Överträffa kundens förväntningar genom hyper-personaliserade upplevelser
I dagens snabbfotade klimat förväntar sig kunder personaliserat innehåll. Dagarna med generiska budskap är över. Det bästa sättet att behålla dina besökares uppmärksamhet på, är genom personlig kommunikation och en anpassad upplevelse. Enligt Epsilon indikerade 90% av de tillfrågade, att personalisering är tilltalande och lockande. Hyper-personalisering använder data som grund, för att leverera högst personliga budskap till konsumenter vid varje kontaktpunkt under kundresan.
Hur skiljer sig hyperpersonalisering från personalisering?
Personalisering fokuserar på enklare kunddata som exempelvis namn eller köphistorik. En vanlig implementation är att kundens namn används i ett mail eller att ett företag skickar produktrekommendationer. Vid hyper-personalisering däremot, används en mer komplex teknik där man dyker in ännu mer granulärt i kunddata och fullt utnyttjar potentialen i utvecklad teknik och integrerade plattformar. Hyper-personalisering tar hänsyn till beteende- och realtidsdata som browsing beteende och engagemangsdata för att tolka kundens intentioner. Detta resulterar i kommunikation som blir ännu mer anpassad till sammanhang och kontext.
Så fungerar hyper-personalisering i Rule
Kunddata som du samlar in från olika plattformar, hjälper dig förstå dina kunder bättre och är till grund för dina hyper-personaliserade budskap och upplevelser. Med hjälp av Rule’s användarvänliga segmenteringsverktyg kan du segmentera medlemmar baserat på beteende, uppvisad aktivitet och annan valfri data som du samlat in från dem. I Rule är segmenteringsmöjligheterna oändliga. Kombinationen av värdefull data och fördjupad segmentering öppnar upp möjligheterna för hyper-personalisering.
Hyper-personalisering i Journey Builder
Skicka fler budskap, med mer kommunikation, i färre mail
Vårt senaste tillskott i Rules plattform är funktionaliteten Journey Builder. Det är en uppdaterad, automatiserad och mer avancerad funktion som möjliggör pricksäker, hyper-personaliserad kommunikation. Det som står ut med Journey Builder är att du kan bryta ner din segmentering ytterligare och tratta ner den i mailslingor. Det betyder att du i ett svep, kan skicka fler budskap med mer kommunikation i färre mail och informationen blir ännu mer riktad och personligt utvald.
Din kommunikation blir som ett självspelande piano
När du skapar upp ett utskick, exempelvis ett “vi saknar dig” mail, sätter du även upp krav som mottagaren måste uppfylla för att ta emot mailet. I det här fallet, inte handlat något på exempelvis 100 dagar. Din kommunikation med dina kunder blir som ett självspelande piano och de datadrivna slingorna sköter sig självt. Hyper-personalisering i Journey Builder gör det möjligt för marknadsförare att bygga lojalitet och kommunicera relevant med kunder under hela deras upplevelse med ditt varumärke.
Zoovillage är en e-handel med fokus på kvalité och kundservice. De var på jakt efter en helhetslösning inom digital kommunikation där de kunde baka in produktrekommendationer och utnyttja värdefulla kundinsikter. Zoovillage insåg att de behövde dyka djupare in i kunddatan och skräddarsy upplevelsen ytterligare. De ville lägga upp en strategi för att öka digital tillväxt genom hyper-personaliserade kundupplevelser. Genom en integration mellan e-handelsplattformen Carismar, verktyget för en e-handelspersonalisering Nosto och helhetslösningen för digital kommunikation, Rule, har företagen samarbetat för att lyfta Zoovillages digitala strategi. Tillsammans lyckades vi skapa en omnikanalsupplevelse, där Zoovillages nu levererar personaliserad kommunikation genom hela kundresan.
360 graders kundvy med hyper-personalisering
Rules verktyg för hyper-personalisering tillåter dig att få en 360-graders kundvy. Sammanfogningen av data från flera källor i realtid, ger i sin tur dig som marknadsförare möjlighet att skapa en hög nivå av personalisering mot dina kunder. Plattformar som jobbar med att analysera kunddata, som Rule, fungerar som en typ av kopplingsmotor mellan olika datakällor. Det hjälper marknadsförare att få en komplett och enhetlig syn på sina kunder. Rules hyper-personaliserings funktion samlar styrkorna av artificiell intelligens (AI) och avancerad dataanalys, för att omfamna en hypermodern och mer djupgående personalisering.
Så drar ditt företag nytta av hyper-personalisering
Då studier visar att konsumenter numera förväntar sig och kräver att företag börjar leverera högst personanpassade upplevelser, är det dags för företag att ta personalisering till nästa nivå. Hyper-personaliserade budskap visar på betydligt högre öppningsgrad och engagemang vid exempelvis e-postmarknadsföring och Marketing Automation. En hög öppningsgrad och ett högt engagemang från dina mottagare resulterar i sin tur i högre lönsamhet och bättre resultat på din e-postmarknadsföring. Låt inte dina kunder vänta, ge dem det dem vill ha, nu.