Vi lämnar snart 2022 bakom oss – ett händelserikt år minst sagt. Politisk oro och en lågkonjunktur som påverkat både företag och konsumenter. Nu är 2023 runt hörnet och många samhällsekonomiska osäkerheter kvarstår. Det innebär att det kommer ställas hårdare krav på företag och man kommer behöva lägga i en ny växel för att få behålla sina kunder. Vässa din marknadsföringsstrategi, genom att ha koll på de senaste trenderna och hur de kan få din verksamhet att växa. För att hjälpa er på traven, har vi tagit fram en lista med intressanta trendspaningar inom digital marknadsföring för 2023.
1. Rörligt content i sociala medier
Korta videoklipp i sociala medier fortsätter sin framgångsresa och kommer att bli en ännu större spelare inom digital marknadsföring 2023! Rörligt content ger marknadsförare en unik möjlighet att både visualisera sitt budskap och skapa känslor, samtidigt som det fångar uppmärksamhet hos tittarna. Dessutom kan formatet video användas i olika syften, i alla branscher. Oavsett om man är ett B2B eller ett B2C företag, kan man med fördel inkludera rörligt material i sin marknadsföring.
Ps. På Facebook, Instagram och TikTok kan du skapa korta klipp direkt i appen, för att visualisera ditt budskap och maximera din marknadsföring.
2. Micro Influencers är det nya!
En annan spaning för 2023 är att influencer marketing kommer fortsätta att växa, vilket kanske inte är så otippat. Men baserat på insikter från våra kunder och hur marknaden ser ut idag, är vår gissning att användandet av just micro influencers kommer att öka. Främst för att word-of-mouth fenomenet där människor delar goda råd och åsikter med varandra, har visat sig att vara väldigt effektivt när det kommer till försäljning av produkter.
Att konsument-bolag och e-handlare använder sig av influencer marketing hör idag till det vanliga, dock är det oftast i form av “traditionell influencer marketing”. Med det menar vi att man inför en kampanj, aktiverar en eller två större profiler med ett stort antal följare. Genom dem får man en stor räckvidd, dock är engagemanget desto lägre eftersom att innehållet inte upplevs som lika personligt. Det är där micro influencers är mer kraftfulla, då de skapar mer trovärdighet hos kunderna.
Influencer Marketing på Instagram idag
Den “traditionella” formen av influencer marketing var tidigare effektiv när det var fri distribution på Instagram. Idag är det istället engagemanget på inläggen som avgör huruvida man dyker upp i sina följares flöden. Det gör det svårt för influencers att nå samma räckvidd och engagemang som tidigare. I flertalet studier har man sett att marknadsföringen blir mer kraftfull och engagemanget blir högre med micro-Influencers, trots att man når ut till färre potentiella kunder.
Psst. micro-influencers är dessutom billigare än de stora kreatörerna.
3. E-postmarknadsföring all over again
E-postmarknadsföring är förvisso inget nytt, men vår spaning är att denna kanal kommer att bli viktigare än någonsin under 2023. Kanalen e-post, ger dig möjlighet att kommunicera med dina kunder direkt i deras privata inbox, vilket är ett mycket effektivt sätt att nå dem på. Med träffsäkra budskap och personaliserade utskick, kan du på ett smidigt sätt komma närmare dina kunder och på så sätt öka konverteringarna.
4. Personligt innehåll i alla kanaler
Under 2023 kommer det att vara viktigare än någonsin att hålla sig relevant hos kunderna och hela tiden påminna dem om att du bryr dig om dem. Konsumenter vill handla från varumärken som känner dem tillräckligt väl för att kunna ge dem en personlig shoppingupplevelse. Det har även bevisats, att de flesta kunder är villiga att betala mer hos ett företag som erbjuder en personlig upplevelse. Studier visar även på att 60 % av konsumenterna gör återkommande köp efter en personlig shoppingupplevelse.
Som företag bör man ta tillvara på den data som kunderna ger ifrån sig och använda personalisering i sin kommunikation. Då kommer engagemanget och lojaliteten hos kunderna med största sannolikt att öka. Det vill säga, att om du inte skräddarsyr innehållet för dina kunder i alla kanaler, finns risken att du förlorar dem till varumärken som investerar i att förstå dem.
Tips: Med hjälp av ett Marketing Automation verktyg kan man som marknadsförare, spara tid och energi genom att låta verktyget arbeta åt dig. På så sätt kan du automatiskt skicka personaliserade budskap till dina kunder genom hela kundresan. Detta inkluderar e-postutskick och SMS.
