En bild säger mer än tusen ord, så vad gör då en GIF? Formatet GIF eller Graphics Interchange Format som det heter, är upprepade animerade bilder utan ljud. Det har funnits sedan 1987 och var ursprungligen det enda sättet att animera bilder för webben på. GIF-animeringar är populärt bland marknadsförare även idag, särskilt i e-postmarknadsföring där det har en förmåga att liva upp innehåll och göra det mer engagerande.
Så, varför gillar vi formatet GIF så mycket?
- Det mänskliga ögat drar sig och lägger snabbt märke till rörelse. Därför är animeringar, till skillnad från statiska bilder, ett bättre sätt att fånga läsarens uppmärksamhet på.
- En GIF är lätt att skapa, men går också att hitta färdig på olika webbsidor.
- De är billiga typer av animationer.
- En GIF spelas upp automatiskt och är därför väldigt effektiv. Läsaren behöver inte klicka eller följa någon länk, till skillnad från inbäddade videos i e-postutskick.
- GIF:ar är mobilanpassade.
- Via en GIF kan du förmedla budskap och information, utan att behöva använda en massa text.
- De flesta e-postklienter stöder GIF.
Med en GIF kan du snabbt göra ditt e-postmeddelande mer dynamiskt och energiskt. Om du skapar upp ett utskick med ett simpelt innehåll och inkluderar en rolig och uttrycksfull GIF, kan du effektivt öka din CTR med upp till 73% .
I vilket typ av utskick passar en GIF bäst?
1. Vid annonsering av en ny produkt
Med en GIF kan du visa upp en ny produkt från olika håll och kanter samt alla dess tillgängliga färger. En GIF ger dig även möjlighet att visa upp produktens funktionalitet direkt i utskicket.
2. Instruktioner
Vid demonstration av en produkts funktionalitet eller vid exempelvis en registreringsprocess, passar en GIF utmärkt. Även i olika utbildande syften, där man enkelt med hjälp av bild och text eller steg-för-steg instruktioner, kan förklara för användaren hur något går till.
3. Demonstration av varor direkt i ett utskick
Med en GIF kan du demonstrera fler av dina produkter i en och samma animation, utan att behöva skapa upp ett långt utskick med massa bilder och onödig text.
4. Redovisning av data
Med en GIF kan du enkelt presentera data-förändringar direkt i ditt utskick. Det kan exempelvis vara i form av rörliga diagram, där man kan se hur indikatorer förändrades över tid. Via en GIF, kommer den här typen av informationen vara mycket lättare och roligare att ta in. På så sätt kan du fånga läsarens intresse och förhoppningsvis konvertera hen till din webbplats, där mer finns att läsa.
5. Fånga läsarens uppmärksamhet
Genom att placera en GIF-animering som huvudbanner kan du omedelbart fånga läsarens uppmärksamhet när den öppnar ditt utskick. Du kan även testa animera ett collage eller illustrera olika delar av textinnehållet i ditt e-postmeddelande för att skapa ett dynamiskt och intresseväckande innehåll.
6. Skapa en brådskande känsla
Om du vill framkalla en känsla av att något är brådskande, kan du exempelvis lägga till en animerad nedräknare i ditt meddelande. Det kan handla om allt ifrån rabatter och deras utgångsperiod eller nedräkning till ett kollektionssläpp, oavsett så kommer effekten att stärkas markant.
7. Visualisering av händelse
Det går utmärkt att visualisera olika typer av händelser med en GIF. Det kan till exempel vara ett fyrverkeri i ett jubileums utskick, eller en animering vid högtider och födelsedagar. En GIF kommer sätta en stämning på utskicket och öka engagemanget hos läsaren.
Hur får man tag i en GIF?
Det finns ett stort antal färdiga GIF:ar på Internet idag, en av de största sidorna är GIPHY. Vi rekommenderar däremot att skapa dina egna GIF-filer. Det kommer hjälpa dig att spegla ditt varumärkes personlighet och stil, men ger dig också tillfälle att visa upp dina produkter. När du skapar upp GIF:ar i olika program får man en unik URL för varje GIF, som gör dessa filer lätta att dela. Du kan smidigt infoga en GIF i ett mejl, precis som alla andra bildformat. I Rule kan du infoga bilder upp till 2 MB.
