Att vi befinner oss i en rådande lågkonjunktur är ingen nyhet för någon av oss. Räntorna och kostnaderna fortsätter stiga och det är en tuff tid för de flesta, inte minst för alla företag som kanske har fått ta en av de tyngsta smällarna. För vad händer när konsumenterna inte längre har pengar till att betala hyran? De slutar konsumera. Det har bidragit till att många av företagen har fått det extra kämpigt med att hålla lönsamheten och marginalerna uppe. I den här bloggposten kommer vi att ge konkreta exempel på hur Rule som verktyg kan hjälpa dig att öka lönsamheten även i tider som dessa.
Att fokusera på kundlojalitet har aldrig varit viktigare
I Breakits e-handelsrapport för 2023 kan man se att e-handlarnas omsättning i år är på en rekordlåg nivå om man jämför med tidigare år, och det är såklart inte konstigt med tanke på de tunga omständigheterna på marknaden i dagsläget. När konkurrensen blivit hårdare och man numera får fäktas om marknadsandelar, blir det svårt att hålla marginalerna uppe.
Vidare så kan man ta del av vilka framgångsfaktorerna har varit för de bolag som trots det tuffa läget lyckats öka sin omsättning, och vad experterna föreslår för möjligheter för att lyckas i år. I rapporten citeras det “ Ett ökat kundfokus är rätt väg framåt” och det resoneras mycket kring hur avgörande det är med en stark kundlojalitet och att äga sin kundresa. Vilket vi inte annat än kan hålla med om.
Börja med segmentering
I tider som dessa när man vill dra ner på kostnaderna, är det A och O att ta hand om och vårda de kunderna man har. Faktum är att det kostar cirka 6 gånger så mycket att skaffa en ny kund, jämfört med att behålla en befintlig. Att fokusera på kundlojalitet har därför aldrig varit viktigare än nu.
Det kan vara lättare sagt än gjort, men en bra början kan vara att sätta igång med att segmentera sina kunder för att säkerställa att varje kund får rätt budskap när du kommunicerar med dem. Enligt undersökningar har det visat sig att 44% av kunderna som mottar personligt anpassad kommunikation, är mer benägna att bli återkommande kunder. De har dessutom ett livstidsvärde som är 3 gånger högre än genomsnittet. Det är här Rules plattform finns till för dig, med Rules verktyg för avancerad segmentering och hyper-personalisering är möjligheterna för att skapa en stark kundlojalitet oändliga!
Öka din lönsamhet med Rule
Med Rule så kan du skapa, skicka, segmentera och automatisera dina sms och e-postutskick, på ett smidigt och enkelt sätt. Plattformen är marknadens enklaste verktyg och vi har massor av integrationer för dig som vill koppla på andra system för att skapa en sömlös composable marknadsföring…& psst. Vi är inte bara det enklaste verktyget, vi är också det billigaste!..
Vill du öka din lönsamhet så ta del av tipsen nedan:
Med Rule kan du:
1. Skapa stark kundlojalitet genom att segmentera din kundbas. Segmentering och personalisering är avgörande verktyg för att kunna leverera relevant och engagerande budskap. Genom att dela in dina kunder i olika segment baserat på faktorer som demografi, köpbeteenden eller intressen, kan du skapa skräddarsydda kampanjer och personliga erbjudanden. Levererar du rätt meddelande till rätt målgrupp, förbättras kundupplevelsen och sannolikheten för konvertering ökar, vilket i sin tur påverkar företagets lönsamhet positivt.
2. Med Rules verktyg för nyhetsbrev och SMS, kan du nå dina kunder på ett direkt och snabbt sätt. Enligt en undersökning genomförd av Campaign Monitor, har SMS en öppningsgrad på upp till 98% jämfört med e-post som ligger på ungefär 20%. Dock bör man inte använda SMS för att skicka längre budskap, utan SMS-kanalen används bäst för att locka kunden till att agera snabbt, medan e-post är mer lämpligt för längre budskap. Du kan med fördel kombinera dessa kanaler för att effektivt nå ut till dina kunder där de befinner sig och leverera viktig information, erbjudanden och uppdateringar. Det kommer att leda till ökat engagemang och öppnar upp möjligheter för ökad försäljning och intäkter.
