Konverteringsgrad, vad innebär det egentligen? Och hur kan man räkna ut konverteringsgrad på exempelvis sin hemsida? Vitsen med att räkna ut vad för konverteringsgrad man har på sin webbplats är att få en förståelse för varför ens besökare och kunder konverterar, på vilket typ av innehåll. I detta inlägg kommer vi grundligt gå igenom hur du enkelt kan lägga upp en strategi för att öka konverteringsgraden på din hemsida och dela med oss av tips på hur du snabbt omvandlar dina besökare till köpande kunder.
Konverteringsgrad för e-handel
Konverteringsgrad är den procentuella andelen av hur många av dina besökare som konverterar. Om du exempelvis har 100 besökare på din webbutik och 3 personer handlar har du alltså en konverteringsgrad på 3%.
Konverteringsgrad är ett viktigt mått för att kunna mäta effektiviteten på din webbplats. Den talar om för dig hur stor andel av besökarna som omvandlas till betalande kunder. Med andra ord ger det dig insikt i hur väl en besökare reagerar på dina marknadsföringsinsatser. Det hjälper dig även att identifiera om det finns förbättringar som behöver göras för att öka och förbättra konverteringsgraden.
Hur mäter man konverteringsgrad?
Konverteringsgraden för en hemsida påverkas av mängder av olika faktorer. Några exempel är:
- Vilken typ av besökare som kommer till hemsidan
- Hur dina besökare kom till hemsidan
- Priset på dina produkter
- Hur mycket konkurrens du har
- Din copy på hemsidan
- Hemsidans användarvänlighet
- Hur bra kundtjänst du erbjuder
Den största utmaningen med att lyckas med konverteringsoptimering är att kunna separera sina personliga åsikter om hur man tror att sina kunder upplever din hemsida ifrån faktiskt data.
Vad är en bra konverteringsgrad?
Om du läser det här är du troligen nyfiken på hur man får en högre konverteringsgrad. Men vad är då en bra konverteringsgrad? Vad som definierar en bra konverteringsgrad varierar beroende på vad för typ av verksamhet du driver och vilka mål du har. En e-handelsbutik kan exempelvis ha en generell konverteringsgrad på mellan 2-4% vilket är bra, medan en webbplats som säljer tjänster där försäljningsprocessen är mer komplex kanske bara förväntar sig 1-2 %.
Ju större betalningssumma eller försäljningsvolym en genomsnittlig transaktion har på din hemsida, desto lägre är din generella konverteringsgrad. Ett tjänsteföretag har också generellt en lägre kundbas jämfört med e-handelsbutiker eller webbplatser för leadsgenerering. Det beror på att kunderna köper direkt från det specifika företaget hellre än från en tredjepartsleverantör. Därför strävar de flesta tjänsteföretag efter en konverteringsgrad på mellan 5-10 % för att förbli lönsamma.
Hur ökar du din konverteringsgrad?
För att öka din konverteringsgrad måste du lägga stort fokus på att hela tiden jobba med att förbättra användarupplevelsen på din hemsida. Dessutom bör du optimera dina landningssidor så att det är enkelt för dina besökare att navigera sig på din sida, innan de börjar jämföra dig med konkurrenter som konverterar bra.
Vill du öka din konverteringsgrad ytterligare bör du detaljerat analysera varje steg i försäljningstratten och kontrollera om det finns några flaskhalsar eller problem att lösa. På så sätt blir det lättare att identifiera vilka hinder som finns och var förbättringar kan göras.
Vad orsakar låga konverteringssiffror på din e-handel?
Nu när du har en bättre förståelse för vad konverteringsgrad är så är det dags att gå igenom vad som istället kan vara orsaken till en låg konverteringsgrad.
- Börja med att analysera din hemsida utifrån ett nykundsperspektiv, är det enkelt att navigera sig? Den första delen att anaylysera är vanligtvis den viktigaste delen eftersom det är här användarna snabbt bestämmer sig för om de är intresserade av det du säljer eller inte.
- Efter det kan du börja se över hur användarupplevelsen på din webbplats uppfattas och kontrollera om det är lätt att utföra en action. Se till att alla CTA knappar fungerar korrekt så att besökare inte blir förvirrade och råkar trycka på fel knapp som leder dem tillbaka dit de kom ifrån utan att köpa något.
- Sist men inte minst, ta reda på hur konkurrenter som konverterar bra gör. Vad gör de annorlunda? Skiljer sig deras copywriting-stil, UX/UI, placering av knappar? Sammanställ dina nya idéer på ni kan utveckla och förenkla er navigering och kasta bort de dåliga.
Analysera din e-handels användarupplevelse
Användarupplevelse (UX) är hur en person känner sig och hur den upplever din hemsida eller ditt program. Om en användare har en positiv upplevelse med din hemsida är det mer sannolikt att den återvänder till webbplatsen och slutför sina uppgifter, exempelvis att den köper något.
Det vanligaste sättet att mäta UX på är genom Google Analytics. Där får du en övergripande blick över användarupplevelsen på din hemsida och även en viss poäng av 100 möjliga, baserat på sex olika nyckelmått som hjälper dig att förstå dina potentiella kunder:
- Avvisningsfrekvens – hur många personer lämnar webbplatsen så fort de landar på den?
- Tid som spenderas på webbplatsen per besök – hur länge stannar användarna på din webbplats?
- Sessionstid – hur länge stannar varje användare i sitt webbläsarfönster innan den stänger ner det?
- Sidor per session – hur många sidor ser en besökare innan den stänger ner?
- Antal % nya sessioner från sökmotorer eller plattformar för sociala medier som Facebook och Twitter
Jämför dig själv med konkurrenter som:
- Konverterar bra.
- Konverterar dåligt.
- Konverterar i samma takt som du.
- Konverterar bra på ett område men inte på ett annat.
Optimera dina landningssidor
Landningssidor är de sidor på din hemsida som besökarna landar på. De ska vara utformade för att snabbt kunna konvertera och omvandla besökare till betalande kunder. För att kunna göra det behövs det att sidorna är utformade för att kunden ska göra en specifik handling, exempelvis signa upp sig för ett nyhetsbrev eller ett konto.
Om du vill att besökare ska köpa något ska du se till att det finns en tydlig CTA knapp för köp och en länk till dina produkter. Vill att användaren ska prenumerera på ett nyhetsbrev eller registrera sig för ett medlemskap bör du fråga kunden direkt när att kunden hamnar på startsidan. Låt inte kunden slösa tid på att leta runt efter vad de ska göra härnäst.