5. Interaktivt content i din marknadsföring
Genom att inkludera interaktivt innehåll i din marknadsföring, kan du snabbt nå fram till dina kunder och komma dem närmare. Interaktivt innehåll på sajten, skapar engagemang och får kunderna att vilja stanna kvar hos dig. Detta eftersom att besökarna får chansen att själva påverka innehållet, och hur de vill interagera med det. Det ger dig även en möjlighet att kunna mäta effekten av innehållet på din hemsida, då du kan se hur länge användarna har interagerat med det. Dessutom kan du även samla in viktig data från dina besökare, till exempel mailadresser med hjälp av interaktivt innehåll on-site.
PS. Quizzes, polls och chatbots är alla bra exempel på interaktivt innehåll som kan skapa en unik användarupplevelse.
6. Mobilanpassade upplevelser
Att ha en mobilanpassad hemsida är idag A och O. Under 2023, tror vi dock att det kommer att ställas ännu hårdare krav på att inte bara mobilanpassa sin hemsida, utan hela shoppingupplevelsen.
Dels på grund av att den första interaktionen med företag ofta sker från mobilen och bör vara friktionsfri, utan det finns en rad flera anledningar. Nedan listar vi några av dem:
- Enligt Statista så kommer 71% av trafiken till detaljhandeln från mobila enheter samt genererar 61% av alla onlineköp.
- Generation Z som växt upp med mobiltelefoner, får mer och mer köpkraft vilket ställer krav på mobiloptimerade kundupplevelser.
- I takt med att influencer marketing blir större, är det viktigt att se till att ha en mobilanpassad hemsida. Dels eftersom att när konsumenterna blir exponerade för influencers så befinner de sig på sin mobil, och i många fall så blir de erbjudna en länk som leder dem direkt till en produkt eller landningssida.
7. Omnikanal - fortsätt blomstra under 2023.
Onlineshoppingen har verkligen haft sin prime-time under pandemin, men nu suktar konsumenterna efter att få att handla i fysiska butiker igen. Idag använder nästan 75 % av konsumenterna mer än en kanal innan man väljer att genomföra ett köp. Det innebär att kundresan kan börja på din hemsida, för att sedan avslutas i butik. Det beror dels på att konsumenter jämför priser mellan varumärken och företag, men också för att man som konsument vill se eller prova produkten innan man gör ett köp.
Det finns många olika parametrar som talar för varför det är viktigt att arbeta med en omnikalstategi, det viktigaste är att man ser till att kvaliteten på kundupplevelsen är den samma – oavsett var kunden befinner sig. Därför bör man se till att skapa en så friktionsfri och enhetlig shoppingupplevelse som möjligt mellan den digitala och fysiska butiken.
Ett tips: Investera i AR, augmented reality, för att skapa en mer visuell shoppingupplevelse online. Då har kunden en chans att uppleva produkten online, på ett så verkligt sätt som möjligt.
8. SEO är här för att stanna
Intresset för sökmotoroptimering ser ut att växa även under 2023. SEO är inget nytt, men allteftersom att Googles algoritmer utvecklats, blir SEO strategierna desto mer avancerade. Vår rekommendation är då att under 2023, investera i SEO arbetet för att generera trafik till din hemsida, på kort och lång sikt.
De flesta företag har nog en vision om att ranka top 3 på Google, men få vet hur de ska ta sig dit. Svaret är att ni gör det genom att hålla er hemsida och ert innehåll så uppdaterat och relevant som möjligt. Det är viktigt att hemsidan är optimerad för att matcha sökavsikten och besvarar de frågor som kunden söker efter. Nedan har vi listat lite exempel på hur du kan optimera din hemsida under 2023.
- Att vara relevant hos besökarna är fortfarande det viktigaste av allt – se därför till att uppdatera det material som finns så att informationen är up-to date. Exempelvis, kan det vara bra att se över gamla blogginlägg etc.
- Kombinera din SEO-strategi med UX. SEO handlar om att tillgodose dina besökares behov, och för att lyckas med det behöver man sätta besökaren i fokus.
Hemsidan bör därför inte endast innehålla relevant information, utan bör även vara användarvänlig för att inte tappa besökarens intresse. Se därför till att hemsidan är inbjudande, visuellt attraktiv, lätt navigerad och uppfyller kundens behov. - Gör en gedigen sökordsanalys. Se efter vad dina kunder söker efter och optimera din hemsida med innehåll som svarar på det.
2023 - Nu kör vi!
Den digitala marknadsföringen är i ständig förändring och trender kommer och går eftersom. Om du vill lyckas med din digitala marknadsföring 2023, kommer du behöva hålla dig uppdaterad och anpassa efter de senaste trenderna. Gör du det, kommer du att ha ett försprång gentemot dina konkurrenter och kunna nå ut till fler kunder.
Ett spännande och fartfyllt år väntar och vi ser fram emot att se vad 2023 har att erbjuda. Vi hoppas att ni känner er lika taggade som vi och att ni kan dra nytta av våra trendspaningar. Vem vet, de kanske blir centrala i din markandsföring under 2023? Kom igång redan nu!