Den senaste nyheten som skakar om branschen är Chromes uppdatering om att begränsa användandet av tredjepartscookies. Vad innebär då detta? Jo, i och med denna förändring är det en perfekt tidpunkt att reflektera över en grundläggande princip: vikten av att samla in förstaparts data. För när tredjepartscookies möjligen går mot sin obönhörliga nedgång, är det förstaparts data som kommer att leda vägen framåt för den som vill bygga en hållbar och kundfokuserad marknadsföringsstrategi. Vi berättar varför, häng med!
Vad är tredjepartscookies?
En tredjepartscookie är en typ av cookie som skapas av en domän som skiljer sig från den webbplats som användaren besöker. När en användare besöker en viss webbplats (första parten), kan andra företag (tredje parten) placera sina egna cookies på den användarens enhet. Dessa cookies används oftast för spårning och datainsamling över olika webbplatser. Tredjepartscookies gör det möjligt för annonsörer att samla in information om användarbeteenden och intressen, som sedan används för riktad annonsering och skapande av användarprofiler.
Ett konkret exempel kan vara ett hotellbokningsföretag som använder tredjeparts cookies för att spåra användares beteenden på olika resewebbplatser, vilket möjliggör skräddarsydda erbjudanden och paket baserat på användarnas tidigare sökningar och bokningar.
Vad är det som kommer att hända?
Utträde av Tredjepartscookies:
Google planerar att fasa ut tredjepartscookies i sin webbläsare Chrome. Googles åtgärd är en del av en bredare branschövergripande övergång mot förbättrad användarintegritet och dataskydd. Med denna utfasning får användare mer kontroll över sin data och blir inte längre spårade över olika webbplatser. Det kommer såklart att bli skillnad även för användarna, då företagen får svårare att rikta personliga annonser mot dem. Nedan kommer vi att gå igenom hur vilka åtgärder Google kommer ta, och även vad du som företag kan börja med redan nu för att fortsätta förse dina kunder och prospekts med relevant kommunikation:
Introduktion av integritetsvänliga alternativ:
För att ersätta tredjepartscookies utvecklar Google Privacy Sandbox, en uppsättning integritetsfokuserade teknologier som är utformade för att möjliggöra personlig reklam utan att kompromissa med användarens integritet
Dessa initiativ är fortfarande är under utveckling, och det kan finnas förändringar i framtiden. Följ därför branschens utveckling och uppdateringar från Google för de senaste detaljerna om hur Privacy Sandbox kommer att påverka det digitala annonseringslandskapet.
Vad kommer att hända närmst i tiden?
Nyligen så skriver Google att första steget i utfasningen är att det kommer i januari att införa “Tracking Protection”. Det innebär att en liten del av Chormes användare, kommer att bli slumpvis utvalda för att redan i januari kunna göra valet om att surfa privat. Och således kommer dessa användare att kunna surfa utan tredjepartscookies. Detta betyder att ni måste börja se över hur ni använder era data redan nu, mer om det längre ner i inlägget.
Vad betyder det här för marknadsförare?
Eftersom användningen av tredjepartscookies och cross-channel tracking begränsas, har det lett till att marknadsförare och annonsörer letar efter alternativa sätt att samla in data och rikta annonser till relevanta målgrupper.
Då ställs det i sin tur krav på företag att hitta tekniker för att kompensera för begränsningarna av tredjepartscookies. Sådana tekniker kan till exempel vara att börja använda sig av förstaparts data, GDPR- kompatibla metoder och samarbete mellan företag där man kommer att kunna köpa reklamannonser hos stora aktörer för att annonsera på deras plattformar. Det är ett nytt fenomen som även kallas Retail Media Networks.
För oss är det här självklart extra roligt att berätta, då Rule är en plattform som är helt anpassad för att arbeta med förstaparts data, men det visste ni säkert redan *blink*. Nedan kommer vi att berätta lite om förstaparts data och ge exempel på hur du kan samla in den.
Vad är förstaparts data?
Förstaparts Data, som ofta definieras som den data som samlas in av och ägs av själva verksamheten (dig som företag), har länge betraktats som en guldgruva för marknadsförare. Det är den mest autentiska och tillförlitliga formen av data som ger insikter direkt från kunderna själva. Du har alltså full kontroll över vilken data du kan ta del av, hur du samlar in den och hur du väljer att använda den. Med den ökande oro som omger frågan om integritet och användning av data, blir förstaparts data ännu mer värdefull och tillförlitlig då kunden har givit dig sitt samtycke till att hantera dennes data. Inte övertygad ännu? Här är några fler skäl till varför det är så viktigt:
- Med förstaparts data kan företag vara säkra på att de har tillgång till äkta och autentisk information direkt från sina egna kunder. Detta eliminerar risken för att förlita sig på tredjepartskällor som kan vara opålitliga eller felaktiga.
