Tänk om man kunde slippa alla steg man behöver göra när man ska skapa upp anpassade målgrupper i Facebook och bara få in sina målgrupper via ett knapptryck.. Det kan du nu! Med Rules nya integration till Facebook Custom Audience, Facebook målgrupper som det heter på svenska, kan du med ett enda knapptryck ladda upp dina aktiva medlemmar inne i Rule, direkt in till Facebook. Därefter är det bara att sätta igång att kommunicera med dina anpassade målgrupper.
Vad är Facebook Målgrupper?
Vi brukar förklara Facebook Custom Audience som en grupp människor som redan har interagerat med ditt företag tidigare på något sätt. Facebook själva beskriver “Custom Audience” som en anpassad målgrupp, vilket är ett alternativ för annonsmålgrupper som hjälper annonsörer hitta befintliga målgrupper bland användare på Facebook.
Du kan använda källor som kundlistor (i detta fall som du exporterar ut från Rule och laddar upp i Facebook), webbplats- eller apptrafik eller interaktion på Facebook för att skapa anpassade målgrupper över personer som redan känner till ditt företag.
Så går det till i Rule
Med Rules nya integration till Facebook Custom Audiences kan du enkelt kommunicera, rikta meddelanden och följa upp kunder via fler kanaler än SMS och e-post. Allt du behöver göra är att trycka på knappen ”Ladda upp” inuti ett filter i Rule och aktiva medlemmar i filtret hamnar då omedelbart i en ny anpassad målgrupp i Facebook Målgrupper.
Fördelar med Facebook Custom Audience
Det kommer många fördelar med integrationen till Facebook Custom Audience och här är några av dem:
- Du kan snabbt och enkelt skapa upp en målgrupp baserat på kundbeteende data i Rule, t.ex. “har inte handlat på 200 dagar” och sedan med ett knapptryck direkt ladda upp denna målgrupp i facebook. På så sätt kan du hitta likasinnade grupper med människor, vinna tillbaka kunder genom riktade budskap med mera.
- Du kan engagera din publik i fler kanaler än e-post och SMS.
- Rule blir en samlingsplats av relevant kunddata som du kan skapa målgrupper på.
Facebook Custom Audience och GDPR
Hashkryptering är en sorts kryptografisk säkerhetsmetod som anonymiserar informationen på din kundlista till en slumpmässig kod. Det innebär att är du laddar upp din kundlista i Ads Manager för att skapa en anpassad målgrupp hashkrypteras informationen på din lista innan den skickas till Facebook. Facebook använder den här hashade informationen och jämför den med vår egen hashade information.
Därefter hjälper facebook till att bygga upp din målgrupp genom att leta upp de Facebook-profiler som matchar och skapar då en anpassad målgrupp för dig från de matchningarna. När din anpassade målgrupp har skapats raderas den matchade och den ej matchade hashkrypterade informationen och därmed är Facebook Custom Audience “GDPR-säkert”.
Vill du komma igång med Facebook Custom Audience så hittar du en guide i vår kunskapsbank här. Har du några frågor som rör integrationen är du välkommen att kontakta oss.