Här listar vi några program som du kan använda dig av:
- Grafikredigerare som Canva, Adobe Photoshop för enkla GIF-filer som består av en sekvens av ramar och Adobe After Effects för komplex animering.
- Programvara för att spela in och spara skärmen direkt i animerade GIF-filer: ScreenToGIF och LiceCap.
- Speciella GIF-appar: gifs, GIF Animator för Windows, GIF Brewery för Mac, Instagiffer, Toolson
- Mobile appar: GifYou, GifCamera och ImgPlay
- Program för att skapa en GIF online: Makeagif, GIFmaker, GIPHY, Ezgif, Animatron, imgflip, Video to gif.
Våra 9 bästa GIF-tips
1.
Formatet GIF stöds av alla e-postklienter, utom Outlook 2007-2019. Det kan också vara så att användaren har en svag internetanslutning vid mottagandet av ditt utskick. Tänk därför på att placera den viktigaste informationen i den första bilden på din GIF.
2.
Rikta in dig på din målgrupp och anpassa dig efter den. Du kan till exempel väcka nostalgiska känslor hos den äldre publiken, genom att påminna om gamla spel eller saker i GIF. Om din målgrupp istället är ung, testa gör trendiga GIF-animationer för att väcka intresset hos dom.
3.
När du ska spara ner din GIF-animering kan ibland bildens kvalitet försämras. Ett tips är att arbeta med högupplösta bilder i dina GIF:ar. Format som fungerar bra är PNG och TIFF. Grafiken kan skilja sig mellan olika skärmar, så den optimala bredden för att göra en responsiv GIF-banner är upp till 300 pixlar.
4.
Ju större en GIF fil är, desto långsammare kommer den att laddas för dina prenumeranter. Vi rekommenderar därför att beskära din GIF, minska antalet bilder och färger som används i den och inte animera hela bilden, utan bara en del av den. Den perfekta filstorleken för en GIF är högst 300 KB.
5.
Om din GIF innehåller för många bilder och bildfrekvensen är för hög, kommer det förstöra helhetsintrycket. Informationsinnehållet går även snabbt förlorat och irritation kan istället uppstå hos läsaren. Tänk därför på att göra din animation så lättläst som möjligt. Dock bör du inte göra din GIF för långsam, så att användaren istället behöver vänta för att se klart hela GIF:en.
6.
Användningen av GIF:ar i dina utskick, bör inte vara för frekvent då det kan få motsatt effekt och istället irritera dina prenumeranter. Använder du för många GIF:ar i dina utskick, kommer användaren sluta förvänta sig något speciellt från dina e-postmeddelande och kan komma att avprenumerera. Använd därför GIF:ar varsamt och använd dem mer som ett sätt att utsmycka ditt utskick på.
7.
Se till att dina GIF-filer har ett tydligt budskap, som samspelar med innehållet i ditt e-postmeddelande. GIF filer bör främst användas för att komplettera berättelsen du vill berätta. Om animationen inte har ett tydligt syftet, är det bara ett distraherande moment. Det gäller även om du använder för mycket bilder och för starka färger, så undvik det.
8.
Du kan även testa att göra en Cinemagraph som är en typ av GIF-animering. Där animerar du bara en liten del av bilden och resten förblir statisk. Man skulle kunna säga att det är en blandning av en statisk bild och en GIF. Dessa animationer är väldigt lättsamma och irriterar inte ögonen med konstant rörelse.
9.
Var försiktig när du laddar ner GIF:ar från nätet som inte är dina egna. Det är lagligt att använda animerade GIF:ar från internet, så länge du använder dem på rätt sätt. Du kan alltid kontrollera licens (som en Creative Commons-licens) för en GIF, om den ska användas i kommersiellt syfte.
Som du kan se är GIF-animationer ett enkelt och bra sätt att skapa dynamik och variation i dina nyhetsbrev på. Oavsett företag och bransch, behöver dina utskick innehålla starka visualiseringar för att öka intresse, väcka uppmärksamhet och informera dina läsare. Vi hoppas att du nu är fulladdad med massor av inspiration och redan nu har en idé för hur du kan använda en GIF i ditt nästa utskick!