Hur kan du samla e-postadresser utan att bryta Amazons regelverk?
Det har sedan länge ryktats om att Amazon tänkt etablera sig i Norden utan ett tydligt lanseringsdatum. Men i ett pressmeddelande som skickades ut i början av augusti bekräftade Amazon att man påbörjat sin etablering i Sverige.
- Vad är det? Amazon, världens största onlinebutik
- När är den här? Förmodligen under hösten
För de som bor i ett land där Amazon inte är verksamt är det möjligtvis lite svårt att förstå Amazons storhet. Nu googlar vi oss till det vi letar efter. Men med Amazons intåg i Sverige kommer svenskar börja “Amazona” sig till det de letar efter.
Hur ska e-handlare tänka kring Amazon?
Amazons kommande intåg i Sverige har tagits emot med skräckblandad förtjusning hos e-handlare. Det är förknippat med både potentiella fördelar och nackdelar.
När Amazon väl kommer till Sverige kommer bolag som ligger efter med digitalisering och marknadsstrategier mer än någonsin behöva springa ikapp sina digitala konkurrenter, eftersom Amazon påskyndar den digitala utvecklingen. Samtidigt som marknadsplatsen öppnar upp för utökade försäljningsmöjligheter.
Att sälja via Amazons marknadsplats kommer även med en del regelverk. Amazon är kända för att ha strikta regler gällande kommunikation med Amazon-användare. Det är alltså viktigare nu än någonsin för e-handelsföretag att äga sin egna kundbas med e-postadresser och värdefull kunddata. Med Amazons intåg i Sverige är det A och O att samla in kunders e-postadresser och data via egna kanaler innan dessa handlar på Amazon. På så sätt kan du kommunicera helt fritt, uppmuntra till återköp och vårda kundrelationerna.
Vad är en viktig faktor för e-handlare med Amazons intåg i Sverige
Pris och bekvämlighet har visat sig ha en stor inverkan på kundernas lojalitet på de marknader Amazon funnits ett tag. För att konkurrera med Amazon måste svenska e-handlare och återförsäljare fokusera på att ge kundupplevelser utöver det vanliga.
Det handlar om att använda datan och de insamlade insikterna till att visa att de verkligen förstår sina kunder som individer, kan tillföra värde och uppfattas som relevanta. Konsumentdata, från det egna företaget och från andra källor, gör det enklare att planera, mäta och genomföra marknadsföringssatsningar och samtidigt nå rätt målgrupp via rätt kanal.
De som kan ta fram värde från sin data för att ge personliga och relevanta upplevelser, utan att samtidigt besvära eller irritera sina kunder, kommer att bli framgångsrika under de kommande åren. Artificiell intelligens (AI) kommer bli ett av de viktigaste verktygen för detta. AI kan hjälpa till med flera viktiga bitar: identifiera mönster, ge insikter, ge information om hur man bör presentera innehåll och ge personliga upplevelser.
Hur kan du samla e-postadresser utan att bryta Amazons regelverk?
Det är emot Amazons TOS att dirigera kunder från Amazons territorium till en annan hemsida. Det är inte heller tillåtet att skicka marknadsföringskommunikation av någon sort till Amazons kunder. Nyckeln är alltså att samla e-postadresser innan en potentiell kund når Amazon. Varför är detta ok? Jo för att om du samlar en e-postadress utanför Amazon räknas det inte som Amazons kund. För att bygga en e-postlista utan att hamna i trubbel med Amazon kan du ha följande kriterier i åtanke:
- Samla adressen utanför Amazon
- Samla adressen innan en försäljning är genomförd på Amazon
Metoder för att samla e-postadresser
- Formulär på hemsidan
Det enklaste sättet att samla e-postadresser är förmodligen genom formulär på hemsidan. Här är det smart att erbjuda ett incitament såsom en rabattkod för att få besökaren att skriva upp sig som prenumerant .
- FOMO
Genom att förmedla en känsla av att besökaren inte kommer att vilja missa den absolut senaste nyheten eller kundklubbsbelöningen, ökar du chansen till att få besökaren att lämna ifrån sin e-postadress.
- Rabatt vid registrering
En effektiv metod att samla e-postadresser, uppmuntra till köp på Amazon och kunna fritt kommunicera med kunden efter genomförande av köp, är att erbjuda en rabatt på Amazon om kunden skriver upp sig som prenumerant.
Lojalitet blir extra viktigt med Amazons intåg i Sverige
Hur ska du vårda e-postadresserna du samlar in? Jo genom en väl uttänkt Marketing Automation strategi. Med Amazons intåg i Sverige kommer det att bli ännu viktigare att ha en effektiv kommunikationsstrategi som ökar kundlojalitet. Tid är pengar – så genom att minska på manuellt, tidskrävande arbete och istället automatisera så mycket som möjligt, sparar du tid. Tid du istället kan lägga på att optimera digitala kommunikationsstrategin och öka försäljningen.
Exempel på effektiv Marketing Automation
1. Välkomstmail
Använd välkomstslingan till att sätta tonen för ditt varumärke och upplysa om vad de kan förvänta sig från din kommunikation. Välkomstmail är utmärkt för att berätta om varumärkeshistorien och börja bygga en relation med den nya mottagaren.
2. Rabatterbjudande – email
Denna är ganska simpel och älskad av mottagare. Inkludera en rabattkod i välkomstslingan för att uppmuntra till försäljning på en gång. Eller erbjud dina mest lojala kunder exklusiva belöningserbjudanden.
3. Referral-email
Du kan få dina befintliga kunder att dra in nya kunder. Men skicka inte endast ett email i ett tidigt stadie där du ber om denna tjänst. Denna typ av kommunikation bör skickas till kunder som har byggt en relation till företaget och är nöjda. Referral kampanjer bör vara del av en välplanerad slinga bestående att flera mail.
4. Repeterade köp
Kunder som redan har genomfört ett köp hos dig innebär en större chans att de kommer ge företaget fler intäkter jämfört med de som inte köpt något än. Enligt en rapport via Monetate spenderar befintliga kunder nästa dubbelt så mycket som nya kunder. Effektiv Marketing Automation grundar sig i att skicka automatiserad och riktad kommunikation till befintliga kunder, för att uppmuntra till repeterande köp.
5. Återaktiveringsmail
Syftet bakom återaktiveringsmail är att uppmuntra kunder till att visa intresse för ditt varumärke igen. Om en kund verkar ha tappat intresse är det hög tid att fånga detta igen. Genom att skicka strategiska mail med riktat innehåll kan du återaktivera inaktiva kunder.
Marketing Automation är ett utmärkt sätt att bygga relationer med kunder, hålla dem engagerade och öka försäljning. Amazon-säljare kan växa sitt företag och varumärke genom att samla e-postadresser. Om du samlar in e-postadresser, innan en kund når Amazon, kan du använda dem för marknadsföringsändamål utan att bryta Amazons användarvillkor.
Har du ännu inte ett konto och vill komma igång med Marketing Automation?