp att sätta upp trigger mail som födelsedagshälsningar eller vill du veta mer om hur du kan förbättra din marknadsföringsstrategi? Kontakta oss, så hjälper vi dig!