Apple har tillkännagett att det kommer att släppa betydande uppdateringar som kommer att innehålla flera säkerhets- och integritetsuppdateringar som är viktiga att känna till som marknadsförare. Dessa gäller uppdateringar av iOS 17, IpadOS 17 och macOS Sonoma som kommer att påverka spårningen av länkar och är planerade att släppas i höst. I detta inlägg så kommer vi att gå in närmare på vad dessa uppdateringar är och vad de innebär. Häng med!
Vad är en länk och hur är den uppbyggd?
En länk är en klickbar webbadress som tar dig från en plats till en annan på internet. Länkar är grunden för att navigera på webben och används överallt från sociala medier till e-postmeddelanden. De är uppbyggda av två huvudsakliga delar: URL:en (Uniform Resource Locator) och ibland parametrar.
URL:en är den faktiska adressen till den webbplats eller sida som länken leder till. Till exempel, i länken ”https://www.exempel.com/blog” är ”https://www.exempel.com” URL:en och ”/blog” är den specifika platsen på webbplatsen.
Vad är URL-parametrar?
URL-parametrar är extra bitar av information som läggs till en URL för att spåra och analysera besökskällor och beteenden. De används ofta inom marknadsföring för att förstå var trafiken kommer ifrån och hur besökaren interagerar med en webbplats. Rule använder till exempel något som kallas UTM-parametrar.
De UTM-parametrarna som används i Rule är:
- utm_source: Visar varifrån länken kommer, som en annonskampanj eller en specifik plattform.
- utm_medium: Indikerar vilken typ av länk det är, som e-post, social media eller CPC (Cost Per Click) annonser.
- utm_campaign: Identifierar den specifika marknadsföringskampanjen som länken är en del av.
Förändringar med iOS 17 Link Tracking:
Med iOS 17 har Apple tagit steg för att öka användarnas integritet och begränsa överdriven spårning. Detta är för att användaren ska kunna ha mer kontroll över vilken data som spåras av dem och så att bolag inte ska kunna ta del av data som man inte givit sitt samtycke till. De har introducerat en ny funktion som begränsar den information som kan spåras från klick på länkar. Detta gäller vissa URL:er som innehåller personliga parametrar.
Exempel på hur länkar förändras:
Tidigare länk:
https://www.exempel.com/blog?utm_source=newsletter&utm_medium=rule&utm_campaign=summer_sale&personal_identified_id=xyz123
Ny länk med iOS 17:
https://www.exempel.com/blog?utm_source=newsletter&utm_medium=rule&utm_campaign=summer_sale
Som du kan se, har den personliga parametern försvunnit från den nya länken. Detta är för att man inte ska kunna följa användare över olika webbplatser/sidor. Däremot är de UTM-parametrarna som inte kan kopplas till en individ kvar.
Påverkan på marknadsföring och e-postmarknadsföring:
Huruvida ni som företag kommer att påverkas av det här beror mycket på vilken plattform ni använder er av. Denna förändring påverkar inte kunder i Rule på något sätt, då vi inte använder oss av aktuella parametrar. Däremot så kommer det, av vad vi vet idag, att påverka marknadsförare som använder sig av Mailchimp för e-postmarknadsföring.
För Mailchimp användare kommer det att bli svårare att spåra exakt var trafiken kommer ifrån och hur olika kampanjer presterar. Och möjligheten till att koppla ett webbplatsbesök till en kundprofil, kommer påverkas i högsta grad. Inte optimalt, eller hur.. Är du orolig för hur den här förändringen kommer att påverka dig? Då har vi lösningen här: Bli kund i Rule!
Även parametrar från Mailerlite (ml_subscriber), Google (gclid) och Adobe Marketo tracking para meter (mkt_tok) är drabbade och förväntas att tas bort av Apple. Vill du läsa hela listan på parametrar som är drabbade kan du göra det här!
Denna metod är utvecklad för användarens säkerhet och för att ge användarna ett större ägande av sin information, men det finns fortfarande sätt för marknadsförare att ta del av nödvändig och relevant data(på användarens villkor). Detta genom förstaparts data!
Förstaparts datan & Zeroparty data blir allt viktigare:
Med anledning av iOS 17’s länkspårningsförändringar blir samlandet av förstaparts data ännu viktigare för marknadsförare och företag. Förstaparts data & zeroparty data är information som samlas in direkt från dina egna kunder och användare, vilket ger en mer pålitlig och djupare insikt i deras beteenden och preferenser. Genom att samla in förstaparts data, så har du även ett kvitto på att kunden har givit dig samtycke till att hantera och följa deras beteenden och preferenser, du har alltså rätt till att äga den datan. Med begränsad tillgång till vissa spårnings möjligheter är det nu dags att sätta större fokus på att bygga starka relationer med din målgrupp och skapa värdefullt innehåll som engagerar och konverterar.
Det enklaste sättet för dig att samla in förstaparts data är genom erbjudanden eller tävlingar, där kunden måste signa upp sig på och godkänna era villkor för att kunna delta. Och det är självklart här Rule kommer in i bilden. Igen!
Genom att samla in förstaparts data kan du med Rule:
- Skapa skräddarsydda upplevelser: När du förstår dina kunders beteenden och intressen kan du skapa mer relevanta och personliga upplevelser, vilket i sin tur kan öka konverteringar och lojalitet.
- Bygga långsiktiga relationer: Kommunicera regelbundet och relevant med din målgrupp för att bygga en starkare och mer lojal kundbas.
- Minimera påverkan av länkspårnings begränsningar: Genom att ha en riklig mängd förstaparts data kan du kompensera för viss förlorad spårningsinformation och fortsätta att fatta välgrundade beslut.
Att samla in förstaparts data kan även uppnås genom:
- Nyanserad e-postmarknadsföring: Skicka relevant och värdefullt innehåll via e-post och uppmuntra kunder att interagera med ditt varumärke och samla in värdefulla data direkt från dem. Detta gör du enkelt med vårt smarta verktyg för e-postmarknadsföring, segmentering och Marketing Automation.
- Kundundersökningar: Med hjälp av att genomföra regelbundna kundundersökningar kan du få djupgående insikter i deras preferenser, smaker och behov.
- Webbplatsanalys: Använd verktyg som Google Analytics för att följa användarbeteenden och få insikt i vad som engagerar och konverterar. Med Rules koppling till Google analytics kan du enkelt se och följa hur din kommunikation presterar.
Rule är det självklara valet
Sammanfattningsvis blir samlandet av förstaparts data en hörnsten för att navigera i den nya spårningsmiljön som iOS 17 har introducerat. Vi förbehåller oss dock för eventuella ändringar som kan uppstå när Apple väl går skarpt med sin nya länkspårning, men av att döma av det vi vet idag, så är det dags för er att se över ert sätt att samla in data, se till att äga er data och framför allt se över vilken kommunikations plattform ni använder er utav.
Resan börjar med Rule, boka en demo idag!