På toppen av internets hetaste ämnen just nu hittar vi AI och AI verktyg av olika slag. Vad många funderar över, är om och i så fall när man bör använda sig av AI i sin marknadsföring. I denna artikel guidar vi dig genom AI-djungeln! Vilka är de bästa verktygen att använda sig av och i vilka sammanhang är AI bäst lämpat? Vi går även igenom för- och nackdelarna med AI-driven copywriting, både vad gäller kvalitet och hastighet. Häng med!
Vad är AI och hur fungerar det?
Det finns många olika typer av AI, men i den här artikeln kommer vi främst att fokusera på maskininlärning. Maskininlärning är den del av AI som handlar om att lära sig av data och sedan använda det lärandet för att göra prognoser och/eller rekommendationer. Detta gör datorn genom olika typer av algoritmer där den kan lära sig att tolka data snabbt, och därmed förutse komplexa mönster. AI är idag en viktig och avgörande komponent i flera bolags verksamheter och i en studie från Drift säger 74% av marknadsförare att de kommer använda sig av AI inom de närmsta fem åren för att automatisera delar av sina arbetsuppgifter.
Vad är AI-marknadsföring?
AI-marknadsföring använder artificiell intelligens för att automatisera och optimera marknadsföringsinsatser. Det inkluderar verktyg och tekniker som maskininlärning, naturlig språkbehandling och prediktiv analys för att bättre förstå och förutsäga kundbeteenden, personalisera innehåll och förbättra marknadsföringsstrategier.
Vilken affärsnytta har AI-marknadsföring?
AI-marknadsföring erbjuder flera affärsnyttor, inklusive:
Personalisering: Anpassar marknadsföringsmeddelanden baserat på individuella kundpreferenser och beteenden, vilket ökar kundengagemang och konverteringsfrekvens.
Effektivitet: Automatiserar repetitiva uppgifter, vilket frigör tid för marknadsföringsteam att fokusera på strategiska initiativ.
Prediktiv analys: Förutspår framtida trender och kundbeteenden, vilket möjliggör bättre beslut och mer effektiva kampanjer.
Kostnadsbesparingar: Optimerar annonsutgifter genom att rikta annonser mer exakt, vilket minskar slöseri med resurser.
Real-tids optimering: Justerar kampanjer i realtid baserat på data och resultat, vilket förbättrar kampanjens prestanda kontinuerligt.
Hur används AI i marknadsföring?
AI är framförallt användbart i marknadsföring när det kommer till att automatisera vardagliga processer, personalisera sin marknadsföring och förutspå kundbeteenden. Det är också användbart när man ska optimera annonser med smarta rubriker och förbättra målgrupps-segmenteringen.
Som ni kanske förstår finns det många sätt som AI kan underlätta ditt arbete på, och här är några av de främsta områdena där AI gör stor nytta:
- Reklam och annonsering – Några av de mest uppenbara användningsområdena för AI inom marknadsföring, är i reklam och annonsering. Genom att analysera stora mängder data, kan AI hjälpa till att optimera reklamkampanjer så att de når rätt målgrupp med rätt budskap. Det finns redan idag flera tjänster som erbjuder denna typ av optimering, och i framtiden förväntas AI kunna ta reklam och annonsering till nästa nivå, eftersom att den både kan ersätta och påskynda manuella processer.
- Förutse kundbehov – AI kan användas för att skapa en mer personlig interaktion mellan marknadsförare och deras kunder. Med hjälp av avancerad maskininlärning, kan AI driva smartare kundengagemang genom att leverera relevanta meddelanden och erbjudanden baserat på tidigare beteenden och preferenser. Det ger en möjlighet att skapa personliga rekommendationer till kunder, baserat på deras beteende och historik, vilket i sin tur ökar chansen att kunden hittar något som den uppskattar och därmed gör ett köp.
- Skapa Content och Copy – AI kan effektivisera många marknadsföringsaktiviteter som i vanliga fall är extremt tidskrävande, exempelvis att skriva långa texter med copy eller att skapa content av olika slag. Det kan vara content och copy till sin e-postmarknadsföring, inlägg till sociala medier, blogginlägg eller riktade annonser.
