Nu har det blivit dags att kavla upp ärmarna för nästa (stora) lilla högtid – och det är inte vilken högtid som helst, utan den mest kärleksfulla av dem alla. Under alla hjärtans dag spenderar svensken i genomsnitt 500 kronor på presenter, därför är det verkligen en högtid som marknadsförare inte får gå miste om. Vi delar med oss av värdefulla marknadsföringstips inför alla hjärtans dag, som ditt företag kan ta inspiration ifrån för att överösa kunder med kärlek – samtidigt som ni maximerar er försäljning. Vad passar inte bättre än att rivstarta året med en kärleksbomb!
Uppmana till köp med alla hjärtans dag erbjudanden
Först och främst måste vi påminna våra kunder i tid, om att denna kärleksfulla högtid väntar runt hörnet. Förutom att bara önska dem glad alla hjärtans dag i ett utskick, kan du även passa på att visa lite extra uppskattning. Inkludera ett valentines day erbjudande för att visa dem både tacksamhet och kärlek. Förklara för dina kunder vad dem betyder för dig och att detta tidsbegränsade erbjudande är en alla hjärtans dags present till dem, från er.
Sätt fart på försäljningen med Valentines day rea
Vid alla hjärtans dag är det populärt att handla presenter inom alla olika kategorier, därför är det inte dumt att passa på att ha en valentines day rea. Folk är redan på shoppinghumör eller på presentjakt och specialerbjudanden lockar kunder att handla ännu mer. Ni som företag kan antingen passa på att rea ut lite saker som tillhör fjolårets sortiment, eller ha erbjudande på de saker som säljer allra bäst hos er, under just alla hjärtans dag.
Kärlek när den är som bäst, är väl ändå när man delar den tillsammans med någon. Uppmana dina kunder att rekommendera en produkt/tjänst till nära och kära, i utbyte mot en rabattcheck till er båda. Det är en klockren win-win situation, för både er som företag och dem som kunder. Dessa referral erbjudanden kan se olika ut, men oavsett upplägg så brukar det vara mycket uppskattat från båda håll. Du konverterar fler kunder och ökar försäljning, samtidigt som kunderna får ett personligt erbjudande att handla för.
Hjälp dina kunder på traven – skapa upp en gift guide
Precis som vid alla andra högtider så är det lätt att man kör fast, när det kommer till just presenter. Ibland behöver det inte bero på att man inte vet vad personen i fråga vill ha, utan att den kanske istället har allt eller inte önskat sig något. Du som marknadsförare har ett guldläge här, där du kan rekommendera kunder dina bästa presenttips. Dela gärna in tipsen i kategorier utefter person, exempelvis till pojkvännen, till mamma eller till hunden.
Skänk kärlek till välgörenhet och skapa förtroende
Det finns säkert någon välgörenhetsorganisation som ligger ditt företag lite extra varmt om hjärtat. Vad passar då inte bättre än att skänka kärlek till denna organisation, i form av en alla hjärtans dag-donation? Förutom att det känns bra i hjärtat hos er och med all säkerhet kommer uppskattas enormt av mottagaren – så bygger ni samtidigt ett starkt förtroende för företaget.
Vissa presenter går alltid hem. Under just valentines day är rosor och choklad exempel på sådana. Sen har vi också presentkort, som nog är en utav de mest uppskattade presenterna av dem alla, oavsett högtid. När du ger någon ett digitalt presentkort, ger du också mottagaren en möjlighet till att handla något som hen vill ha. Dessutom behöver personen i fråga inte ens besöka en fysisk butik för att nyttja det. Om du inte kommit igång med digitala presentkort i Rule än, kontakta oss då så hjälper vi dig gärna med det.
Ge kärlek till dina kunder direkt i deras mobiler
Precis som alltid är SMS kanalen den mest konverterande kanalen, så är man ute efter att maximera sin alla hjärtans dag kampanj, kan vi inget annat än att rekommendera er att skicka SMS till era kunder. Använd SMS för att skicka personliga erbjudanden och påminnelser om era speciella alla hjärtans dag-kampanjer. Här kan du med fördel använda kärleksfulla och varma fraser som speglar denna speciella dag. Med en kärleksfull fras, exklusiva rabattkoder och tidsbegränsade erbjudanden direkt i kundernas mobiltelefoner, ökar du chansen för snabba köpbeslut.
