Många marknadsförare tenderar att blanda Millennials och Generation Z i samma marknadsföringskompott. Detta är en stor miss. Det är viktigt att företag har olika strategier och taktiker när det kommer till att marknadsföra mot de olika generationsgrupperna.
Gen Z’s köpbeteende skiljer sig markant från Millennials. Båda generationerna har omfamnat teknik och är insatta i det digitala, men deras generella vanor är unika för deras generation. Innan du lägger upp en Marketing Automation strategi eller e-postkampanj för att nå din Gen Z publik, är det viktigt att du förstår generationens specifika karaktärsdrag. I detta inlägg kommer vi gå igenom hur Generation Z skiljer sig från sina snäppet äldre Millennial-kompisar och hur du fångar deras uppmärksamhet.
Generation Z vs. Millennials
Till och börja med ska vi reda ut två saker. Vad kommer efter generation Y? Jo, generation Z – så långt är vi med. Men vad är en Millennial och vilka tillhör generation Z? Jo, en Millennial är född mellan år 1981 – 1996 medans generation Z är generationen efter dom, också så kallade ”post-millennials”. I gen Z ingår personer födda från mitten av 1990-talet till mitten av 00-talet. De två generationerna har en del likheter. Båda generationerna värdesätter produkter och tjänster som förenklar deras liv. Båda uppskattar även företag som delar med sig av sina värderingar. Dock så skiljer sig Generation Z från Millennials, när det kommer till flera viktiga punkter. Generationsexperten Ryan Jenkinks belyser när han skriver för Inc, några av de viktigaste karaktärsdragen som skiljer de två olika demograferna.
- Generation Z är mer realistiska än optimistiska
- Millennials föredrar samarbeten medan Generation Z föredrar självständighet.
- Generation Z har inte upplevt ett liv utan smartphones och 40% värderar en fungerande wifi-koppling över ett fungerande badrum.
- Millennials delar fritt med sig av personlig information online, medan Generation Z är mer försiktig. Millennials tenderar att byta jobb när jobbet känns alltför monotont, medan Generation Z tenderar att byta jobb för att få erfarenhet och upplevelser.
När Generation Z’s direkta spendering är $143 miljarder vore det absurt för företag att ignorera denna viktiga demografi. Nedan har vi samlat tips du kan ta del av, innan du börjar designa din första e-postkampanj.
Hur når man Generation Z och vad gillar dem?
Behandla Generation Z som de är likvärdiga.
Användningen av verktyg som blockerar annonser kännetecknar Generation Z. De vill helt enkelt inte att du säljer till dem – de vill vara en aktiv del av köpprocessen. Marknadsförare bör lägga upp sin e-postmarknadsföring på ett sätt som reflekterar denna relation. Var genuin och prata om företaget eller produkterna på ett sakligt sätt.
Fokusera på värdet av din produkt eller tjänst.
Trots att Gen Z besitter stor köpkraft är deras ekonomi väldigt begränsad. Jämfört med tidigare generationer är Gen Z mer sparsamma och försiktiga med sina pengar. Det är viktigt att företag fokuserar på att förmedla värdet av produkterna eller tjänsterna i varje e-postkampanj. Om låga priser inte är er försäljningspunkt, hitta andra värden att förmedla som kan vara av intresse för dem.
Berätta om hur du hjälper kunder - och helst världen.
I denna fråga tänker Gen Z mycket som Millennials. 50% av konsumenter globalt, betraktar sig själva som tro-drivna köpare och siffran misstänks vara större bland Gen Z. Generation Z vill veta att varumärken tar hand om sina anställda. De vill inte att hårt intjänade pengar ska hamna i fickan hos högavlönade chefer – de vill att pengarna ska förbättra andras liv.
Använd din e-postkampanj till att berätta om hur du som företag hjälper och stödjer människor runt om i världen. Hur gör du skillnad? Var dock ärlig kring rollen du spelar i dessa frågor, men låt dina prenumeranter veta att företaget försöker göra en skillnad.
Trots att Gen Z besitter stor köpkraft är deras ekonomi väldigt begränsad. Jämfört med tidigare generationer är Gen Z mer sparsamma och försiktiga med sina pengar. Det är viktigt att företag fokuserar på att förmedla värdet av produkterna eller tjänsterna i varje e-postkampanj. Om låga priser inte är er försäljningspunkt, hitta andra värden att förmedla som kan vara av intresse för dem.
Allt måste vara mobilanpassat och bekvämt.
98% av Gen Z globalt äger en smartmobil. I Nordamerika föredrar hälften av generationen att använda sin smartmobil för att surfa på internet (andra hälften föredrar laptop). I Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen är siffran högre, där 80% föredrar att använda smartmobilen när de surfar.
Det är avgörande för varumärken att se till att varje e-postkampanj ser bra ut i varje mobila enhet. Hälften av all e-post öppnas redan i en mobilenhet och siffran är troligen större hos Generation Z.
Personalisera upplevelsen men respektera privatlivet.
Generellt sätt har konsumenter vuxit till att förvänta sig personligt anpassat innehåll. Det är ingen hemlighet att företag samlar in data från webbläsare och webb-beteende. Det är just därför konsumenter i olika åldersgrupper tar för givet att företag har möjligheten att leverera relevant innehåll. 42% blir till och med irriterade på företag som inte levererar detta.
Om du inte levererar innehåll i din e-postmarknadsföring som relaterar till just den mottagaren, varför skulle de då bry sig om innehållet?
Gen Z är mycket mer restriktiva jämfört med Millennials, när det kommer till att dela med sig av information online. Detta måste marknadsförare respektera om de vill bygga en relation med denna generation. Var ärlig och transparent om vilken typ av data du samlar in och hur du samlar in den.
Gå direkt till poängen.
Gen Z har fullt upp. Om du vill sticka ut och fånga deras uppmärksamhet måste du formulera dig koncist och gå direkt till poängen. Prata inte runt poängen genom att addera onödig copy eller använda svårtolkade ämnesrader. Om din ämnesrad och preheader-text är förfinad, är chansen större att de öppnar ditt mail.
För att summera
Generation Z är unik. För att lyckas med din digitala kommunikation med denna generation, måste du uppskatta och anpassa dig efter generationens värderingar och beteende. Denna generation, mer än någon annan, vill inte känna sig som en försäljningssiffra. Med en realistisk snarare än optimistisk strategi baserad på ömsesidig respekt, kommer du långt med denna generation.