När är egentligen den bästa tiden att skicka e-post?
Det har varit mycket prat om timing av e-postkampanjer. Vissa källor säger att den bästa tiden att skicka nyhetsbrev är tidigt på morgonen eller sent på kvällen, för det är det första och sista du gör när du vaknar eller går och lägger dig. Andra tror att lunchen är den bästa tiden att skicka nyhetsbrev på, eftersom det är mitt på arbetsdagen och folk tenderar att kolla på deras email efter att ha brutit för lunch.
I del 1 av denna bloggserie tittade vi på vilken den bästa dagen att skicka e-post är, när det kommer till visad aktivitet så som öppningar och klick. I detta inlägg ska vi titta på tid och vi kan börja med att bryta ned det i ’förmiddag vs eftermiddag’.
Förmiddag vs eftermiddag
Enligt statistik ger kommunikation på eftermiddagen bättre resultat, men inte så mycket. Så låt oss gräva lite djupare. För att göra detta gjordes en timme för timme jämförelse. Här är de fyra bästa tiderna att skicka e-post på, över hela dagen:
Midnatt
E-postmeddelanden som skickats vid midnatt fick en 7% högre öppningsfrekvens och 66% högre intäkter per mottagare än genomsnittet. Varför? Eftersom 57% av människor börjar sin dag genom att läsa sin e-post, vilket betyder att om du skickar väldigt sent, är det de första som personen läser på morgonen.
13.00
Att skicka e-post efter/under lunch hjälper dig att fånga uppmärksamheten hos de personer som letar efter en eftermiddagsdistraktion. 62% högre inkomst per mottagare än genomsnittet.
16.00
Det här är tiden då människor börjar flytta sig från ”arbetsläget” och kanske letar efter distraktioner. Sändningar klockan 16 drev en intäkt per mottagare 61% högre än genomsnittet.
18.00
Att fånga människor på sin hemfärd hjälper dig att få över genomsnittliga öppningar, klick och intäkter per mottagare. Denna sändningstid gav vår högsta öppningsfrekvens (22%) och högsta klickfrekvens (3,14%.)
Medan sent på morgonen som tid att skicka är mest populärt i allmänhet, visade sig eftermiddagen att vara de tiderna med bäst resultat. Om du skickar senare på dagen kommer din e-post vara överst och det första som kontrolleras efter lunch eller vid hemfärd. Håll dig vid de tider när folk letar efter att ta en paus och inte har fullt upp med annat. Detta kommer att se till att du ger dem tid att läsa, klicka och köpa från din butik.
Behöver du hjälp att komma igång med din e-postmarknadsföring? Kontakta oss! Har du ännu inte ett Rule konto och vill komma igång med digital kommunikation? Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.