Vi är glada över att introducera en ny, kraftfull funktion i vår plattform som kommer att revolutionera hur du analyserar och förstår prestationen av dina kampanjutskick. Rules nya statistikfunktion är utformad för att ge dig en ökad förståelse för hur dina kampanjer presterar, engagerar mottagarna och vilka resultat de genererar. I detta inlägg får vi lyssna till när vår produktägare Filip Gerhamn berättar om processen och skapandet av den nya funktionen. Han avslöjar även tankarna bakom designen, funktionaliteten samt hur de har tagit hänsyn till användarnas behov och önskemål.
Filip Gerhamn, Produktägare
Filip är sedan 2,5 år tillbaka, Produktägare på Rule. Han arbetar idag med utveckling av vår produkt på både lång och kort sikt, med målet att se till att så många som möjligt ska kunna dra nytta av Rule-plattformen. Filip har tidigare erfarenhet av att arbeta med kunddata inom CRM-branschen och har även byggt smarta, innovativa chatbotar på tidigare arbetsplatser. Det har bidragit till att Filip har en bred erfarenhet av att jobba datadrivet och innovativt, vilket gör honom till en riktig problemlösare.
Vi börjar med att fråga allmänt om funktionen
Kan du beskriva den nya statistikfunktionen och dess syfte?
Filip: Rules nya statistik och analyssida möjliggör att du har all din statistik på samma ställe, allt från automationer, kampanjer och Journeys. Det ger en snabbare överblick hur din digitala kommunikation presterar nu och över tid.
Varför utvecklade vi denna funktion?
Filip: Vi har länge jobbat med att förenkla och förbättra hur man kan jobba med sin egen data. Vi vill att våra kunder snabbt och enkelt ska kunna se trender, men lika effektivt kunna segmentera på vissa grupper av användare, för att nå bättre resultat.
Vidare så vill vi veta mer om hur arbetet med designen och användarupplevelsen har sett ut
Hur har ni designat gränssnittet för att göra funktionen användarvänlig och lätt att förstå?
Filip: Flödet av att se sin statistik är väldigt logisk. Du väljer tidsperiod och utskick, därefter får du all din data presenterad för dig. Om ditt konto är nytt och du saknar statistik så presenterar vi exempeldata som du kan testa dig fram med.
Hur presenteras datan och hur kan man dra nytta av insikterna från statistiken?
Filip: Vi presenterar datan i absoluta tal och i procent för att ge användaren möjlighet att välja hur ens statistik ska presenteras. Vi ger även användaren möjlighet att välja olika typer av grafer, så att man lättare kan presentera datan enligt sina egna önskemål.
Slutligen så frågar vi om datainsamling, flexibilitet och hantering
Vilken typ av data spåras och samlas in för varje kampanj?
Filip: Vi visar all relevant data om dina kampanjer, bland annat klick, öppnings och skräppostfrekvens.
Vilka interaktiva funktioner har ni inkluderat?
Filip: Varje vy av data som vi presenterar ska kunna leda till ett nytt steg i din kommunikation. Ett exempel är att om du vill få ut alla medlemmar som har klickat i ditt nyhetsbrev för att sen ge ett exklusivt erbjudande, kan du snabbt och enkelt lägga dessa medlemmar i en ny tagg och skicka ditt erbjudande endast till dem. Här kan du läsa mer om vad taggar innebär!
Kommer mindre tekniskt kunniga användare kunna dra nytta av den här funktionen?
Filip: En viktig del när vi utvecklar nya funktioner är att ge användaren feedback och ett tydligt nästa steg. Hela produktteamet har varit noga med att flödet av att se sin statistik känns naturligt och man hela tiden ser vilka alternativ man har.
Analysera mera!
Som Filip berättar, kommer denna revolutionerande statistikfunktion att öppna upp många möjligheter för såväl erfarna som nya användare i Rule. Med hjälp av djupare insikter och mer granulär analys, kommer du att kunna arbeta sömlöst i Rule och utnyttja alla våra funktioner på ett lätthanterligt och sammanfogat sätt. När du lär känna din målgrupp på djupet och förstår vad som intresserar dem, kan du således effektivisera din marknadsföringsstrategi och därmed ta din digitala marknadsföring till nya höjder. Vi strävar alltid efter att göra vår plattform så användarvänlig och effektiv som möjligt för våra kunder, och detta är ett stort steg i den riktningen.
Är du inte redan kund i Rule och kan ta del av bla denna grymma funktion? Starta då ett gratis konto redan idag och upptäck hur enkelt du kan få dina digitala affärer att växa!