- Förstaparts data möjliggör en djupare förståelse av kundernas behov, preferenser och beteenden. Genom att samla in denna data kan företag anpassa sina kampanjer och erbjudanden för att skapa en mer meningsfull och personlig kundupplevelse.
- Med förstaparts data kan man analysera användarbeteenden och preferenser på sin egen webbplats och då skapa mer exakta och anpassade användarprofiler.
Förstaparts Data och GDPR i samklang
Förstaparts data och GDPR är nära relaterade inom ramen för integritet och dataskydd.
Dataskyddsförordningen (GDPR) är en viktig del av detta ekosystem och reglerar insamling och användning av personuppgifter. Förstapartsdata kan användas under förutsättning att företagen följer GDPR:s bestämmelser, inklusive att informera användarna om hur deras data används och respektera deras dataskyddsrättigheter. Vill du läsa mer om hur Rule arbetar med GDPR kan du göra det här.
Förstaparts data, å andra sidan, hänvisar till data som samlats in direkt från användare av en webbplats eller plattform. Detta kan inkludera information som användaren frivilligt har delat, såsom namn, e-postadress och preferenser, samt data som samlats in genom användarens interaktioner på webbplatsen, till exempel klick, köp eller visningar.
Så, inom ramen för GDPR är förstaparts data värdefull, eftersom det är den typ av data som kan samlas in och bearbetas under förutsättning att vissa krav uppfylls. Dessa krav inkluderar att informera användarna om hur deras data samlas in och används, säkerställa att data endast används för det syfte som informerats om och respektera användarens rättigheter enligt GDPR, såsom rätten att få tillgång till sina data och rätten att bli bortglömd.
Exempel på hur du samlar in förstaparts data med kundens medgivande
Att använda dig av Rule som kommunikationsplattform är det bästa sättet för att samla in och hantera din data. Men för att samla in data, brukar vi rekommendera följande:
- Tävlingar och rabattkoder: Du kan med fördel arrangera tävlingar som uppmuntrar dina följare till att signa upp sig på till exempel ditt nyhetsbrev och lämna sitt medgivande.
- Användarundersökningar och feedback: Ett annat hett tips är att genomföra enkäter, feedbackformulär och användarundersökningar, på så sätt kan du samla in förstaparts data om användares preferenser, åsikter och synpunkter om din produkt, tjänst eller webbplats.
- Cookies och spårningsteknik: Utnyttja förstapartscookies och samla in data om användarbeteenden på din egen webbplats. Det kan inkludera information om inloggning, språkpreferenser, varukorg, innehåll och andra aktiviteter som är specifika för användarens interaktion med din webbplats.
Vad kan man göra med Rule:
- Skräddarsydda upplevelser och träffsäker kommunikation: Med tillgång till förstaparts data får du en mer transparent bild av dina kunder, deras preferenser och kan på så sätt göra en ännu mer granulär segmentering. För att sedan kunna personalisera och skicka skräddarsydda meddelanden till varje enskild kund!
- Minimera påverkan av cookie-begränsningar: När du har en stor mängd förstaparts data kan du kompensera för viss förlorad spårningsinformation som kan ha inkommit från tredjepartscookies. På så sätt kan du fortsätta att fatta välgrundade beslut i din kommunikation.
- Automatisera din marknadsföring och bygg starka kundrelationer: Använd förstaparts data och Rules Marketing Automation verktyg för att automatisera din kommunikation, till exempel välkomstmeddelanden, påminnelser om övergivna varukorgar, födelsedagsmeddelanden, och mycket mer.
- Med Rule kan du samla in och hantera all din data och använda den för att skapa kundlojalitet och bygga ut kundklubben. Du kan till exempel använda datan för att skicka strategisk winback–kommunikation eller back in stock-mail när en produkt är åter i lagret. Möjligheterna med Rule är oändliga så länge du har rätt data.
- Använda anpassade målgrupper: Använd datan du samlat in och engagera dina kunder i fler kanaler så som på Google och Facebook. Detta görs enkelt via våra kopplingar till Google, Facebook Audience och TikTok.
Resan börjar med Rule
I det ständigt förändrade digitala landskapet gäller det att se till att ligga i framkant och hur gör man det? Jo med Rule. Till skillnad från många av våra konkurrenter så är du med Rule inte begränsad till endast orderdata eller persondata, utan med Rule så kan du spara obegränsat med data och datapunkter helt gratis! Vilket betyder att du kan skräddarsy din kommunikation på en helt annan nivå.. Med andra ord så är möjligheterna med Rule oändliga – så länge du har rätt data. Som vi brukar säga, only sky is the limit!
Har du inte kommit igång med Rule än? Gör då det idag, starta ett kostnadsfritt konto här!