Dygnet runt konkurrerar tusentals budskap om vår uppmärksamhet i ett konstant digitalt brus som gör det allt svårare att tränga igenom. Inte konstigt att företag letar efter nya sätt att nå fram och bli mer relevanta i sin kundkommunikation. I mer än 20 år har e-post och SMS varit standard för direktkommunikation, fram tills nu. En ny utmanare har intagit scenen: RCS (Rich Communication Services) – även kallat SMS 2.0.
"En one-stop-shop"
Med RCS-medddelanden kan företag ta kunddialogen till nästa nivå. Tänk bilder, videor, ljudklipp, länkar, bokningsknappar, interaktiva svarsalternativ, produktkaruseller, QR- och streckkoder, kartintegrationer och smarta chatbotar, samlat i ett och samma meddelande, utan att användaren behöver lämna meddelandeappen.
Det öppnar upp för en massa spännande möjligheter och hela den berömda kundresan – från marknadsföring, till köp och kundservice – kan hanteras i en och samma meddelandeapp. RCS-meddelanden blir en komplett servicekanal, en one-stop-shop som förenklar för alla.
Som till exempel att man kan boka ett hotell, betala, checka in och få en digital karta till hotellet rakt in i meddelandeappen. I samma veva kan man också chatta med hotellet, se bilder på restaurangmenyn och beställa en sen middag till hotellrummet.
Vinotekets succé: 7 av 10 kunder engagerade sig i kampanjen
Ett av de företag som tidigt testade RCS-kanalen i Sverige är Vinoteket, en av landets ledande vinbutiker online. Genom att analysera kundernas tidigare beteenden skapade de personlig kommunikation som byggde på träffsäkerhet och relevans.
I den senaste RCS-kampanjen som Vinoteket skickade via Rule fick Vinotekets kunder, som tidigare handlat en viss vinsort, ett RCS-meddelande om att en ny årgång nu fanns tillgänglig. I utskicket hade man också interaktiva element som en snygg bild på flaskan, tydliga cta knappar till köp och även receptförslag på vilken mat som matchar vinet. Utskicket fick en öppningsgrad på hela 69%. Det innebär att 7 av 10 kunder öppnade och interagerade med innehållet – en siffra som är svår att matcha i andra digitala kanaler.
”Det är tydligt att kunderna uppskattar en mer dynamisk, visuellt tilltalande och anpassad kommunikation. Med RCS kan vi inte bara nå ut med vårt budskap, men även skapa en mer engagerande upplevelse direkt i mobilen.”
– Andrea Hyttnäs, CMO på Vinoteket
RCS - En ny standard på ingång?
Tekniken är fortfarande i en expansionsfas, och vi väntar på det efterlängtade stödet från iOS 18 i iPhone. Men de företag som redan har börjat använda RCS ser tydliga resultat.
För många är det inte längre en fråga om de ska börja använda RCS, utan när. Potentialen är enorm, och mycket pekar på att RCS kan bli den nya standarden för företagskommunikation i mobilen.
En siffra som sticker ut är att 9 av 10 RCS-meddelanden öppnas inom 15 minuter, och man interagerar med innehållet upp till 45 sekunder.
Kombinationen av hög öppningsgrad, visuellt tilltalande innehåll och smidiga interaktioner är svårslagen och RCS-tekniken kommer att förändra hur företag möter sina kunder där de redan befinner sig – i mobilen.