fbpx

Stick ut i dina prenumeranters inkorg med hjälp av en smart ämnesrad

Visste du att ämnesraden är startpunkten för ditt mail och att den kan vara helt avgörande för hur många som väljer att öppna ditt mail? Jo det är sant! I ämnesraden har du chans att väcka dina prenumeranters uppmärksamhet och locka dem till att öppna just ditt mail – så att du kan nå fram med ditt budskap! Bra va?

Så vad ska man skriva i ämnesraden?

Förutom användarnamnet, är det ämnesraden som kommer att synas i dina prenumeranters inkorg och just därför förtjänar ämnesraden både tid och eftertanke. Ämnesraden är till för att få dina prenumeranter att öppna ditt mail, för att sedan ta del av budskapet kopplat till ämnesraden. Med det sagt, är det viktigt att se till att ämnesraden är så transparent som möjligt och att den speglar innehållet i mailet.

Om rubriken är en så kallad ”clickbait”, alltså bara är något för att få mottagaren att öppna mailet och innehållet reflekterar något annat, kan du nästan räkna med att mottagare framöver kommer att sluta öppna dina mail. Och om ämnesraden är alldeles för lång, eller avslöjar för mycket, är sannolikheten stor att prenumeranten slänger mailet i papperskorgen.
Kom ihåg! Less is more. Var koncis, genomtänkt och ärlig när du formulerar din ämnesrad.

Ämnesraden i e-post

Konkreta ämnesrad exempel till Black Friday

Här nedan kommer vi att dela med oss av tips och tricks på hur du kan tänka när du formulerar den perfekta ämnesraden:

  • Bättre än såhär blir det inte! 
  • Häng med – Ditt Black Friday-erbjudande är redo!
  • Tick tack! Black Friday-erbjudandet är snart slut.
  • Sista chansen nu: Din Black Friday-rabatt väntar på dig

Med korta fraser väcker du intresse, samtidigt som du uppmanar dina prenumeranter till att göra en handling, det vill säga att öppna ditt mail och ta del av ditt erbjudande. Tänk dig själv, vad skulle väcka ditt intresse bäst; “UPP till 30% rabatt på alla våra vitaminer!!” eller “Så här håller du förkylningen borta hela vintern”? Det sistnämnda kommer troligtvis att väcka mer nyfikenhet hos dig och kommer med större sannolikhet bidra till att du öppnar mailet.

Saker att ha i åtanke när det kommer till ämnesraden

  • Enligt en studie gjord av Retention science, är den optimala längden på en ämnesrad 6-10 ord. Längre eller kortare än det gav en sämre öppningsgrad. 
  • Om humor är en del av er varumärkets anda, varför inte använda dig av det i ämnesraden? E-postmeddelanden som innehåller en släng av humor brukar ofta uppskattas. Men tänk på att hålla det inom ramarna och ta det inte för långt.
  • Ämnesrader som innehåller en fråga eller siffra tenderar att få högt engagemang hos mottagare. 
  • Att kontinuerligt A/B testa ämnesraden är ett bra sätt att mäta engagemanget på. Så lista några ämnesrad exempel och testa dig fram!
  • Tänk på att ämnesraden ska fungera minst lika bra i mobilen. 
  • Skapa aktualitet, genom att sätta ett datum eller en deadline så att ditt mail inte glöms bort.

Det finns ingen enkel lösning till framgång när det kommer till e-post marknadsföring, utan det handlar om att kontinuerligt förbättra innehållet och utseendet av sina mail, samt att vara villig att lägga den där extra lilla tiden på detaljerna som gör den riktiga skillnaden. 

Mail inkorg ämnesrad

Sätt igång med att bygga ämnesraden!

Vi hoppas att du nu har fått lite hjälp på traven gällande hur du ska tänka för att sticka ut i dina prenumeranters inkorg och att du nu är redo för årets största köpfest som drar igång den 25/11. Se även vår checklista för Black Friday och Cyber Monday för att se hur ni kan maximera er försäljning. Är du inte redan kund i Rule? Boka en demo här, så hjälper vi dig att komma igång!

Share this article

Testa Rule kostnadsfritt!

Kom igång gratis och lär dig plattformen på nolltid. Bli en riktig Ruler redan idag! Vill du istället ha en genomgång av plattformen? Boka då en kostnadsfri demo!

nyhetsbrev, newsletter
B2B - epostmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring

B2B e-postmarknadsföring handlar om att bygga långsiktiga relationer och driva på affärsresultat genom strategiskt anpassade kampanjer. För att lyckas krävs det att du når rätt ...
Read More
bekräftelse mail

Skapa och skriv bekräftelsemail för dina nyhetsbrev

Ett bekräftelsemail är en viktig del av din kommunikationsstrategi som stärker relationen till dina kunder. Här går vi igenom vad bekräftelsemail är, varför de är ...
Read More
NKI undersökning

NKI – Nöjd Kund Index

För att skapa en stark och lojal kundbas behöver företag förstå sina kunders upplevelser och behov. Här är NKI (Nöjd Kund Index) ett ovärderligt verktyg. ...
Read More

Explore Rule Free, without even having to register a debit card.

Discover how you, with the help of Rule and smart communication, can drive growth through increased engagement. 

 

  • Pre-made templates and free emails
  • Try our features in your own pace
  • No lock-in period or hidden extra fees

Get a personal demo of Rule

Discover how you can increase digital engagement and growth in a personal demo of our platform.

Kom igång och använd Rule Free helt gratis, på obegränsad tid.

Upptäck hur du med hjälp av Rule och smart kommunikation, kan driva tillväxt genom ökat engagemang. 

 

  • Färdiga mallar och gratis mailutskick
  • Utforska alla våra funktioner i lugn och ro
  • Ingen bindningstid eller dolda extraavgifter

Få en kostnadsfri demo av Rule

Upptäck hur du kan öka digitalt engagemang och tillväxt i en personlig genomgång av Rule.