- Intelligenta chatbots – Med AI kan man bygga smarta assistenter som kan hjälpa kunder med att besvara deras frågor eller guida dem genom en webbplats eller app. Chatbottar blir allt mer avancerade och realtidsbaserade och många tror att dessa snart kommer att ersätta traditionella telefonlinjer helt och bli den “nya” kundtjänsten. Vad tror du?
AI kan som sagt vara mycket användbart när det kommer till att skapa content i sammanhang där det krävs större mängder innehåll på kort tid, såsom i blogginlägg, produktbeskrivningar och annonser. AI-drivna verktyg som många av de “Chattar” vi ser idag, kan generera unikt innehåll baserat på en fördefinierad mall och en data-driven strategi, vilket både sparar tid och resurser för dig som marknadsförare.
AI kan också användas till att förbättra befintligt innehåll, genom att föreslå förändringar och optimeringar för att öka prestanda och engagemang. Det är dock viktigt att notera att AI inte kan ersätta mänsklig kreativitet och intuition fullständigt, och att det är viktigt att alltid granska och justera AI-genererat innehåll för att säkerställa kvalitet och relevans.
När ska man inte använda sig av AI i sin marknadsföring?
När det gäller situationer som kräver mänsklig empati och känsla, såsom kundservice och hantering av känsliga frågor, bör man undvika att använda sig av AI. AI-system kan ha svårt att förstå komplexa emotioner och situationer, och kan lätt missförstå och i vissa fall skada kundrelationer. Med det sagt, bör man vara försiktig när man implementerar chatbotar som delar av sin kundservice.
Detta säger ju egentligen sig självt, men AI bör inte heller användas när det handlat om att generera innehåll som är falskt, vilseledande eller som bryter mot moraliska och etiska standarder. AI-system har inte förmågan att kunna avgöra vad för innehåll som är moraliskt och etiskt acceptabelt, vilket ibland resulterar i att det genereras innehåll som är oetiskt eller olagligt.
Utmaningar och risker med AI
Det finns ytterligare utmaningar med AI som man bör se över, innan man funderar på att implementera AI i sin strategi:
- Kostsamt – Att använda AI i marknadsföring kan vara dyrt. Både för dig som vill utveckla och implementera en AI funktion, och för dig som som vill använda en färdig AI tjänst, exempelvis för copy, som man då antingen köper eller prenumererar på.
- Komplext – AI är ett mycket komplext område och det finns många olika tekniker och metoder att använda sig av. Detta kan göra det svårt för marknadsförare att avgöra vilken lösning som är bäst lämpad för just deras behov. Det resulterar i många fall, i att lösningen inte fyller något tydligt syfte hos användaren.
- Beroende – När man använder AI inom marknadsföring, kan man (trot eller ej) bli beroende av tekniken. Det kan i sin tur resultera i att blir svårt för den som använder AI, att förbise de rekommendationer som verktyget föreslår och man “litar blint” på att det den säger är korrekt. Det finns då en risk för att man blir begränsad i sin kreativitet och därmed missar intressanta möjligheter, eller gör dumma misstag.
- Risk för bristande användarupplevelse – AI är fortfarande “relativt” nytt och de flesta system idag, kan inte generera personligt innehåll. Det innebär att om du använder dig av Ai-genererat innehåll på din hemsida, finns risken att kunderna inte hittar den information de söker efter och användarupplevelsen blir därmed dålig.
Summan av kardemumman är att AI inte bör användas för att ersätta kreativa processer och kritiskt tänkande. AI-system är endast verktyg och bör inte användas som en ersättning för mänskligt omdöme och beslutsfattande. Du som marknadsförare bör alltid granska och justera AI-genererat innehåll för att säkerställa att det är relevant, korrekt och i linje med dina övriga mål och strategier. Oavsett hur effektiv en AI-lösning kan vara, måste man komma ihåg att det är en robot och den ersätter inte en mänsklig åsikt – åtminstone inte i dagsläget!
Vill du läsa fler inlägg som det här? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev så att du inte missar fler spännande inlägg om digital marknadsföring!