År 2024 är här och det finns en uppsjö av spännande trender inom digital marknadsföring och e-postmarknadsföring som kommer att forma vårt digitala landskap. För att hjälpa dig att hålla dig uppdaterad och konkurrenskraftig, har vi sammanställt de mest betydande trenderna för 2024. I inlägget kommer vi att fokusera på de trender vi tycker är mest avgörande och berätta för er hur ni kan göra för att aktivera er data i Rule – relaterat till varje trend. Häng med!
1. Digital marknadsföring: Ökad personalisering och målgruppsinriktning
En av de mest framträdande trenderna inom digital marknadsföring är den ökande betydelsen av personalisering – konkurrensen är hårdare och kunderna ställer hårdare krav. Genom att använda data och analysverktyg kan du skapa mer relevanta och engagerande kampanjer som riktar sig direkt till din målgrupp. Rule erbjuder både ett avancerat segmenteringsverktyg och möjligheter till hyper-personalisering, och A/B-testning på dina kampanjer, för att hjälpa dig att kommunicera så träffsäkert som möjligt.
Aktivering av data: Använd Rule för att samla in och analysera kunddata, inklusive köpbeteenden och preferenser. Med denna information kan du skapa skräddarsydda kampanjer som verkligen talar till dina kunders intressen och behov
2. Marketing Automation för e-post: Effektivare och smartare kampanjer
Marketing automation är en essentiell del av e-postmarknadsföring, och 2024 kommer vi att se ännu mer avancerade och intelligenta lösningar kopplat till det. Rule ger dig möjligheten att automatisera dina e-postkampanjer – där du kan nå kunden vid varje kontaktpunkt under hela kundresan. Med ett Marketing Automation verktyg kan du schemalägga dina utskick, automatisera marknadsföring baserat på triggers och använda beteendedata för att skräddarsy meddelanden för varje unik mottagare.
Aktivering av data: Använd Rules analysverktyg för att spåra och analysera kundernas beteende i dina e-postkampanjer. Du kan även spåra dina kampanjer i Google Analytics genom att sätta upp egna UTM-taggar i Rule. Insikterna du får, kan sedan användas för att utforma mer effektiva automatiserade kampanjer som ökar konverteringarna och försäljningen.
3. Googles & Yahoo DMARC-förändringar: Ökad e-postsäkerhet
Google och Yahoos nya DMARC-regler kommer att ha stor påverkan på e-postmarknadsföring under 2024. Vi på Rule är experter på leveransbarhet och hjälper dig att anpassa dig till dessa förändringar genom att erbjuda inbyggd DMARC-funktionalitet och en enkel hantering av dina DNS-inställningar. Har du inte rätt DMARC och DNS inställningar under 2024 kan dina e-postmeddelanden riskera att hamna i skräpposten. Här kan du validera dessa inställningar! Det finns även en guide som du kan ta del av där vi pratar med ingående om vad DMARC, BIMI och DNS inställningar är. Vill du säkerställa att dina e-postmeddelande levereras som de ska, läs då denna guide.
4. Utträdet av tredjepartscookies: Fokus på förstaparts data och samtyckesbaserad marknadsföring
Med utträdet av tredjepartscookies blir det viktigare än någonsin att samla in och använda förstaparts data på ett etiskt och samtycke baserat sätt. Rule erbjuder verktyg för att samla in och hantera förstaparts data på ett säkert sätt och hjälper dig att bygga starka relationer med dina kunder baserat på deras förtroende. Vi är dessutom helt GDPR-säkra, så du kan alltid känna dig trygg med att vi lagrar data på ett regelrätt sätt.
Aktivering av data: Använd Rule för att samla in förstaparts data och använd den för att skapa personliga och relevanta kampanjer till dina kunder. Via våra kopplingar till Facebook och Google kan du även nå och engagera dina kunder i fler kanaler. Men glöm inte att respektera samtycke och integritet, och bygg starka kundrelationer genom att vara transparent i din datahantering.
5. Vikten av videomarknadsföring
Utöver de nämnda trenderna, är det viktigt att betona vikten av videomarknadsföring. Videoinnehåll har redan varit en kraft att räkna med under de senaste åren och trenden kommer inte att försvinna. Plattformar som YouTube, TikTok och Instagram Reels kommer att vara centrala för att nå din målgrupp. Använd kreativa och engagerade videor för att berätta ditt varumärkes historia och öka interaktionen med ditt innehåll. Här vill vi återigen påminna om vikten av att samla in data till Rule, så att du har mycket information om din målgrupp att utgå ifrån när du skapar dina videos.
Aktivering av data: Här kommer en bonus! Inom en snar framtid kommer vår koppling till Tiktok målgrupper att vara igång. Då kan du enkelt skapa målgrupper i Rule som är baserat på de segment du väljer, för att sedan föra över det segmentet till Tiktok och marknadsföra dig mot dina kunder fast på Tiktok, grymt va? Ps. Vad behöver du för att skapa segment på dina medlemmar? Jo data, vi kan inte nog understryka hur viktigt det är.
6. AI i Marknadsföring: Automatisering och prediktiv analys
Artificiell intelligens (AI) kommer att fortsätta att omvandla marknadsförings-spelplanen. Rule utnyttjar AI för att erbjuda prediktiv analys och automatisering av marknadsföringsprocessen. Detta gör det möjligt att förutse trender, optimera kampanjer och effektivisera marknadsföring insatserna.
En bounsspaning – Multikanal strategi:
Detta är förvisso ingenting nytt, men en del undersökningar har visat att kombinationen av email med SMS och pushnotiser, är det bästa sättet för att nå fram till dina kunder. Därför tror vi att en ny sak som kommer bli aktuellt under 2024 är appar. Inte bara av den enkla anledningen att man kan enkelt skicka push notiser via dem, utan också för att mobilen har blivit en av de vanligaste shoppingplatserna idag. .
2024 - Rule är din partner, nu kör vi!
Framgångsrik digital marknadsföring år 2024 kommer att handla om en kombination av kreativitet, dataanalys och teknologisk innovation. Rule kan vara din partner på denna resa genom att erbjuda kraftfulla verktyg och funktioner som stöder de ovanstående trenderna. Tillsammans kan vi skapa framgångsrika och engagerande kampanjer som når din målgrupp på ett mer personligt och effektivt sätt.
Om du vill lära dig mer om hur Rule kan hjälpa ditt företag att följa dessa trender och lyckas inom digital marknadsföring och e-postmarknadsföring, kontakta oss idag. Låt oss tillsammans göra 2024 till det mest framgångsrika året hittills för din marknadsföring!