Efter att ha presenterat lucka 1, lucka 2 och lucka 3 i Rules Release Calendar, har det nu blivit dags att öppna den fjärde och sista luckan och bakom den gömmer sig vår nya visuella identitet. Att skapa en ny grafisk design för en produkt är inget man gör i en handvändning. Det är en komplex process fylld med mycket åsikter och känslor. För att få processen att flyta på och få slutresultat att bli så bra som möjligt, krävs det att man lägger upp en utförlig plan med tydliga delmål. Man bör också noga bena ut all feedback som man samlat in för att sedan konkretisera den och bryta ner det i tydliga actions.
Den enklaste biten i vår process mot en ny grafisk design, var att identifiera att den nuvarande designen behövde moderniseras med användaren i fokus. Den slutsatsen kunde vi dra baserat på användarupplevelser från kunder och genom att själva analysera hur Rule-plattformen används idag. I nästa steg samlade vi in konkret feedback från våra kunder, support, utvecklare och partners och baserat på den, har vi jobbat med ett handplockat team av UX / UI -designers för att ta fram det bästa möjliga konceptet för våra nya design.
En komplex plattform där bara fantasin sätter gränser
Rule är en komplex plattform där bara fantasin sätter gränser för hur man vill utforma sin digitala kommunikation. Med det i åtanke så har vi gått igenom alla funktioner noggrant och stämt av internt och med kunder för att kunna tydliggöra designspråket med funktionen i fokus. Allt för att våra kunder inte ska tappa helhetsgreppet om Rule och lättare kunna åstadkomma det de önskar i plattformen.
Vi har tre stycken huvudmål med den nya designen och under början på 2022 kommer vi successivt att släppa dessa, allt eftersom delmålen blir klara.
Nytt designspråk med enklare navigering
Det största och viktigaste lyftet som vi eftersträvat är att utforma ett nytt designspråk där användaren lätt kan navigera sig genom plattformen steg för steg och följa ett och samma flöde. För att på kunna utveckla den nya designen på smidigaste sätt har vi skapat upp ett designsystem där vi samlat alla nya komponenter som ska implementeras. Med hjälp av detta system kan vi effektivt jobba oss igenom alla specifika komponenter och moment, och en efter en uppdatera dem.
Vägen mot en enhetlig plattform
Målet är att hela Rule-plattformen ska ha en tydlig röd tråd och att designen ska sammanstråla med den nya visuella identiteten. I dagsläget har exempelvis vår senaste komponent Journey Builder, ett eget formspråk. Successivt under våren kommer vi att utveckla Journey Builder ytterligare och du kommer att hitta funktioner så som import, segmentation, automationer och våra klassiska kampanjer, även där. Samtliga delar kommer då också justeras för att kunna ta del av det nya UX språket.
En guidad upplevelse
Det mest omfattande jobbet ligger i att skapa en mer inkluderande användarupplevelse. Vi jobbar med koncept där man ska kunna guida användaren in i nya funktioner, samtidigt som man inte ska känna sig begränsad i vad man vill åstadkomma i plattformen. Därför jobbar vi nu med att implementera flera verktyg för att hjälpa våra kunder att ta informerade beslut i hur de utformar sina utskick och sin kommunikation i Rule. För oss är det viktigt att våra kunder på egen hand kan förbättra sin digitala kommunikation med hjälp av de verktyg som finns tillgängliga i plattformen.
Vad är nästa steg?
Resan mot en ny visuell identitet och en plattform med en ny moderniserad grafisk design är i full gång. Inne i plattformen har vi har uppdaterat olika grundsidor och du kan redan nu kolla på “logga in sidan” som uppdaterats, för att få en inblick i hur den nya designen vi jobbar med kommer att se ut. Allt eftersom alla komponenter och delar blir klara, kommer vi att släppa dem och då också informera om det i våra kanaler.
Följ med oss på resan mot en ännu skarpare plattform för digital kommunikation!
Vill du komma igång med digital kommunikation? Utforska Rule gratis i 30 dagar eller kontakta oss så berättar vi mer!