E-handeln är ständigt i förändring och företag måste hänga med i de senaste trenderna för att förbli konkurrenskraftiga. Ett av det senaste buzzwordsen inom branschen är Composable Commerce, som blivit allt mer populärt bland e-handelsexperter och e-handlare. Men vad betyder detta buzzword egentligen? I det här inlägget ska vi utforska vad Composable Commerce är, varför det är viktigt och hur det kan gynna ditt e-handelsföretag.
Vad är Composable Commerce?
Composable Commerce är ett tillvägagångssätt för att bygga e-handelsplattformar som betonar flexibilitet och modularitet. Där man syftar till MACH, som står för Microservice, Api, Cloud Native och Headless. Med det så menar man att man har en öppen arkitektur i plattformen där alla komponenterna är skalbara och utbytbara.
Så istället för att lita på en monolitisk, allt-i-ett lösning, bryter man istället ner en e-handelsplattform i mindre, oberoende komponenter som kan kombineras efter behov. Detta gör det möjligt för företag att skapa en anpassad e-handelsupplevelse som passar deras specifika behov, utan att vara låsta i en one-size-fits-all-lösning. Man kan säga att man väljer det bästa från olika världar där man, till exempel, kan välja att koppla på det bästa CRM systemet och de bästa PIM systemet till sin e-handelsplattform.
Varför är Composable Commerce viktigt?
Det finns flera skäl till varför Composable Commerce blir allt mer viktigt i e-handelsvärlden. För det första, blir den traditionella modellen för e-handelsplattformar, med en enda leverantör som plattform, allt mer föråldrad, och det blir allt svårare att möta kunders behov och förväntningar. Idag måste företag kunna anpassa sin e-handelsupplevelse för att sticka ut från konkurrenterna, och Composable Commerce ger den nödvändiga flexibiliteten för att göra just det.
För det andra, gör Composable Commerce att företag kan ta ett mer agilt tillvägagångssätt till utvecklingen av sin e-handel. Då man istället för att vara bunden till en specifik leverantör eller plattform, kan bygga och modifiera sin e-handelsupplevelse efter ens specifika affärsbehov, och därmed göra ändringar snabbt och enkelt. Det möjliggör i sin tur att företag kan dra nytta av det senaste teknologierna och tjänsterna, utan att vara begränsade av funktionaliteten i sin e-handelsplattform. Genom att välja och integrera de bästa komponenterna för sina behov, kan företag hålla sig i framkant av e-handelsinnovationen och ligga steget före konkurrenterna.
Hur kan Composable Commerce gynna ditt e-handelsföretag?
Composable Commerce kommer med flera fördelar för e-handelsföretag. Nedan kan du ta del av några av dem:
- Det ger dig flexibilitet att kunna skapa en helt skräddarsydd e-handelsupplevelse som möter dina specifika behov för din e-handel. Det innebär i sin tur, att du kan anpassa din webbplats till ditt varumärke och publik, vilket förbättrar kundnöjdheten och lojaliteten.
- Composable Commerce gör också att du snabbt och enkelt kan modifiera din e-handel när ditt företag växer och/eller förändras. Du kan då anpassa dig till nya trender och kundkrav, utan att hållas tillbaka av din plattform som inte erbjuder denna typ av funktionalitet.
- Det gör det möjligt för dig att dra nytta av de senaste teknologierna och tjänsterna, vilket kan förbättra din webbplats prestanda och funktionalitet. Detta innebär att du kan erbjuda en bättre användarupplevelse och bli mer konkurrenskraftig på marknaden.
Composable Marketing med Rule
Känner du att du nu har lite bättre koll på vad buzz ordet Composable Commerce är och hur det kan gynna dig? För att bryta ner det ytterligare, är Composable Commerce helt enkelt ett flexibelt tillvägagångssätt att driva sin e-handel på. Där man bryter ner e-handelsplattformen i mindre, oberoende mikrotjänster, som gör det dem är bäst på. Så om du vill förbättra din e-handelsupplevelse, är det värt att utforska Composable Commerce som en potentiell lösning.
Rule är uppbyggt på samma arkitektur som beskrivs i Composable Commerce, där du kan integrera andra system och plattformar med Rule. Det betyder att du via API och webhooks, kan låta olika system och plattformar kommunicera med varandra genom att föra över viktig data mellan varandra, och på så sätt skapa sömlös Composable Marketing.
Vi erbjuder nu ett komplett e-handelspaket för dig som är redo att ta din e-handel och marknadsföring till nästa nivå! Boka en kostnadsfri demo och kom igång redan idag.