Redan några dagar innan kan du använda SMS för att tipsa om presentidéer till alla hjärtans dag, vilket ger extra service till de som letar efter den perfekta presenten till sina nära och kära. När dagen väl är, kan du vara räddaren i nöden för den som sprungit till blomsterbutiken men kommit fram 2 minuter efter stängningstid… Vad passar då bättre än ett sista minuten SMS med påminnelser om dina erbjudanden? Ingenting, alla blir glada.
Psst. Kom ihåg att hålla meddelandena korta, engagerande och i linje med din varumärkesröst för att stärka kundrelationerna.
Skapa upp en mäktig self-love kampanj
Vi får inte glömma bort att påminna våra kunder om att ge kärlek till den som behöver det som mest – en själv. Oavsett om man är singel eller inte, så förtjänar man att överösas av self-love. Varför inte göra ett self-love utskick med ett härligt erbjudande eller en kampanj, där man påminner sina kunder om att uppskatta sig själva också? Tiderna då alla hjärtans dag är “förhållandenas dag” är nu över, vi gör plats för individen istället och uppmanar alla till att skämma bort sig själva lite extra just denna dag.
Interagera med dina kunder och skapa räckvidd via dina kanaler
Det finns många sätt att marknadsföra sin alla hjärtans dag kampanj på och det borde du som marknadsförare verkligen anamma. Se till att interagera med dina kunder på alla dina aktiva plattformar. Sprid din alla hjärtans dag kampanj på dina sociala kanaler och skapa ett engagemang kring den. Det kommer öka din räckvidd avsevärt. Här kommer några tips på saker du kan göra via dina digitala kanaler, som kommer skapa extra mycket engagemang hos dina följare:
-Skapa upp en poll-funktion
Ett bra sätt att få dina kunder att engagera sig, är genom att be dem medverka i något som de kan relatera till och som helt enkelt går snabbt att delta i. Skapa upp en pollfunktion i ditt nästa utskick och be dina kunder rösta på exempelvis “vad de skulle uppskatta mest att få i alla hjärtans dag present” följt av 5 olika röst-alternativ.
-Skattjakt med erbjudanden på din hemsida
Något som både är otroligt kul men också väldigt konverterings-höjande, är att göra en skattjakt på din hemsida. I ditt alla hjärtans dag utskick kan du berätta om skattjakten för dina kunder, att de ska leta efter erbjudanden som placerats ut på hemsidan under alla hjärtans dag. Sprid ut exempelvis 20 st bonuscheckar i form av hjärtan, runt om på din hemsida som dina kunder ska leta efter och därefter kan handla för under dagen.
-Gör en tävling med ett alla hjärtans dag-pris
Tävlingar har i allmänhet ett högt engagemang kring sig och det finns många sätt att göra dem på, antingen i ett e-postutskick eller i sociala medier. En variant är att skapa upp en tävling några dagar innan, med ett pris som exempelvis är ett alla hjärtans dag paket med hotell för två. En annan variant är att göra en tävling på självaste alla hjärtans dag, där man tävlar ut en specifik produkt eller ett presentkort för att ge lite extra kärlek till dom som är “ensamma” den dagen.
Marknadsföringens möjligheter är oändliga
Det går att hitta på alla möjliga sätt att öka sin försäljning på under denna kärleksfulla högtid. Det enda som sätter stopp för marknadsförings-möjligheterna är din fantasi! Det viktigaste är att du i god tid har lagt upp en strategi för alla hjärtansdag och även har ett tydligt mål med vad du vill få ut av din marknadsföring under denna högtid. Är det att skapa förtroende och öka varumärkeskännedomen? Eller är det att maxa försäljningen och öka kundbasen markant?
Oavsett mål, så är det viktigt att du ser till att du jobbar med rätt verktyg och funktioner för att optimera din alla hjärtans dag strategi på bästa sätt. Vi hoppas att du fått värdefulla tips inför denna kärleksfulla högtid vi har framför oss. I vår Rule plattform hittar du alla funktioner och verktyg du behöver, för att skapa en hållbar strategi och en sömlös upplevelse för dina kunder.
Behöver du hjälp att komma igång med din alla hjärtans dag strategi? Kontakta oss så hjälper vi dig! Är du inte redan kund idag? Bli det här!