3. En annan fördelaktig aspekt av att använda Rule, är möjligheten att kunna mäta och analysera resultat av varje kampanj inne i Rule eller via vår koppling till Google Analytics. Där kan du spåra nyckeltal som öppningsgrad, klickfrekvens och konverteringsgrad samt få insikt i kampanjens effektivitet och göra justeringar vid behov. Med hjälp av dessa funktioner kan företag följa kampanjens prestation över tid och göra datadrivna beslut för att optimera sin marknadsföringsstrategi och förbättra resultatet.
4. Med Rules Marketing Automations system kan du ställa in fördefinierade händelser eller beteenden som utlöser relevanta meddelanden till kunderna. Du kan till exempel sätta upp en välkomstkampanj som automatiskt skickas ut till nya prenumeranter, eller ett födelsedagserbjudande när en kund fyller år. I Rule kan du automatisera dina manuella processer och därmed frigöra tid och resurser i företaget. Då kan ni istället fokusera på andra viktiga områden, samtidigt som ni fortfarande upprätthåller en personlig och relevant kommunikation med kunderna.
Rule vs. andra plattformar
Att välja rätt plattform för e-postmarknadsföring och automatisering kan vara en utmaning för många och det kan vara svårt att veta vilka faktorer man bör ta hänsyn till. För dig som är osäker på vilken du ska välja eller om du idag använder den plattform som passar dina behov bäst, så har vi sammanställt en lista på funktioner och lösningar som vi erbjuder som du inte hittar samlade i någon annan plattform.
Som kund i Rule får du:
- En helt GDPR-säker plattform där du kan känna dig trygg i att all din kunddata hanteras på ett säkert sätt och helt i enlighet med GDPR.
- Tillgång till Svensk support – alla som har ett abonnemang i Rule får full tillgång till en svensk support som vägleder dig i plattformen när du stöter på patrull.
- Obegränsade utskick – vi vill att man som kund i Rule ska kunna känna friheten i att kommunicera hur mycket man vill med sina medlemmar utan extra kostnad. Ping! På tal om att vara lönsam..
- Skicka SMS till hela världen – med Rule har du friheten att kunna nå dina kunder direkt i mobilen, oavsett var i världen de befinner sig. Grymt va?
- Över 100+ integrationer så att du kan koppla ihop dina befintliga system med Rule. Det hjälper dig att leverera en sömlös marknadsföring och kundupplevelse, samtidigt som du eliminerar manuellt krångel.
- Med Rules funktion för drag and drop kan du enkelt dra och släppa in produkter, hela produktflöden och artiklar, direkt in till din mall. Det hjälper dig inte bara att spara tid i ditt kampanjarbete, det hjälper dig också att leverera snygga mail som är i enlighet med ditt varumärke.
Sist men inte minst så är vi helt branschoberoende vilket betyder att oavsett vilken bransch ni tillhör (eller storlek på företag), så kan ni växa med Rule!
Vad väntar du på?...
I en ekonomiskt utmanande tid som denna, är det avgörande att fokusera på att behålla och vårda befintliga kunder. Där är segmentering och personalisering nyckeln till att skapa stark kundlojalitet och öka lönsamheten.
Utforska Rule helt gratis!
Med Rule kan du öka ditt företags lönsamhet genom effektiv och målinriktad kommunikation. Tveka inte – ta steget och upptäck hur du kan växa med Rule HELT gratis. Med Rule Free får du full tillgång till hela plattformen, helt kostnadsfritt, på obegränsad tid! Vi behöver inte säga mer än så, prova själv och upptäck alla fördelar som Rule kommer med. Du kommer snabbt att se hur det påverkar din lönsamhet positivt och bidrar till framgång på lång sikt. Kom igång med Rule free helt gratis redan idag!