Teknik och marknadsföring är industrier som har en hel del gemensamt. Båda industrierna är bland annat på jakt efter nästa-stora-sak. Oavsett om det gäller en ny trend, app, uppfinning eller ett bättre sätt att strukturera upp en strategi, så är marknads- och teknikledare ‘Early Adopters’. Båda delar samma driv att alltid ligga steget före. Just nu förutspår experter att nästa-stora-sak är AR (Augmented Reality). Det är alltså hög tid för dig som e-handlare att inkludera AR i din digitala strategi.
Statistik visar att AR-marknaden beräknas vara värd $3,5 miljarder och att det år 2020 förväntas vara 1 miljard AR-användare. Statistik visar även att 70% av konsumenter tror att AR är förenat med fördelar. Men vad är fördelarna med AR-teknologi? och hur kan e-handelsföretag dra nytta av dem?
Innovation och intresse
Människor vill bli underhållna. Vi trånar efter nya och spännande saker. Marknadsförare letar alltid efter bättre sätt att attrahera och stimulera sina kunder. Med AR kan företag sticka ut från mängden, väcka intresse och leverera en känsla av futurism, vilket attraherar en stor publik. Genom att använda sig av AR i marknadskampanjer ger företaget en bild av innovation och levererar en minnesvärd köpupplevelse.
Produktvisualisering innan köp
Har du någon gång sett en produkt online men föredragit att gå till fysiska butiken och se produkten i verklighet, innan du genomför köpet? Det kan nog de allra flesta känna igen sig i. AR är lösningen av det problemet. Teknologin tar e-handel till en ny nivå med förbättrad och utvecklad funktionalitet. Genom att erbjuda möjligheten till produktvisualisering innan köp, eliminerar företag tveksamheter och levererar en oöverträffad shoppingupplevelse.
Interaktivitet
Interaktivitet är ett grundläggande element av AR. Det digitala slår samman med den riktiga världen baserat på konsumentens kommando. De ser hur sin vanliga miljö är förstärkt av virtuella element de kan förändra och leka med. Allt som innebär mer för konsumenter än att endast se en produkt, medför en enorm ökning av konsumentens engagemang. Förstärkt interaktivitet är ett beprövat framgångsrecept som förväntas fortsätta att briljera.
Reducerar returer
AR imiterar den fysiska shoppingupplevelsen. När konsumenter handlar i fysiska butiker är sannolikheten mindre att de kommer returnera varan. Detta uppmuntrar e-handlare att försöka efterlikna den fysiska shoppingupplevelsen för att reducera antalet returer. AR-funktioner möjliggör en snabbare och smidigare beslutsfattning, vilket leder till förbättrad och ökad försäljning samt en positiv inverkan på miljön. – Med hjälp av AR kan företag minska antalet returer och även bidra till en grönare framtid inom e-handel, berättar Sam Jahanfar, VD och grundare av Rule.
E-handelns nuvarande begränsning i att konsumenter endast kan se varan, erbjuder inte den bästa förutsättningen för avslutat köp. Med hjälp av AR-teknologi kan konsumenter t.ex. se sig själva i flera olika outfits för att sedan ta ett beslut om vilken outfit som passar dem bäst. Framtiden inom digital marknadsföring går emot ultra-segmentering och den dyker ännu djupare in i individanpassning. Genom att erbjuda kunder en AR-lösning tar du personalisering till en högre nivå jämfört med dina konkurrenter.
AR och e-handel
AR kommer snabbt att göra sin väg genom majoriteten av användare via e-handel. Kombinationen av AR och e-handel är vad som har gjort AR-industrin så framgångsrik. Testa-innan-köp möjligheten har efterfrågats från konsumenter under en lång tid. Enligt studier kommer den interaktiva teknologin omforma e-handeln. När det kommer till AR och e-handel så är möjligheterna oändliga. Utveckling inom AR kommer att kunna ge fördjupade upplevelser mycket lika de fysiska.
Är AR nästa steg för ditt företag?
Vid beslut om AR är vägen att gå för just ditt företags marknadsstrategi, kan du fråga dig: Kommer AR leverera ett tydligt värde till våra kunder och blivande kunder? Om svaret är ja, är det definitivt värt att börja utforska det och på sikt implementera det. Det viktigaste är att beslutet är strategiskt – annars kan det uppfattas som oseriöst och teknologin gå oanvänd.
AR och Rule
Vi vet att AR kommer att leverera ett tydligt värde för våra kunder och därför har vi börjat utveckla den teknologin med stöd av Innovationsmyndigheten Vinnova. Som leverantörer av smarta kommunikationslösningar, med innovation som en av våra grundpelare, vill vi att våra kunder ska vara marknadsledande inom digital kommunikation. Genom att kombinera AR med e-postmarknadsföring förväntas företag öka interaktion, engagemang och försäljning. Genom att erbjuda sina mottagare möjligheten att använda AR-teknologi direkt via sin inbox erbjuder företag en helt ny och förbättrad dimension av e-postmarknadsföring.
Var först med att testa Rule's AR-teknik
Vi söker nu företag som känner att AR är rätt spår för dem och vill vara först med att testa vår nya AR-teknik. Klicka på knappen nedan för att anmäla ditt intresse. Skriv en rad om vad ni är för företag, kontaktuppgifter och hur AR kan hjälpa er nå nya höjder med er digitala marknadsföring. Vi kontaktar er.
Kom igång med Rule redan idag, helt kostnadsfritt på obegränsad tid.